Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Bakhtiniana |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671 |
Resumo: | Scientific discourse produced by and for specialists reaches, by means of science popularization (SP), the public sphere of the media, envolving displacements in time, space, and discourse. This hybridization between science and journalism generates scientific journalism, which aims at popularizing science and making it comprehensible, thus performing a pedagogical function. We consider this process as discourse recontextualization from the scientific to the journalistic spheres, mediated by a pedagogic discourse. We argue, in this paper, that SP news texts and scientific articles are members of the same genre system that makes scientific discourse relatively visible to the general public. Firstly, we identify our theoretical framework, the concept we adopt for SP, genre system and recontextualization. Secondly, we explore interdiscursivity in one exemplar of the SP news genre, highlighting the existing relations between science, journalism, and pedagogy in this genre. |
id |
PUC_SP-6_594256e9ccaad964850a5d40a2b738df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23671 |
network_acronym_str |
PUC_SP-6 |
network_name_str |
Bakhtiniana |
repository_id_str |
|
spelling |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and JournalismPopularização da ciência: a interdiscursividade entre ciência, pedagogia e jornalismoPopularização da ciênciaRecontextualizaçãoGênero discursivoDialogismoInterdiscursividadeScience PopularizationRecontextualizationDiscourse GenreDialogismIntertextuality/InterdiscursivityScientific discourse produced by and for specialists reaches, by means of science popularization (SP), the public sphere of the media, envolving displacements in time, space, and discourse. This hybridization between science and journalism generates scientific journalism, which aims at popularizing science and making it comprehensible, thus performing a pedagogical function. We consider this process as discourse recontextualization from the scientific to the journalistic spheres, mediated by a pedagogic discourse. We argue, in this paper, that SP news texts and scientific articles are members of the same genre system that makes scientific discourse relatively visible to the general public. Firstly, we identify our theoretical framework, the concept we adopt for SP, genre system and recontextualization. Secondly, we explore interdiscursivity in one exemplar of the SP news genre, highlighting the existing relations between science, journalism, and pedagogy in this genre.O discurso científico produzido por e para especialistas chega, por meio da popularização da ciência (PC), à esfera pública da mídia, passando por deslocamentos no tempo, no espaço social e no discurso. Essa hibridização entre ciência e jornalismo gera o discurso do jornalismo científico, que busca tornar conhecido o desconhecido ou compreensível o hermético como um ato pedagógico. Consideramos esse processo como recontextualização do discurso da esfera científica na esfera jornalística, mediada pelo discurso pedagógico. Argumentamos, neste trabalho, que a notícia de PC e o artigo científico são membros de um mesmo sistema de gêneros que tornam público o discurso da ciência. Primeiramente, identificamos nosso quadro teórico de referência e as concepções de PC, sistema de gêneros e recontextualização. Em seguida, exploramos a interdiscursividade em um exemplar do gênero notícia de PC, ressaltando as relações existentes entre ciência, jornalismo e pedagogia nesse gênero. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2016-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 Núm. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 11 n. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 11 № 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-1942176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19245https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19246Motta-Roth, DésiréeScherer, Anelise Scottiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T16:10:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23671Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T16:10:44Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism Popularização da ciência: a interdiscursividade entre ciência, pedagogia e jornalismo |
title |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism |
spellingShingle |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism Motta-Roth, Désirée Popularização da ciência Recontextualização Gênero discursivo Dialogismo Interdiscursividade Science Popularization Recontextualization Discourse Genre Dialogism Intertextuality/Interdiscursivity |
title_short |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism |
title_full |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism |
title_fullStr |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism |
title_full_unstemmed |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism |
title_sort |
Science Popularization: Interdiscursivity among Science, Pedagogy, and Journalism |
author |
Motta-Roth, Désirée |
author_facet |
Motta-Roth, Désirée Scherer, Anelise Scotti |
author_role |
author |
author2 |
Scherer, Anelise Scotti |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta-Roth, Désirée Scherer, Anelise Scotti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Popularização da ciência Recontextualização Gênero discursivo Dialogismo Interdiscursividade Science Popularization Recontextualization Discourse Genre Dialogism Intertextuality/Interdiscursivity |
topic |
Popularização da ciência Recontextualização Gênero discursivo Dialogismo Interdiscursividade Science Popularization Recontextualization Discourse Genre Dialogism Intertextuality/Interdiscursivity |
description |
Scientific discourse produced by and for specialists reaches, by means of science popularization (SP), the public sphere of the media, envolving displacements in time, space, and discourse. This hybridization between science and journalism generates scientific journalism, which aims at popularizing science and making it comprehensible, thus performing a pedagogical function. We consider this process as discourse recontextualization from the scientific to the journalistic spheres, mediated by a pedagogic discourse. We argue, in this paper, that SP news texts and scientific articles are members of the same genre system that makes scientific discourse relatively visible to the general public. Firstly, we identify our theoretical framework, the concept we adopt for SP, genre system and recontextualization. Secondly, we explore interdiscursivity in one exemplar of the SP news genre, highlighting the existing relations between science, journalism, and pedagogy in this genre. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19245 https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23671/19246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 Núm. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 11 No. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 11 n. 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194 Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 11 № 2 (2016); Port. 164-189 / Eng. 171-194 2176-4573 reponame:Bakhtiniana instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Bakhtiniana |
collection |
Bakhtiniana |
repository.name.fl_str_mv |
Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||bakhtinianarevista@gmail.com |
_version_ |
1799138682447331328 |