Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Maria Cristina Dias
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558
Resumo: With the objective of observing the work processes in transformation in Brazilian advertising agencies, I conducted ethnographic research into three different agency models (traditional, digital, and collaborative). In this paper, I present resulting from part of field diaries and interviews, plus some analysis of findings the collaborative agency, which brings together various communication and technology services in a hybrid business model. Having as a theoretical contribution the concepts of mediations, mediatization and dispositif, I discuss the decentralization of knowledge and powers within an advertising ecosystem materialized in a horizontal physical space, likewise is hierarchy, peculiar and in constant movement.
id PUC_SP-8_8e03f840f4c8f3210ca38561d15a1993
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59558
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency Entre la provisionalidad y la incertidumbre: : modos de trabajo en una agencia de publicidad colaborativaEntre o provisório e o incerto: : modos de trabalho em uma agência de publicidade colaborativa.creative process; mediation; mediatization; dispositf.proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos.processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos.With the objective of observing the work processes in transformation in Brazilian advertising agencies, I conducted ethnographic research into three different agency models (traditional, digital, and collaborative). In this paper, I present resulting from part of field diaries and interviews, plus some analysis of findings the collaborative agency, which brings together various communication and technology services in a hybrid business model. Having as a theoretical contribution the concepts of mediations, mediatization and dispositif, I discuss the decentralization of knowledge and powers within an advertising ecosystem materialized in a horizontal physical space, likewise is hierarchy, peculiar and in constant movement.Con el objetivo de observar los cambiantes procesos de trabajo en las agencias de publicidad brasileñas, realicé una investigación etnográfica en tres modelos de agencia (tradicional, digital y colaborativa). En este trabajo presento parte de las observaciones de los diarios de campo, las entrevistas y los análisis realizados en la agencia colaborativa, que agrupa los servicios de comunicación y tecnología en un modelo de negocio híbrido. Utilizo los conceptos de mediación, mediatización y dispositivos para analizar la descentralización de saberes y poderes dentro de un ecosistema publicitario, materializado en un espacio físico horizontal, así como la jerarquía, peculiar y en movimiento constante.Para observar processos de trabalho em transformação nas agências de publicidade brasileiras, realizamos uma pesquisa de cunho etnográfico em três modelos de agência (tradicional, digital e colaborativa). Neste artigo, apresentamosparte das observações, entrevistas e análises realizadas na agência de modelo colaborativo, que agrupa serviços de comunicação e de tecnologia em um negócio híbrido. Sob os conceitos de mediações, midiatização e dispositivos, discutimos a descentralização de saberes e de poderes dentro de um ecossistema publicitário, materializado em um espaço físico horizontal, com hierarquia peculiar e em constante movimento.PEPG COS-PUC-SP2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558/42297Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria Cristina Dias2023-03-21T14:08:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59558Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2023-03-21T14:08:42Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
Entre la provisionalidad y la incertidumbre: : modos de trabajo en una agencia de publicidad colaborativa
Entre o provisório e o incerto: : modos de trabalho em uma agência de publicidade colaborativa.
title Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
spellingShingle Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
Alves, Maria Cristina Dias
creative process; mediation; mediatization; dispositf.
proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos.
processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos.
title_short Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
title_full Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
title_fullStr Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
title_full_unstemmed Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
title_sort Between provisionally and uncertainty: : work ways in a collaborative advertising agency
author Alves, Maria Cristina Dias
author_facet Alves, Maria Cristina Dias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Maria Cristina Dias
dc.subject.por.fl_str_mv creative process; mediation; mediatization; dispositf.
proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos.
processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos.
topic creative process; mediation; mediatization; dispositf.
proceso creativo; mediación; mediatización; dispositivos.
processo criativo; mediações; midiatização; dispositivos.
description With the objective of observing the work processes in transformation in Brazilian advertising agencies, I conducted ethnographic research into three different agency models (traditional, digital, and collaborative). In this paper, I present resulting from part of field diaries and interviews, plus some analysis of findings the collaborative agency, which brings together various communication and technology services in a hybrid business model. Having as a theoretical contribution the concepts of mediations, mediatization and dispositif, I discuss the decentralization of knowledge and powers within an advertising ecosystem materialized in a horizontal physical space, likewise is hierarchy, peculiar and in constant movement.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59558/42297
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): Galáxia
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129332477591552