Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta-Roth, Désirée
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Scherer, Anelise Scotti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Bakhtiniana
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671
Resumo: Scientific discourse produced by and for specialists reaches, by means of science popularization (SP), the public sphere of the media, envolving displacements in time, space, and discourse. This hybridization between science and journalism generates scientific journalism, which aims at popularizing science and making it comprehensible, thus performing a pedagogical function. We consider this process as discourse recontextualization from the scientific to the journalistic spheres, mediated by a pedagogic discourse. We argue, in this paper, that SP news texts and scientific articles are members of the same genre system that makes scientific discourse relatively visible to the general public. Firstly, we identify our theoretical framework, the concept we adopt for SP, genre system and recontextualization. Secondly, we explore interdiscursivity in one exemplar of the SP news genre, highlighting the existing relations between science, journalism, and pedagogy in this genre.
id PUC_SP-6_594256e9ccaad964850a5d40a2b738df
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23671
network_acronym_str PUC_SP-6
network_name_str Bakhtiniana
repository_id_str
spelling Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and JournalismPopularização da ciência: a interdiscursividade entre ciência, pedagogia e jornalismoPopularização da ciênciaRecontextualizaçãoGênero discursivoDialogismoInterdiscursividadeScience PopularizationRecontextualizationDiscourse GenreDialogismIntertextuality/InterdiscursivityScientific discourse produced by and for specialists reaches, by means of science popularization (SP), the public sphere of the media, envolving displacements in time, space, and discourse. This hybridization between science and journalism generates scientific journalism, which aims at popularizing science and making it comprehensible, thus performing a pedagogical function. We consider this process as discourse recontextualization from the scientific to the journalistic spheres, mediated by a pedagogic discourse. We argue, in this paper, that SP news texts and scientific articles are members of the same genre system that makes scientific discourse relatively visible to the general public. Firstly, we identify our theoretical framework, the concept we adopt for SP, genre system and recontextualization. Secondly, we explore interdiscursivity in one exemplar of the SP news genre, highlighting the existing relations between science, journalism, and pedagogy in this genre.O discurso científico produzido por e para especialistas chega, por meio da popularização da ciência (PC), à esfera pública da mídia, passando por deslocamentos no tempo, no espaço social e no discurso. Essa hibridização entre ciência e jornalismo gera o discurso do jornalismo científico, que busca tornar conhecido o desconhecido ou compreensível o hermético como um ato pedagógico. Consideramos esse processo como recontextualização do discurso da esfera científica na esfera jornalística, mediada pelo discurso pedagógico. Argumentamos, neste trabalho, que a notícia de PC e o artigo científico são membros de um mesmo sistema de gêneros que tornam público o discurso da ciência. Primeiramente, identificamos nosso quadro teórico de referência e as concepções de PC, sistema de gêneros e recontextualização. Em seguida, exploramos a interdiscursividade em um exemplar do gênero notícia de PC, ressaltando as relações existentes entre ciência, jornalismo e pedagogia nesse gênero. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2016-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 Núm. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 11 n. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 11 № 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-1942176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19245https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19246Motta-Roth, DésiréeScherer, Anelise Scottiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T16:10:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23671Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T16:10:44Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
Popularização da ciência: a interdiscursividade entre ciência, pedagogia e jornalismo
title Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
spellingShingle Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
Motta-Roth, Désirée
Popularização da ciência
Recontextualização
Gênero discursivo
Dialogismo
Interdiscursividade
Science Popularization
Recontextualization
Discourse Genre
Dialogism
Intertextuality/Interdiscursivity
title_short Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
title_full Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
title_fullStr Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
title_full_unstemmed Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
title_sort Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
author Motta-Roth, Désirée
author_facet Motta-Roth, Désirée
Scherer, Anelise Scotti
author_role author
author2 Scherer, Anelise Scotti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta-Roth, Désirée
Scherer, Anelise Scotti
dc.subject.por.fl_str_mv Popularização da ciência
Recontextualização
Gênero discursivo
Dialogismo
Interdiscursividade
Science Popularization
Recontextualization
Discourse Genre
Dialogism
Intertextuality/Interdiscursivity
topic Popularização da ciência
Recontextualização
Gênero discursivo
Dialogismo
Interdiscursividade
Science Popularization
Recontextualization
Discourse Genre
Dialogism
Intertextuality/Interdiscursivity
description Scientific discourse produced by and for specialists reaches, by means of science popularization (SP), the public sphere of the media, envolving displacements in time, space, and discourse. This hybridization between science and journalism generates scientific journalism, which aims at popularizing science and making it comprehensible, thus performing a pedagogical function. We consider this process as discourse recontextualization from the scientific to the journalistic spheres, mediated by a pedagogic discourse. We argue, in this paper, that SP news texts and scientific articles are members of the same genre system that makes scientific discourse relatively visible to the general public. Firstly, we identify our theoretical framework, the concept we adopt for SP, genre system and recontextualization. Secondly, we explore interdiscursivity in one exemplar of the SP news genre, highlighting the existing relations between science, journalism, and pedagogy in this genre.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671
url https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19245
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19246
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 Núm. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 11 n. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194
Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 11 № 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194
2176-4573
reponame:Bakhtiniana
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Bakhtiniana
collection Bakhtiniana
repository.name.fl_str_mv Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||bakhtinianarevista@gmail.com
_version_ 1799138682447331328