Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Bakhtiniana |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997 |
Resumo: | In an inter/transdisciplinary approach that involves Applied Linguistics, French Discourse Analysis and Dialogical Discourse Analysis, I investigate, in this paper, the discursivities about oral-enunciative competence in English constructed by some subjects when occupying distinct discursive places – undergraduates (first synchrony – 1997) and graduates (second synchrony – 2005) majoring in Foreign Languages. In the social formation from where they enunciate, in each synchrony, the participants construct discursivities in a way that they inscribe themselves in discursive formations that coexist by dialogical and polyphonic relations (resonant, consonant, dissonant and dissent) that reveal their polyphonic referentiality. |
id |
PUC_SP-6_62dbd8b8f898e48554635cb3c4008d27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2997 |
network_acronym_str |
PUC_SP-6 |
network_name_str |
Bakhtiniana |
repository_id_str |
|
spelling |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher educationDiscursividade dialógico-polifônica na formação de professoresDialogical-polyphonic discursivityDiscursive formationsPolyphonic referentialityOral-enunciative competence in EnglishForeign language teachers’ educationDiscursividade dialógico-polifônicaformações discursivasreferencialidade polifônicacompetência oral-enunciativa em língua inglesaformação de professores de línguas estrangeirasIn an inter/transdisciplinary approach that involves Applied Linguistics, French Discourse Analysis and Dialogical Discourse Analysis, I investigate, in this paper, the discursivities about oral-enunciative competence in English constructed by some subjects when occupying distinct discursive places – undergraduates (first synchrony – 1997) and graduates (second synchrony – 2005) majoring in Foreign Languages. In the social formation from where they enunciate, in each synchrony, the participants construct discursivities in a way that they inscribe themselves in discursive formations that coexist by dialogical and polyphonic relations (resonant, consonant, dissonant and dissent) that reveal their polyphonic referentiality.Numa abordagem inter/transdisciplinar que abrange a Linguística Aplicada, a Análise do Discurso de linha francesa e a Análise Dialógica do Discurso, investigo, neste trabalho, as discursividades sobre competência oral-enunciativa em língua inglesa construídas por alguns sujeitos quando ocupam os distintos lugares discursivos licenciandos (primeira sincronia – 1997) e licenciados (segunda sincronia – 2005) em Letras. Na formação social de onde enunciam, em cada sincronia, os sujeitos constroem discursividades de forma a se inscreverem em formações discursivas que coexistem permeadas por relações dialógico-polifônicas (ressonantes, consonantes, dissonantes e dissentâneas) que, por sua vez, deixam vir à tona sua referencialidade polifônica.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2010-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; No. 1 (2009)Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Núm. 1 (2009)Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; No. 1 (2009)Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; n. 1 (2009)Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; № 1 (2009)2176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997/1928Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T15:58:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2997Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T15:58:44Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education Discursividade dialógico-polifônica na formação de professores |
title |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education |
spellingShingle |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de Dialogical-polyphonic discursivity Discursive formations Polyphonic referentiality Oral-enunciative competence in English Foreign language teachers’ education Discursividade dialógico-polifônica formações discursivas referencialidade polifônica competência oral-enunciativa em língua inglesa formação de professores de línguas estrangeiras |
title_short |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education |
title_full |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education |
title_fullStr |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education |
title_full_unstemmed |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education |
title_sort |
Dialogical-polyphonic discursivity in teacher education |
author |
Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de |
author_facet |
Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Maria de Fátima Fonseca Guilherme de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dialogical-polyphonic discursivity Discursive formations Polyphonic referentiality Oral-enunciative competence in English Foreign language teachers’ education Discursividade dialógico-polifônica formações discursivas referencialidade polifônica competência oral-enunciativa em língua inglesa formação de professores de línguas estrangeiras |
topic |
Dialogical-polyphonic discursivity Discursive formations Polyphonic referentiality Oral-enunciative competence in English Foreign language teachers’ education Discursividade dialógico-polifônica formações discursivas referencialidade polifônica competência oral-enunciativa em língua inglesa formação de professores de línguas estrangeiras |
description |
In an inter/transdisciplinary approach that involves Applied Linguistics, French Discourse Analysis and Dialogical Discourse Analysis, I investigate, in this paper, the discursivities about oral-enunciative competence in English constructed by some subjects when occupying distinct discursive places – undergraduates (first synchrony – 1997) and graduates (second synchrony – 2005) majoring in Foreign Languages. In the social formation from where they enunciate, in each synchrony, the participants construct discursivities in a way that they inscribe themselves in discursive formations that coexist by dialogical and polyphonic relations (resonant, consonant, dissonant and dissent) that reveal their polyphonic referentiality. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2997/1928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; No. 1 (2009) Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Núm. 1 (2009) Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; No. 1 (2009) Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; n. 1 (2009) Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; № 1 (2009) 2176-4573 reponame:Bakhtiniana instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Bakhtiniana |
collection |
Bakhtiniana |
repository.name.fl_str_mv |
Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||bakhtinianarevista@gmail.com |
_version_ |
1799138681465864192 |