Refractions of the movie film concept in Rogério Sganzerla’s work
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92583 |
Resumo: | The article examines the critical-creative thinking of the filmmaker Rogério Sganzerla (1946-2004), crossing his theoretical production with constructive procedures of The Red Light Bandit (1968), his debut in the direction of feature films. Our hypothesis is that the look at Sganzerla’s system of production reveals, beyond an application of its critical formulations in its filmic work, the way in which his thoughts are configured in order to consider the dialogue – both in critical texts and in the context of diegesis – as an implicit element in the organization of a theoretical-critical-creative system. |
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Refractions of the movie film concept in Rogério Sganzerla’s workRefrações do conceito de filme de cinema na obra de Rogério SganzerlaRogério Sganzerla. Cinema brasileiro. Crítica. Dialogia. Metalinguagem.Rogério Sganzerla. Brazilian cinema. Film critic. Dialogism. Metalanguage.The article examines the critical-creative thinking of the filmmaker Rogério Sganzerla (1946-2004), crossing his theoretical production with constructive procedures of The Red Light Bandit (1968), his debut in the direction of feature films. Our hypothesis is that the look at Sganzerla’s system of production reveals, beyond an application of its critical formulations in its filmic work, the way in which his thoughts are configured in order to consider the dialogue – both in critical texts and in the context of diegesis – as an implicit element in the organization of a theoretical-critical-creative system.O artigo examina o pensamento crítico-criativo do cineasta Rogério Sganzerla (1946-2004), cruzando sua produção teórica com procedimentos construtivos de O Bandido da Luz Vermelha (1968), sua estreia na direção de longas-metragens. Trabalha-se com a hipótese de que o olhar para o sistema de sua produção revela, para além de uma aplicação de suas formulações críticas em sua obra fílmica, o modo como seu pensamento se configura de modo a considerar a dialogia – quer seja num nível da tessitura das relações críticas e metalinguísticas propostas, quer seja no âmbito da diegese – como elemento implícito na organização de um sistema teórico-crítico-criativo.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise fílmicaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/9258310.19132/1807-8583202048.44-64Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 44-64Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 44-64Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 44-64Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 44-64Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 44-641807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92583/53718Copyright (c) 2019 Irene de Araújo Machado, Daniel Felipe Espinola Lima Fonsecahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Irene de AraújoFonseca, Daniel Felipe Espinola Lima2023-02-27T17:56:12Zoai:seer.ufrgs.br:article/92583Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-02-27T17:56:12Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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