Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558 |
Resumo: | With the objective of observing the work processes in transformation in Brazilian advertising agencies, I conducted ethnographic research into three different agency models (traditional, digital, and collaborative). In this paper, I present resulting from part of field diaries and interviews, plus some analysis of findings the collaborative agency, which brings together various communication and technology services in a hybrid business model. Having as a theoretical contribution the concepts of mediations, mediatization and dispositif, I discuss the decentralization of knowledge and powers within an advertising ecosystem materialized in a horizontal physical space, likewise is hierarchy, peculiar and in constant movement. |
id |
PUC_SP-8_8e03f840f4c8f3210ca38561d15a1993 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59558 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency Entre la provisionalidad y la incertidumbre: : modos de trabajo en una agencia de publicidad colaborativaEntre o provisório e o incerto: : modos de trabalho em uma agência de publicidade colaborativa.creative process; mediation; mediatization; dispositf.proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos.processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos.With the objective of observing the work processes in transformation in Brazilian advertising agencies, I conducted ethnographic research into three different agency models (traditional, digital, and collaborative). In this paper, I present resulting from part of field diaries and interviews, plus some analysis of findings the collaborative agency, which brings together various communication and technology services in a hybrid business model. Having as a theoretical contribution the concepts of mediations, mediatization and dispositif, I discuss the decentralization of knowledge and powers within an advertising ecosystem materialized in a horizontal physical space, likewise is hierarchy, peculiar and in constant movement.Con el objetivo de observar los cambiantes procesos de trabajo en las agencias de publicidad brasileñas, realicé una investigación etnográfica en tres modelos de agencia (tradicional, digital y colaborativa). En este trabajo presento parte de las observaciones de los diarios de campo, las entrevistas y los análisis realizados en la agencia colaborativa, que agrupa los servicios de comunicación y tecnología en un modelo de negocio híbrido. Utilizo los conceptos de mediación, mediatización y dispositivos para analizar la descentralización de saberes y poderes dentro de un ecosistema publicitario, materializado en un espacio físico horizontal, así como la jerarquía, peculiar y en movimiento constante.Para observar processos de trabalho em transformação nas agências de publicidade brasileiras, realizamos uma pesquisa de cunho etnográfico em três modelos de agência (tradicional, digital e colaborativa). Neste artigo, apresentamosparte das observações, entrevistas e análises realizadas na agência de modelo colaborativo, que agrupa serviços de comunicação e de tecnologia em um negócio híbrido. Sob os conceitos de mediações, midiatização e dispositivos, discutimos a descentralização de saberes e de poderes dentro de um ecossistema publicitário, materializado em um espaço físico horizontal, com hierarquia peculiar e em constante movimento.PEPG COS-PUC-SP2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558/42297Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria Cristina Dias2023-03-21T14:08:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59558Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2023-03-21T14:08:42Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency Entre la provisionalidad y la incertidumbre: : modos de trabajo en una agencia de publicidad colaborativa Entre o provisório e o incerto: : modos de trabalho em uma agência de publicidade colaborativa. |
title |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency |
spellingShingle |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency Alves, Maria Cristina Dias creative process; mediation; mediatization; dispositf. proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos. processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos. |
title_short |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency |
title_full |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency |
title_fullStr |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency |
title_full_unstemmed |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency |
title_sort |
Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency |
author |
Alves, Maria Cristina Dias |
author_facet |
Alves, Maria Cristina Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Maria Cristina Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
creative process; mediation; mediatization; dispositf. proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos. processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos. |
topic |
creative process; mediation; mediatization; dispositf. proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos. processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos. |
description |
With the objective of observing the work processes in transformation in Brazilian advertising agencies, I conducted ethnographic research into three different agency models (traditional, digital, and collaborative). In this paper, I present resulting from part of field diaries and interviews, plus some analysis of findings the collaborative agency, which brings together various communication and technology services in a hybrid business model. Having as a theoretical contribution the concepts of mediations, mediatization and dispositif, I discuss the decentralization of knowledge and powers within an advertising ecosystem materialized in a horizontal physical space, likewise is hierarchy, peculiar and in constant movement. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558/42297 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): Galáxia GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129332477591552 |