Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/34403 |
Resumo: | The paper thematizes the concept of pathosformel, by Aby Warburg, in the reading of the film Ato, atalho e vento (2014), by Marcelo Masagão. Just as in the known Nós que aqui estamos, por vós esperamos (1999), Masagão makes, in this new proposal, a collage with 143 films. A striking feature in the montage of Ato, atalho e vento is the approximation of certain passages by similarities, whether in thematic, in form, or even in gestures. Thus we have species of sequences that cover the repetition of forms loaded with meanings, such as the act of “being photographed” or “escaping.” Following the Warburgian view, we could note in these sequences anthropological elements of our modernity through the pathos formula that the lms represent and suggest by the chain of images. We intend, therefore, to notice the relations between gesture, cinema and pathosformel to analyze with theoretical rigor the lm of Masagão. In addition to Warburg’s theoretical repertoire, commentators will be invited to rethink the Warburgian theory in the cinematographic key, such as Giorgio Agamben, Philippe Alain-Michaud and Georges Didi-Huberman. |
id |
PUC_SP-8_33c26ab79f8df127f55430bfcff28eb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34403 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinemaAto, atalho e vento: as fórmulas de páthos na história do cinemaMarcelo MasagãoMontagePathosformelAby WarburgMarcelo MasagãoMontagemPathosformelAby WarburgThe paper thematizes the concept of pathosformel, by Aby Warburg, in the reading of the film Ato, atalho e vento (2014), by Marcelo Masagão. Just as in the known Nós que aqui estamos, por vós esperamos (1999), Masagão makes, in this new proposal, a collage with 143 films. A striking feature in the montage of Ato, atalho e vento is the approximation of certain passages by similarities, whether in thematic, in form, or even in gestures. Thus we have species of sequences that cover the repetition of forms loaded with meanings, such as the act of “being photographed” or “escaping.” Following the Warburgian view, we could note in these sequences anthropological elements of our modernity through the pathos formula that the lms represent and suggest by the chain of images. We intend, therefore, to notice the relations between gesture, cinema and pathosformel to analyze with theoretical rigor the lm of Masagão. In addition to Warburg’s theoretical repertoire, commentators will be invited to rethink the Warburgian theory in the cinematographic key, such as Giorgio Agamben, Philippe Alain-Michaud and Georges Didi-Huberman. O artigo tematiza o conceito de pathosformel, de Aby Warburg, na leitura do lme “Ato, atalho e vento” (2014), de Marcelo Masagão. Assim como no conhecido “Nós que aqui estamos, por vós esperamos” (1999), Masagão realiza, nessa nova proposta, uma colagem com 143 filmes. Uma característica marcante na montagem de “Ato, atalho e vento” é a aproximação de certos trechos por semelhanças, seja na temática, na forma, ou ainda nos gestos. Assim, temos espécies de sequências que recobrem a repetição de formas carregadas de signi cados, tais como o ato de “ser fotografado” ou de “fugir”. Seguindo a visão warburguiana, poderíamos notar nessas sequências montadas elementos antropológicos de nossa modernidade através das fórmulas de páthos que os lmes representam e sugerem pelo encadeamento de imagens. Pretendemos, assim, verificar as relações entre gesto, cinema e pathosformel para analisar com rigor teórico o lme de Masagão. Além do repertório teórico de Warburg, serão convocados comentadores que repensam a teoria warburguiana na chave cinematográfica, como Giorgio Agamben, Philippe Alain-Michaud e Georges Didi-Huberman. PEPG COS-PUC-SP2018-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/34403Galaxia; No. 37 (2018)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 37 (2018)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/34403/25253Copyright (c) 2018 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessMalinowski, Gabriel2018-04-16T19:34:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34403Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2018-04-16T19:34:43Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema Ato, atalho e vento: as fórmulas de páthos na história do cinema |
title |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema |
spellingShingle |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema Malinowski, Gabriel Marcelo Masagão Montage Pathosformel Aby Warburg Marcelo Masagão Montagem Pathosformel Aby Warburg |
title_short |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema |
title_full |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema |
title_fullStr |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema |
title_full_unstemmed |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema |
title_sort |
Ato, Atalho e Vento“: pathos formula in history of cinema |
author |
Malinowski, Gabriel |
author_facet |
Malinowski, Gabriel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malinowski, Gabriel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marcelo Masagão Montage Pathosformel Aby Warburg Marcelo Masagão Montagem Pathosformel Aby Warburg |
topic |
Marcelo Masagão Montage Pathosformel Aby Warburg Marcelo Masagão Montagem Pathosformel Aby Warburg |
description |
The paper thematizes the concept of pathosformel, by Aby Warburg, in the reading of the film Ato, atalho e vento (2014), by Marcelo Masagão. Just as in the known Nós que aqui estamos, por vós esperamos (1999), Masagão makes, in this new proposal, a collage with 143 films. A striking feature in the montage of Ato, atalho e vento is the approximation of certain passages by similarities, whether in thematic, in form, or even in gestures. Thus we have species of sequences that cover the repetition of forms loaded with meanings, such as the act of “being photographed” or “escaping.” Following the Warburgian view, we could note in these sequences anthropological elements of our modernity through the pathos formula that the lms represent and suggest by the chain of images. We intend, therefore, to notice the relations between gesture, cinema and pathosformel to analyze with theoretical rigor the lm of Masagão. In addition to Warburg’s theoretical repertoire, commentators will be invited to rethink the Warburgian theory in the cinematographic key, such as Giorgio Agamben, Philippe Alain-Michaud and Georges Didi-Huberman. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/34403 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/34403 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/34403/25253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 37 (2018) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 37 (2018) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129331315769344 |