The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furtado, Thaís Helena
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Franzoni, Sabrina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681
Resumo: We start from the premise that interdiscourse builds Recreio’s magazine’s journalism for children. In a previous study we have identified six discursive genres present in Recreio: the promotional, the scientific, the didactic and the entertainment discourses, the one about the magazine itself, and the journalistic, considered as the primary discourse. By using notions from the French Discourse Analysis, we examine the scientific didactic discourse, particularly – in the union of these two notions – in its approximation withthe journalistic discourse, with an analysis of a text as an example.
id PUC_SP-8_96a7d5dcc5c942f0cd5cbaba4ece9a8f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19681
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazineA relação entre o discurso didático científico e o discurso jornalístico na revista Recreiojornalismo infantilrevista Recreiodiscurso didático científicointerdiscursoAnálise do Discurso.journalism for childrenRecreio magazinescientific-didactic discourseinterdiscourse.We start from the premise that interdiscourse builds Recreio’s magazine’s journalism for children. In a previous study we have identified six discursive genres present in Recreio: the promotional, the scientific, the didactic and the entertainment discourses, the one about the magazine itself, and the journalistic, considered as the primary discourse. By using notions from the French Discourse Analysis, we examine the scientific didactic discourse, particularly – in the union of these two notions – in its approximation withthe journalistic discourse, with an analysis of a text as an example.Este estudo tem como objeto a Recreio, única revista semanal brasileira direcionada para crianças. Partimos do pressuposto de que é no interdiscurso que se constitui o jornalismo infantil da revista. Primeiramente, num estudo mais amplo e anterior a este, identificamos seis gêneros discursivos presentes na Recreio: o publicitário, o científico, o didático, o de entretenimento, o sobre a revista e o jornalístico, considerado o discurso primeiro. Para essa análise original, o corpus foi composto da edições 606 (20/10/2011) à edição 628 (22/03/2012). Neste estudo, utilizando conceitos da Análise do Discurso (AD) francesa, examinamos especialmente o discurso didático científico – na união desses dois gêneros – em sua aproximação com o jornalístico, trazendo o exemplo da análise de um texto. Mostramos que estratégias próprias do jornalismo são utilizadas na construção do discurso da revista infantil, mas que características específicas desses discursos externos estão, também, presentes na publicação.PEPG COS-PUC-SP2015-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681Galaxia; No. 29 (2015)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 29 (2015)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681/16758Furtado, Thaís HelenaFranzoni, Sabrinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-15T14:01:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19681Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2024-05-15T14:01:13Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
A relação entre o discurso didático científico e o discurso jornalístico na revista Recreio
title The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
spellingShingle The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
Furtado, Thaís Helena
jornalismo infantil
revista Recreio
discurso didático científico
interdiscurso
Análise do Discurso.
journalism for children
Recreio magazine
scientific-didactic discourse
interdiscourse.
title_short The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
title_full The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
title_fullStr The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
title_full_unstemmed The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
title_sort The relationship between the didactic-Scientific and the journalistic discourses in Recreio magazine
author Furtado, Thaís Helena
author_facet Furtado, Thaís Helena
Franzoni, Sabrina
author_role author
author2 Franzoni, Sabrina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furtado, Thaís Helena
Franzoni, Sabrina
dc.subject.por.fl_str_mv jornalismo infantil
revista Recreio
discurso didático científico
interdiscurso
Análise do Discurso.
journalism for children
Recreio magazine
scientific-didactic discourse
interdiscourse.
topic jornalismo infantil
revista Recreio
discurso didático científico
interdiscurso
Análise do Discurso.
journalism for children
Recreio magazine
scientific-didactic discourse
interdiscourse.
description We start from the premise that interdiscourse builds Recreio’s magazine’s journalism for children. In a previous study we have identified six discursive genres present in Recreio: the promotional, the scientific, the didactic and the entertainment discourses, the one about the magazine itself, and the journalistic, considered as the primary discourse. By using notions from the French Discourse Analysis, we examine the scientific didactic discourse, particularly – in the union of these two notions – in its approximation withthe journalistic discourse, with an analysis of a text as an example.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19681/16758
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; No. 29 (2015)
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 29 (2015)
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129330407702528