Between the permanent and the transitory: A semiotic analysis of the Todecacho and Meu Liso brands
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/49551 |
Resumo: | In this work, we analyzed two pro- duct lines of the Brazilian brand Salon Line: Todecacho, directed to afro and curly hair; and Meu Liso, for straight hair. The objective is to identify, through the semiotics of brand expressivity (PEREZ, 2017) the signic potential contained in the names of the product lines and their respective slogans, based on Brazilian society’s cultural repertoire. The results of the analysis point to reinforcements of racist structures, both in name and in the slogan, since Todecacho affirms a transience of the hair, an important element of black identity affirmation, while Meu Liso demonstrates the idea of possession and permanence of the straight hair. |
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Between the permanent and the transitory: A semiotic analysis of the Todecacho and Meu Liso brandsEntre o permanente e o transitório: uma análise semiótica das marcas Todecacho e Meu Lisoconsumomarcasidentidaderacismo.consumptionbrandsidentityracism.In this work, we analyzed two pro- duct lines of the Brazilian brand Salon Line: Todecacho, directed to afro and curly hair; and Meu Liso, for straight hair. The objective is to identify, through the semiotics of brand expressivity (PEREZ, 2017) the signic potential contained in the names of the product lines and their respective slogans, based on Brazilian society’s cultural repertoire. The results of the analysis point to reinforcements of racist structures, both in name and in the slogan, since Todecacho affirms a transience of the hair, an important element of black identity affirmation, while Meu Liso demonstrates the idea of possession and permanence of the straight hair. Neste trabalho analisamos duas linhas de produtos da marca brasileira Salon Line: Todecacho, dirigida para o cuidado aos fios crespos e cacheados; e Meu Liso, destinada aos cuidados dos cabelos lisos. O objetivo é identificar, por meio da semiótica da expressividade marcária (PEREZ, 2017), o potencial sígnico contido nos nomes das linhas de produtos e de seus res- pectivos slogans, a partir do repertório cultural da sociedade brasileira. Os resultados da análise apontam para reforços de estruturas racistas, tanto no nome quanto no slogan, uma vez que Todecacho afirma uma transitorie- dade dos cabelos, importante elemento de afirmação da identidade negra, ao passo que Meu Liso demonstra a ideia de posse e permanência dos fios lisos.PEPG COS-PUC-SP2021-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/49551Galaxia; No. 46 (2021)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/49551/35690Copyright (c) 2021 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessMoreno Fernandes, PabloMusa Belmiro, Dalila Maria2022-06-21T13:55:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49551Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:46Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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