The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681 |
Resumo: | We start from the premise that interdiscourse builds Recreio’s magazine’s journalism for children. In a previous study we have identified six discursive genres present in Recreio: the promotional, the scientific, the didactic and the entertainment discourses, the one about the magazine itself, and the journalistic, considered as the primary discourse. By using notions from the French Discourse Analysis, we examine the scientific didactic discourse, particularly – in the union of these two notions – in its approximation withthe journalistic discourse, with an analysis of a text as an example. |
id |
PUC_SP-8_96a7d5dcc5c942f0cd5cbaba4ece9a8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19681 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazineA relação entre o discurso didático científico e o discurso jornalístico na revista Recreiojornalismo infantilrevista Recreiodiscurso didático científicointerdiscursoAnálise do Discurso.journalism for childrenRecreio magazinescientific-didactic discourseinterdiscourse.We start from the premise that interdiscourse builds Recreio’s magazine’s journalism for children. In a previous study we have identified six discursive genres present in Recreio: the promotional, the scientific, the didactic and the entertainment discourses, the one about the magazine itself, and the journalistic, considered as the primary discourse. By using notions from the French Discourse Analysis, we examine the scientific didactic discourse, particularly – in the union of these two notions – in its approximation withthe journalistic discourse, with an analysis of a text as an example.Este estudo tem como objeto a Recreio, única revista semanal brasileira direcionada para crianças. Partimos do pressuposto de que é no interdiscurso que se constitui o jornalismo infantil da revista. Primeiramente, num estudo mais amplo e anterior a este, identificamos seis gêneros discursivos presentes na Recreio: o publicitário, o científico, o didático, o de entretenimento, o sobre a revista e o jornalístico, considerado o discurso primeiro. Para essa análise original, o corpus foi composto da edições 606 (20/10/2011) à edição 628 (22/03/2012). Neste estudo, utilizando conceitos da Análise do Discurso (AD) francesa, examinamos especialmente o discurso didático científico – na união desses dois gêneros – em sua aproximação com o jornalístico, trazendo o exemplo da análise de um texto. Mostramos que estratégias próprias do jornalismo são utilizadas na construção do discurso da revista infantil, mas que características específicas desses discursos externos estão, também, presentes na publicação.PEPG COS-PUC-SP2015-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681Galaxia; No. 29 (2015)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 29 (2015)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681/16758Furtado, Thaís HelenaFranzoni, Sabrinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-15T14:01:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19681Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2024-05-15T14:01:13Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine A relação entre o discurso didático científico e o discurso jornalístico na revista Recreio |
title |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine |
spellingShingle |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine Furtado, Thaís Helena jornalismo infantil revista Recreio discurso didático científico interdiscurso Análise do Discurso. journalism for children Recreio magazine scientific-didactic discourse interdiscourse. |
title_short |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine |
title_full |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine |
title_fullStr |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine |
title_full_unstemmed |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine |
title_sort |
The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine |
author |
Furtado, Thaís Helena |
author_facet |
Furtado, Thaís Helena Franzoni, Sabrina |
author_role |
author |
author2 |
Franzoni, Sabrina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furtado, Thaís Helena Franzoni, Sabrina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
jornalismo infantil revista Recreio discurso didático científico interdiscurso Análise do Discurso. journalism for children Recreio magazine scientific-didactic discourse interdiscourse. |
topic |
jornalismo infantil revista Recreio discurso didático científico interdiscurso Análise do Discurso. journalism for children Recreio magazine scientific-didactic discourse interdiscourse. |
description |
We start from the premise that interdiscourse builds Recreio’s magazine’s journalism for children. In a previous study we have identified six discursive genres present in Recreio: the promotional, the scientific, the didactic and the entertainment discourses, the one about the magazine itself, and the journalistic, considered as the primary discourse. By using notions from the French Discourse Analysis, we examine the scientific didactic discourse, particularly – in the union of these two notions – in its approximation withthe journalistic discourse, with an analysis of a text as an example. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-05-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681/16758 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 29 (2015) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 29 (2015) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129330407702528 |