Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Juliana Alles de Camargo de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Bakhtiniana
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502
Resumo: This article aims to analyze an infographic of scientific popularization in media (from now on DCM, the acronym for the Portuguese phrase divulgação científica midiática. In this infographic we analyze scientific information optimized by means of plastic (eidetic, chromatic, topological) and verbal resources. We evidence that infographics’ multisemiotic configuration uses descriptive-explanatory and argumentative procedures. The target-subject may be favorable or not to the truth syncretically built by means of words and images. We can conclude that the DCM infographic: (i) performs a demonstrative-argumentative action, when presenting evidences; (ii) diffuses facts and scientific phenomena in a mediatic way; (iii) integrates actions towards formal and informal scientific literacy.
id PUC_SP-6_57da2940f6e47eff75d52abe87807da6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23502
network_acronym_str PUC_SP-6
network_name_str Bakhtiniana
repository_id_str
spelling Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in MediaInfográfico: modos de ver e ler ciência na mídiaDivulgação científica midiáticaInfográficoDescrição-ExplicaçãoArgumentaçãoLetramentoScientific Popularization in MediaInfographicDescriptionExplanationArgumentationLiteracyThis article aims to analyze an infographic of scientific popularization in media (from now on DCM, the acronym for the Portuguese phrase divulgação científica midiática. In this infographic we analyze scientific information optimized by means of plastic (eidetic, chromatic, topological) and verbal resources. We evidence that infographics’ multisemiotic configuration uses descriptive-explanatory and argumentative procedures. The target-subject may be favorable or not to the truth syncretically built by means of words and images. We can conclude that the DCM infographic: (i) performs a demonstrative-argumentative action, when presenting evidences; (ii) diffuses facts and scientific phenomena in a mediatic way; (iii) integrates actions towards formal and informal scientific literacy.Este artigo objetiva analisar um infográfico de divulgação científica midiática (DCM).  Analisa-se, no infográfico, a informação da ciência otimizada por meio de recursos plásticos (eidéticos, cromáticos, topológicos) e verbais. Mostra-se que a configuração multissemiótica da infografia utiliza procedimentos descritivo-explicativos e argumentativos. O sujeito-alvo pode situar-se favorável ou não à verdade construída sincreticamente mediante palavras e imagens. Pode-se concluir que o infográfico DCM: realiza ação demonstrativo-argumentativa, quando apresenta evidências; divulga midiaticamente fatos e fenômenos científicos; integra ações de letramento científico formal e informal.   Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2016-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 Núm. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 11 n. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 11 № 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-2112176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502/19247https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502/19248Souza, Juliana Alles de Camargo deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T16:10:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23502Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T16:10:44Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
Infográfico: modos de ver e ler ciência na mídia
title Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
spellingShingle Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
Souza, Juliana Alles de Camargo de
Divulgação científica midiática
Infográfico
Descrição-Explicação
Argumentação
Letramento
Scientific Popularization in Media
Infographic
Description
Explanation
Argumentation
Literacy
title_short Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
title_full Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
title_fullStr Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
title_full_unstemmed Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
title_sort Infographics: Ways of Seeing and Reading Science in Media
author Souza, Juliana Alles de Camargo de
author_facet Souza, Juliana Alles de Camargo de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Juliana Alles de Camargo de
dc.subject.por.fl_str_mv Divulgação científica midiática
Infográfico
Descrição-Explicação
Argumentação
Letramento
Scientific Popularization in Media
Infographic
Description
Explanation
Argumentation
Literacy
topic Divulgação científica midiática
Infográfico
Descrição-Explicação
Argumentação
Letramento
Scientific Popularization in Media
Infographic
Description
Explanation
Argumentation
Literacy
description This article aims to analyze an infographic of scientific popularization in media (from now on DCM, the acronym for the Portuguese phrase divulgação científica midiática. In this infographic we analyze scientific information optimized by means of plastic (eidetic, chromatic, topological) and verbal resources. We evidence that infographics’ multisemiotic configuration uses descriptive-explanatory and argumentative procedures. The target-subject may be favorable or not to the truth syncretically built by means of words and images. We can conclude that the DCM infographic: (i) performs a demonstrative-argumentative action, when presenting evidences; (ii) diffuses facts and scientific phenomena in a mediatic way; (iii) integrates actions towards formal and informal scientific literacy.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502
url https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502/19247
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23502/19248
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 Núm. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 11 n. 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211
Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 11 № 2 (2016); Port. 190-206 / Eng. 195-211
2176-4573
reponame:Bakhtiniana
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Bakhtiniana
collection Bakhtiniana
repository.name.fl_str_mv Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||bakhtinianarevista@gmail.com
_version_ 1799138682431602688