Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/46771 |
Resumo: | This paper proposes a reflection on the importance of Walter Carvalho’s cinematography to transform light, shadow and darkness into resources that create layers of meaning in the narrative of Julio Bressane’s A erva do rato. The film is a free adaptation of the short stories “Um esqueleto” and “A causa secreta”, both by Machado de Assis, and tells the story of a strange love partnership, shaken by the unexpected appearance of a rat. Elements such as voyeurism, perversion and fetishism appear in the dim light or through chiaroscuro, in a mysterious and obscure atmosphere. Light and shadow act as structuring elements of the film and dialogue with pictorial references. |
id |
PUC_SP-8_954eba47e1b733669e45816666eaa153 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46771 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do ratoLuz, sombra, penumbra e a criação de sentidos em A erva do ratocinematographylightshadowtwilightchiaroscuro.direção de fotografialuzsombrapenumbrachiaroscuro.This paper proposes a reflection on the importance of Walter Carvalho’s cinematography to transform light, shadow and darkness into resources that create layers of meaning in the narrative of Julio Bressane’s A erva do rato. The film is a free adaptation of the short stories “Um esqueleto” and “A causa secreta”, both by Machado de Assis, and tells the story of a strange love partnership, shaken by the unexpected appearance of a rat. Elements such as voyeurism, perversion and fetishism appear in the dim light or through chiaroscuro, in a mysterious and obscure atmosphere. Light and shadow act as structuring elements of the film and dialogue with pictorial references. O artigo propõe uma reflexão acerca da importância do trabalho de direção de fotografia de Walter Carvalho na construção da luz, da sombra e da penumbra, como recursos que trazem camadas de sentido para a narrativa de A erva do rato, de Júlio Bressane. O filme é uma livre adaptação cinematográfica dos contos “Um esqueleto” e “A causa secreta”, ambos de Machado de Assis, e narra a história de uma estranha parceria amorosa, abalada pelo surgimento inusitado de um rato. Elementos como voyerismo, perversão e fetichismo transparecem à meia-luz ou por meio do chiaroscuro, em uma atmosfera misteriosa e obscura. Luz e sombra atuam como elementos estruturantes do filme e dialogam com referências pictóricas. PEPG COS-PUC-SP2020-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/46771Galaxia; No. 45 (2020)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 45 (2020)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/46771/33170Copyright (c) 2020 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessRoure Malta de Sá, Ana CarolinaMadeira Dobal, Susana2020-10-07T13:21:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46771Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2020-10-07T13:21:29Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato Luz, sombra, penumbra e a criação de sentidos em A erva do rato |
title |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato |
spellingShingle |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato Roure Malta de Sá, Ana Carolina cinematography light shadow twilight chiaroscuro. direção de fotografia luz sombra penumbra chiaroscuro. |
title_short |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato |
title_full |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato |
title_fullStr |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato |
title_full_unstemmed |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato |
title_sort |
Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato |
author |
Roure Malta de Sá, Ana Carolina |
author_facet |
Roure Malta de Sá, Ana Carolina Madeira Dobal, Susana |
author_role |
author |
author2 |
Madeira Dobal, Susana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roure Malta de Sá, Ana Carolina Madeira Dobal, Susana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinematography light shadow twilight chiaroscuro. direção de fotografia luz sombra penumbra chiaroscuro. |
topic |
cinematography light shadow twilight chiaroscuro. direção de fotografia luz sombra penumbra chiaroscuro. |
description |
This paper proposes a reflection on the importance of Walter Carvalho’s cinematography to transform light, shadow and darkness into resources that create layers of meaning in the narrative of Julio Bressane’s A erva do rato. The film is a free adaptation of the short stories “Um esqueleto” and “A causa secreta”, both by Machado de Assis, and tells the story of a strange love partnership, shaken by the unexpected appearance of a rat. Elements such as voyeurism, perversion and fetishism appear in the dim light or through chiaroscuro, in a mysterious and obscure atmosphere. Light and shadow act as structuring elements of the film and dialogue with pictorial references. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/46771 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/46771 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/46771/33170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 45 (2020) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 45 (2020) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129331816988672 |