Notes on the dispositif in contemporary documentary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20160
Resumo: This paper investigates the power of the “dispositif” as a creative and political strategy in contemporary documentary, adopting as object three recent Brazilian movies (Pacific, Rua de mão dupla e Câmara escura). In the analysis, we highlight their aesthetic vitality – the way they confront and suggest alternatives to important problems in documentary tradition –, their points of convergence and divergence, as well as the performances instigated by “the camera effect” in each of them: ambivalent performances that fluctuate between the growing need of exposure and the strong desire of restoring intimacy. Our analytical course starts with a theoretical review of the concept of “dispositif”, followed by a study of its application and results in each movie stated.
id PUC_SP-8_49da244d3d7397fbb583cb6b1591d6fd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20160
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling Notes on the dispositif in contemporary documentaryNotas sobre o dispositivo no documentário contemporâneocontemporary documentary“dispositif”“camera effect”.Documentário centemporâneodispositivoefeito-câmeraThis paper investigates the power of the “dispositif” as a creative and political strategy in contemporary documentary, adopting as object three recent Brazilian movies (Pacific, Rua de mão dupla e Câmara escura). In the analysis, we highlight their aesthetic vitality – the way they confront and suggest alternatives to important problems in documentary tradition –, their points of convergence and divergence, as well as the performances instigated by “the camera effect” in each of them: ambivalent performances that fluctuate between the growing need of exposure and the strong desire of restoring intimacy. Our analytical course starts with a theoretical review of the concept of “dispositif”, followed by a study of its application and results in each movie stated. O trabalho investiga a potência do dispositivo enquanto estratégia criativa e política no documentário contemporâneo, adotando como recorte três filmes brasileiros recentes (Pacific, Rua de mão dupla e Câmara escura). Na análise, destacamos a vitalidade estética de cada obra – como elas enfrentam e sugerem alternativas para questões relevantes na prática documentária –, os pontos de convergência e distanciamento entre as produções, bem como as performances instigadas nos personagens pelo “efeito-câmera”: condutas ambivalentes que oscilam entre o crescente anseio de exposição e o desejo de restabelecimento da intimidade. O percurso analítico parte de uma revisão do conceito de dispositivo para, em seguida, mensurar sua aplicação e resultado em cada filme.  PEPG COS-PUC-SP2015-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20160Galaxia; No. 30 (2015)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 30 (2015)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20160/18259de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-15T14:01:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20160Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2024-05-15T14:01:14Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Notes on the dispositif in contemporary documentary
Notas sobre o dispositivo no documentário contemporâneo
title Notes on the dispositif in contemporary documentary
spellingShingle Notes on the dispositif in contemporary documentary
de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
contemporary documentary
“dispositif”
“camera effect”.
Documentário centemporâneo
dispositivo
efeito-câmera
title_short Notes on the dispositif in contemporary documentary
title_full Notes on the dispositif in contemporary documentary
title_fullStr Notes on the dispositif in contemporary documentary
title_full_unstemmed Notes on the dispositif in contemporary documentary
title_sort Notes on the dispositif in contemporary documentary
author de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
author_facet de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv contemporary documentary
“dispositif”
“camera effect”.
Documentário centemporâneo
dispositivo
efeito-câmera
topic contemporary documentary
“dispositif”
“camera effect”.
Documentário centemporâneo
dispositivo
efeito-câmera
description This paper investigates the power of the “dispositif” as a creative and political strategy in contemporary documentary, adopting as object three recent Brazilian movies (Pacific, Rua de mão dupla e Câmara escura). In the analysis, we highlight their aesthetic vitality – the way they confront and suggest alternatives to important problems in documentary tradition –, their points of convergence and divergence, as well as the performances instigated by “the camera effect” in each of them: ambivalent performances that fluctuate between the growing need of exposure and the strong desire of restoring intimacy. Our analytical course starts with a theoretical review of the concept of “dispositif”, followed by a study of its application and results in each movie stated.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20160
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20160/18259
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; No. 30 (2015)
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 30 (2015)
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129330427625472