An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Bakhtiniana |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016 |
Resumo: | Considering the multitude of languages and the fact that beginning literacy is a key literacy practice in children's education, we aim at identifying how images are approached in a textbook used in the first grade of elementary school and accredited by Brazil's National Textbook Program (PNLD, 2010). We also seek to discuss the extent to which the analyzed sample provides a comprehensive and critical reading of visual texts. The analysis was done based on interpretive epistemology, the sociocultural approach to literacy, and visual language syntax, which can contribute positively to the analysis of visual discourse. We concluded that the image in the sample is presented from sociocultural approaches, that the reading activities foster visual literacy, and that teachers' support plays a significant role in adopting approaches to reading and in conducting reading activities per se. |
id |
PUC_SP-6_9ff15bd468556ca4d810ae80dc9bf7f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14016 |
network_acronym_str |
PUC_SP-6 |
network_name_str |
Bakhtiniana |
repository_id_str |
|
spelling |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual LiteracyAbordagem da imagem em um livro didático voltado para a alfabetização: perspectivas de letramento visualAlfabetizaçãoLetramento visualLivro didáticoImagemAtividades de leituraBeginning LiteracyVisual LiteracyTextbookImageReading ActivitiesConsidering the multitude of languages and the fact that beginning literacy is a key literacy practice in children's education, we aim at identifying how images are approached in a textbook used in the first grade of elementary school and accredited by Brazil's National Textbook Program (PNLD, 2010). We also seek to discuss the extent to which the analyzed sample provides a comprehensive and critical reading of visual texts. The analysis was done based on interpretive epistemology, the sociocultural approach to literacy, and visual language syntax, which can contribute positively to the analysis of visual discourse. We concluded that the image in the sample is presented from sociocultural approaches, that the reading activities foster visual literacy, and that teachers' support plays a significant role in adopting approaches to reading and in conducting reading activities per se.Em vista da grande multiplicidade de linguagens e considerando que a alfabetização é uma importante prática de letramento na constituição da criança, este artigo tem o objetivo de identificar o tipo de abordagem dado à imagem em um livro didático do 1º ano (EF), aprovado pelo PNLD (2010). O intuito é discutir em que medida a amostra analisada favorece uma leitura compreensiva e crítica do texto imagético. Para tanto, as ponderações foram realizadas por meio de uma epistemologia interpretativa, à luz da teoria dos letramentos sob uma perspectiva sociocultural, e também a partir da sintaxe da linguagem visual, que pode trazer uma contribuição positiva às análises discursivas visuais. A pesquisa indica que a imagem é proposta a partir de perspectivas socioculturais; que as atividades de leitura favorecem o letramento visual e que a condução do professor pode fazer diferença nas abordagens e leituras.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2013-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 Núm. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 8 n. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 8 № 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-232176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12902https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12903Amaral, Trícia Tamara Boeira doFischer, Adrianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T16:05:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14016Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T16:05:16Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy Abordagem da imagem em um livro didático voltado para a alfabetização: perspectivas de letramento visual |
title |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy |
spellingShingle |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy Amaral, Trícia Tamara Boeira do Alfabetização Letramento visual Livro didático Imagem Atividades de leitura Beginning Literacy Visual Literacy Textbook Image Reading Activities |
title_short |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy |
title_full |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy |
title_fullStr |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy |
title_full_unstemmed |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy |
title_sort |
An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy |
author |
Amaral, Trícia Tamara Boeira do |
author_facet |
Amaral, Trícia Tamara Boeira do Fischer, Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Fischer, Adriana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Trícia Tamara Boeira do Fischer, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Letramento visual Livro didático Imagem Atividades de leitura Beginning Literacy Visual Literacy Textbook Image Reading Activities |
topic |
Alfabetização Letramento visual Livro didático Imagem Atividades de leitura Beginning Literacy Visual Literacy Textbook Image Reading Activities |
description |
Considering the multitude of languages and the fact that beginning literacy is a key literacy practice in children's education, we aim at identifying how images are approached in a textbook used in the first grade of elementary school and accredited by Brazil's National Textbook Program (PNLD, 2010). We also seek to discuss the extent to which the analyzed sample provides a comprehensive and critical reading of visual texts. The analysis was done based on interpretive epistemology, the sociocultural approach to literacy, and visual language syntax, which can contribute positively to the analysis of visual discourse. We concluded that the image in the sample is presented from sociocultural approaches, that the reading activities foster visual literacy, and that teachers' support plays a significant role in adopting approaches to reading and in conducting reading activities per se. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12902 https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 Núm. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 8 n. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23 Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 8 № 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23 2176-4573 reponame:Bakhtiniana instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Bakhtiniana |
collection |
Bakhtiniana |
repository.name.fl_str_mv |
Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||bakhtinianarevista@gmail.com |
_version_ |
1799138681985957888 |