Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bakhtiniana
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997
Resumo: In an inter/transdisciplinary approach that involves Applied Linguistics, French Discourse Analysis and Dialogical Discourse Analysis, I investigate, in this paper, the discursivities about oral-enunciative competence in English constructed by some subjects when occupying distinct discursive places – undergraduates (first synchrony – 1997) and graduates (second synchrony – 2005) majoring in Foreign Languages. In the social formation from where they enunciate, in each synchrony, the participants construct discursivities in a way that they inscribe themselves in discursive formations that coexist by dialogical and polyphonic relations (resonant, consonant, dissonant and dissent) that reveal their polyphonic referentiality.
id PUC_SP-6_62dbd8b8f898e48554635cb3c4008d27
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2997
network_acronym_str PUC_SP-6
network_name_str Bakhtiniana
repository_id_str
spelling Dialogical-polyphonic discursivity in teacher educationDiscursividade dialógico-polifônica na formação de professoresDialogical-polyphonic discursivityDiscursive formationsPolyphonic referentialityOral-enunciative competence in EnglishForeign language teachers’ educationDiscursividade dialógico-polifônicaformações discursivasreferencialidade polifônicacompetência oral-enunciativa em língua inglesaformação de professores de línguas estrangeirasIn an inter/transdisciplinary approach that involves Applied Linguistics, French Discourse Analysis and Dialogical Discourse Analysis, I investigate, in this paper, the discursivities about oral-enunciative competence in English constructed by some subjects when occupying distinct discursive places – undergraduates (first synchrony – 1997) and graduates (second synchrony – 2005) majoring in Foreign Languages. In the social formation from where they enunciate, in each synchrony, the participants construct discursivities in a way that they inscribe themselves in discursive formations that coexist by dialogical and polyphonic relations (resonant, consonant, dissonant and dissent) that reveal their polyphonic referentiality.Numa abordagem inter/transdisciplinar que abrange a Linguística Aplicada, a Análise do Discurso de linha francesa e a Análise Dialógica do Discurso, investigo, neste trabalho, as discursividades sobre competência oral-enunciativa em língua inglesa construídas por alguns sujeitos quando ocupam os distintos lugares discursivos licenciandos (primeira sincronia – 1997) e licenciados (segunda sincronia – 2005) em Letras. Na formação social de onde enunciam, em cada sincronia, os sujeitos constroem discursividades de forma a se inscreverem em formações discursivas que coexistem permeadas por relações dialógico-polifônicas (ressonantes, consonantes, dissonantes e dissentâneas) que, por sua vez, deixam vir à tona sua referencialidade polifônica.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2010-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; No. 1 (2009)Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Núm. 1 (2009)Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; No. 1 (2009)Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; n. 1 (2009)Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; № 1 (2009)2176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997/1928Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T15:58:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2997Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T15:58:44Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
Discursividade dialógico-polifônica na formação de professores
title Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
spellingShingle Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de
Dialogical-polyphonic discursivity
Discursive formations
Polyphonic referentiality
Oral-enunciative competence in English
Foreign language teachers’ education
Discursividade dialógico-polifônica
formações discursivas
referencialidade polifônica
competência oral-enunciativa em língua inglesa
formação de professores de línguas estrangeiras
title_short Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
title_full Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
title_fullStr Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
title_full_unstemmed Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
title_sort Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
author Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de
author_facet Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de
dc.subject.por.fl_str_mv Dialogical-polyphonic discursivity
Discursive formations
Polyphonic referentiality
Oral-enunciative competence in English
Foreign language teachers’ education
Discursividade dialógico-polifônica
formações discursivas
referencialidade polifônica
competência oral-enunciativa em língua inglesa
formação de professores de línguas estrangeiras
topic Dialogical-polyphonic discursivity
Discursive formations
Polyphonic referentiality
Oral-enunciative competence in English
Foreign language teachers’ education
Discursividade dialógico-polifônica
formações discursivas
referencialidade polifônica
competência oral-enunciativa em língua inglesa
formação de professores de línguas estrangeiras
description In an inter/transdisciplinary approach that involves Applied Linguistics, French Discourse Analysis and Dialogical Discourse Analysis, I investigate, in this paper, the discursivities about oral-enunciative competence in English constructed by some subjects when occupying distinct discursive places – undergraduates (first synchrony – 1997) and graduates (second synchrony – 2005) majoring in Foreign Languages. In the social formation from where they enunciate, in each synchrony, the participants construct discursivities in a way that they inscribe themselves in discursive formations that coexist by dialogical and polyphonic relations (resonant, consonant, dissonant and dissent) that reveal their polyphonic referentiality.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997
url https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997/1928
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; No. 1 (2009)
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Núm. 1 (2009)
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; No. 1 (2009)
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; n. 1 (2009)
Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; № 1 (2009)
2176-4573
reponame:Bakhtiniana
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Bakhtiniana
collection Bakhtiniana
repository.name.fl_str_mv Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||bakhtinianarevista@gmail.com
_version_ 1799138681465864192