Palcos do império : o teatro português em Angola durante o estado novo (1930-1950)
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Tese |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/10848 |
Resumo: | This thesis investigates the presence of Portuguese theater in Angola during António de Oliveira Salazar’s New Estate (Estado Novo), through the analysis of theatrical plays that were performed on Angolan stages between the 1930s and the 1950s by Portuguese theater companies, that during these period departed from the metropolis towards Africa on a tour of the portuguese colonies. In addition to the theatrical text, our main object of analysis, we work with an extensive range of historical sources, such as show programs and posters, newspapers, correspondences, official letters, photographs and official documents, digitalized in Portuguese archives, such as the Biblioteca Nacional de Portugal, the Arquivo Nacional da Torre do Tombo, the Museu Nacional do Teatro e da Dança, and the Arquivo Histórico Ultramarino, in order to understand the relational dynamics operationalized between the Portuguese theater and the Salazar’s regime in Angola during the three phases of the history of these itinerances. In the light of the theoretical and methodological references of the Global History of Theater, we intend to demonstrate that between 1932 and 1959, seventeen portuguese theater companies promoted tours to the African continent, presenting 153 plays on Angolan stages, tracing a mutual and constant dialogue with the regime, in which they brought to the stages images and characters that legitimized the most cherished values of Salazar’s ideology and that promoted the maintenance of colonial power in Angola, exporting a specific theatrical model overseas, essentially nationalist, ruralist, traditionalist and colonialist |
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In addition to the theatrical text, our main object of analysis, we work with an extensive range of historical sources, such as show programs and posters, newspapers, correspondences, official letters, photographs and official documents, digitalized in Portuguese archives, such as the Biblioteca Nacional de Portugal, the Arquivo Nacional da Torre do Tombo, the Museu Nacional do Teatro e da Dança, and the Arquivo Histórico Ultramarino, in order to understand the relational dynamics operationalized between the Portuguese theater and the Salazar’s regime in Angola during the three phases of the history of these itinerances. In the light of the theoretical and methodological references of the Global History of Theater, we intend to demonstrate that between 1932 and 1959, seventeen portuguese theater companies promoted tours to the African continent, presenting 153 plays on Angolan stages, tracing a mutual and constant dialogue with the regime, in which they brought to the stages images and characters that legitimized the most cherished values of Salazar’s ideology and that promoted the maintenance of colonial power in Angola, exporting a specific theatrical model overseas, essentially nationalist, ruralist, traditionalist and colonialistEsta tese investiga a presença do teatro português em Angola durante o Estado Novo de António de Oliveira Salazar através da análise das peças teatrais que foram representadas em palcos angolanos entre os anos 1930 e os anos 1950 pelas companhias teatrais portuguesas que durante este período partiram da metrópole rumo a África em turnê pelas colônias portuguesas. Para além do texto teatral, nosso objeto de análise primordial, trabalhamos com uma extensa gama de fontes históricas como programas e cartazes de espetáculos, periódicos, correspondências, ofícios, fotografias e documentos oficiais, digitalizados em arquivos portugueses como a Biblioteca Nacional de Portugal, o Arquivo Nacional da Torre do Tombo, o Museu Nacional do Teatro e da Dança e o Arquivo Histórico Ultramarino, no objetivo de compreender a dinâmica relacional operacionalizada entre o teatro português e o regime salazarista em Angola durante as três fases da história destas itinerâncias. À luz dos referenciais teórico-metodológicos da História Global do Teatro, pretende-se demonstrar que, entre 1932 e 1959, 17 companhias teatrais portuguesas promoveram digressões para o continente africano representando 153 peças teatrais em palcos angolanos, traçando um diálogo mútuo e constante com o regime na medida em que levavam para a cena imagens e personagens que legitimavam os valores mais caros do ideário salazarista e que promoviam a manutenção do poder colonial em Angola, exportando para além-mar um modelo teatral específico, essencialmente nacionalista, ruralista, tradicionalista e colonialista.Submitted by PPG História (historia-pg@pucrs.br) on 2023-05-30T17:51:51Z No. of bitstreams: 1 ANDRELISE_ GAUTERIO_ SANTORUM_ TES.pdf: 5456542 bytes, checksum: 9e8785a51eb6720b46698fcee64fefd3 (MD5)Approved for entry into archive by Sarajane Pan (sarajane.pan@pucrs.br) on 2023-06-22T14:42:09Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ANDRELISE_ GAUTERIO_ SANTORUM_ TES.pdf: 5456542 bytes, checksum: 9e8785a51eb6720b46698fcee64fefd3 (MD5)Made available in DSpace on 2023-06-22T14:50:34Z (GMT). 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