From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo de Andrade, Márcio Henrique
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56327
Resumo: Directed by Jafar Panahi and Mojtaba Mirtahmasb, This is not a film (2011) is a documentary produced entirely in an apartment and portrays a day in Panahi's life while serving under house arrest sentenced by the Iranian government. The filmmaker blurs the boundaries between documentary and fiction when he performs a version of himself based on the aesthetic limitations imposed by a condition of censorship and denial of the image. In this film, he places his own subjectivity in a game that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with a gesture of political insurgency against his repressors. This article analyzes how the dimensions of subjectivity (TAYLOR, 1997; ROLNIK, 2018) and reflexivity (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) and autobiographical acts (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002) and self-fiction acts (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) cross and confront each other in this film. With this analysis, we seek to understand how the writing of the self, in this film, tensions realities and fictions, body and image, denials and affirmations around the image, the self and the image of the self.
id PUC_SP-8_c1b6f2f9f62c6504608a2f07a3df8cb3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56327
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a filmDe las negaciones a la imagen a las autoafirmaciones: En los limites entre auto/biografías/ficciones como gesto reflexivo en Eso no es una películaDas negações à imagem às afirmações de si: Das arestas entre auto/biografias/ficções como gesto reflexivo em Isto não é um filmeAutobiografiaAutoficçãoReflexividadeIsto não é um filmeJafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasbautobiographyself-fictionreflexivityJafar Panahi e Mojtaba MirtahmasbThis is not a filmautobiografiaautoficciónreflexividadJafar Panahi e Mojtaba MirtahmasbEsto no es un filmDirected by Jafar Panahi and Mojtaba Mirtahmasb, This is not a film (2011) is a documentary produced entirely in an apartment and portrays a day in Panahi's life while serving under house arrest sentenced by the Iranian government. The filmmaker blurs the boundaries between documentary and fiction when he performs a version of himself based on the aesthetic limitations imposed by a condition of censorship and denial of the image. In this film, he places his own subjectivity in a game that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with a gesture of political insurgency against his repressors. This article analyzes how the dimensions of subjectivity (TAYLOR, 1997; ROLNIK, 2018) and reflexivity (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) and autobiographical acts (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002) and self-fiction acts (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) cross and confront each other in this film. With this analysis, we seek to understand how the writing of the self, in this film, tensions realities and fictions, body and image, denials and affirmations around the image, the self and the image of the self.Dirigida por Jafar Panahi y Mojtaba Mirtahmasb, Eso no es una película (2011) es una obra producida íntegramente en un apartamento y retrata un día en la vida de Panahi mientras cumplía bajo arresto domiciliario condenado por el gobierno iraní. El cineasta diluye las fronteras entre documental y ficción al interpretar una versión de sí mismo a partir de las limitaciones estéticas que impone una condición de censura y negación de la imagen. En este movimiento, coloca su propia subjetividad en un juego que combina la reflexividad del “nuevo cine iraní” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) con un gesto de insurgencia política contra sus represores. En este artículo, analizamos cómo las dimensiones de subjetividad (TAYLOR, 1997; ROLNIK, 2018) y reflexividad (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) y actos autobiográficos (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002) (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) se cruzan y se enfrentan en esta película. A partir del análisis, buscamos comprender cómo la escritura del yo, en esta película, atravesa realidades y ficciones, cuerpo e imagen, negaciones y afirmaciones en torno a la imagen, el yo y la imagen del yo.Dirigido por Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb, Isto não é um filme (2011) é uma obra produzida inteiramente em um apartamento e retrata um dia na vida de Panahi enquanto cumpre prisão domiciliar sentenciada pelo governo iraniano. O cineasta dilui as fronteiras entre documentário e ficção ao interpretar uma versão de si a partir das limitações estéticas impostas por uma condição de censura e negação à imagem. Nesse movimento, ele coloca a própria subjetividade em um jogo que combina a reflexividade do “novo cinema iraniano” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) com um gesto de insurgência política contra seus repressores. Neste artigo, analisa-se como as dimensões de subjetividade (TAYLOR, 1997; ROLNIK, 2018) e reflexividade (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) e dos atos autobiográfico (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002) autoficcional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) se atravessam e se confrontam nesse filme. Com base na análise, busca-se compreender como a escrita de si, nesse filme, tensiona realidades e ficções, corpo e imagem, nega- ções e afirmações em torno da imagem, do si e da imagem de si.PEPG COS-PUC-SP2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56327Galaxia; No. 47 (2022): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56327/39547Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo de Andrade, Márcio Henrique2022-06-21T13:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56327Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
De las negaciones a la imagen a las autoafirmaciones: En los limites entre auto/biografías/ficciones como gesto reflexivo en Eso no es una película
Das negações à imagem às afirmações de si: Das arestas entre auto/biografias/ficções como gesto reflexivo em Isto não é um filme
title From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
spellingShingle From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
Melo de Andrade, Márcio Henrique
Autobiografia
Autoficção
Reflexividade
Isto não é um filme
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
autobiography
self-fiction
reflexivity
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
This is not a film
autobiografia
autoficción
reflexividad
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
Esto no es un film
title_short From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
title_full From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
title_fullStr From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
title_full_unstemmed From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
title_sort From the denials to the image to the assertions of the self : From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film
author Melo de Andrade, Márcio Henrique
author_facet Melo de Andrade, Márcio Henrique
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo de Andrade, Márcio Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Autobiografia
Autoficção
Reflexividade
Isto não é um filme
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
autobiography
self-fiction
reflexivity
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
This is not a film
autobiografia
autoficción
reflexividad
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
Esto no es un film
topic Autobiografia
Autoficção
Reflexividade
Isto não é um filme
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
autobiography
self-fiction
reflexivity
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
This is not a film
autobiografia
autoficción
reflexividad
Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb
Esto no es un film
description Directed by Jafar Panahi and Mojtaba Mirtahmasb, This is not a film (2011) is a documentary produced entirely in an apartment and portrays a day in Panahi's life while serving under house arrest sentenced by the Iranian government. The filmmaker blurs the boundaries between documentary and fiction when he performs a version of himself based on the aesthetic limitations imposed by a condition of censorship and denial of the image. In this film, he places his own subjectivity in a game that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with a gesture of political insurgency against his repressors. This article analyzes how the dimensions of subjectivity (TAYLOR, 1997; ROLNIK, 2018) and reflexivity (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) and autobiographical acts (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002) and self-fiction acts (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) cross and confront each other in this film. With this analysis, we seek to understand how the writing of the self, in this film, tensions realities and fictions, body and image, denials and affirmations around the image, the self and the image of the self.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56327
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56327/39547
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; No. 47 (2022): Galáxia
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129332305625088