For a history of primary school in the immigration context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Renk, Valquíria Elita
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Maschio, Elaine Cátia Falcade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191
Resumo: This paper aimed at a comparative analysis of the experiences of primary schooling between Slavic and Italian Peninsula immigrants who have settled down in the State of Paraná from the last fortnight of the 19th century. Taking an overview on the process of foreign colonization in the State, the immigrant initiatives are highlighted to create different types of elementary schools. In order to understand the singularities of these initiatives, this proposal is part of the Cultural History perspective. The study offers a reflection on the possibilities of writing a school history in the context of immigration in the State of Paraná. It aims to understand the school as a place of culture and its institutionalization as an eminent process of political disputes and conflicts.
id RBHE-1_1a54b36e79021820eb433d0e042f2145
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47191
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling For a history of primary school in the immigration contextPor una historia de la escuela primaria en el contexto de inmigraciónPor uma história da escola primária no contexto de imigraçãocoloniesschool institutionsethnic schoolscoloniasinstituciones escolaresescuelas étnicasColôniasInstituições Escolaresescolas étnicasThis paper aimed at a comparative analysis of the experiences of primary schooling between Slavic and Italian Peninsula immigrants who have settled down in the State of Paraná from the last fortnight of the 19th century. Taking an overview on the process of foreign colonization in the State, the immigrant initiatives are highlighted to create different types of elementary schools. In order to understand the singularities of these initiatives, this proposal is part of the Cultural History perspective. The study offers a reflection on the possibilities of writing a school history in the context of immigration in the State of Paraná. It aims to understand the school as a place of culture and its institutionalization as an eminent process of political disputes and conflicts.El estudio tuvo como objetivo hacer un análisis comparativo de experiencias de escolarización primaria entre inmigrantes eslavos y peninsulares itálicos establecidos en Paraná a partir de la última quincena del siglo 19. Al lanzar una mirada panorámica sobre el proceso de colonización extranjera en el Estado, se destacan las iniciativas de los inmigrantes para la creación de diferentes tipos de escuelas elementales. Para comprender las singularidades de esas iniciativas, esta propuesta se inserta en la perspectiva de la Historia Cultural. Así, ofrece una reflexión sobre las posibilidades de escribir una historia de la escuela en el contexto de la inmigración de Paraná, entendiendo la escuela como lugar de cultura y su institucionalización como proceso eminente de disputas y embates políticos.Objetiva-se uma análise comparativa das experiências de escolarização primária entre imigrantes eslavos e peninsulares itálicos que se estabeleceram no Paraná a partir da última quinzena do século 19. Ao lançar um olhar panorâmico sobre o processo de colonização estrangeira no Estado, destacam-se as iniciativas dos imigrantes para a criação de diferentes tipos de escolas elementares. Com o intuito de compreender as singularidades dessas iniciativas, a presente proposta insere-se na perspectiva da história cultural. O estudo oferece uma reflexão sobre as possibilidades de escrever uma história da escola no contexto da imigração paranaense. Visa compreender a escola como um lugar de cultura e a sua institucionalização como um processo eminente de disputas e embates políticos.RBHE2020-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e106Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e106Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1062238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191/751375149867Copyright (c) 2020 Valquíria Elita Renk, Elaine Cátia Falcade Maschiohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRenk, Valquíria Elita Maschio, Elaine Cátia Falcade2022-03-01T22:17:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47191Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv For a history of primary school in the immigration context
Por una historia de la escuela primaria en el contexto de inmigración
Por uma história da escola primária no contexto de imigração
title For a history of primary school in the immigration context
spellingShingle For a history of primary school in the immigration context
Renk, Valquíria Elita
colonies
school institutions
ethnic schools
colonias
instituciones escolares
escuelas étnicas
Colônias
Instituições Escolares
escolas étnicas
title_short For a history of primary school in the immigration context
title_full For a history of primary school in the immigration context
title_fullStr For a history of primary school in the immigration context
title_full_unstemmed For a history of primary school in the immigration context
title_sort For a history of primary school in the immigration context
author Renk, Valquíria Elita
author_facet Renk, Valquíria Elita
Maschio, Elaine Cátia Falcade
author_role author
author2 Maschio, Elaine Cátia Falcade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Renk, Valquíria Elita
Maschio, Elaine Cátia Falcade
dc.subject.por.fl_str_mv colonies
school institutions
ethnic schools
colonias
instituciones escolares
escuelas étnicas
Colônias
Instituições Escolares
escolas étnicas
topic colonies
school institutions
ethnic schools
colonias
instituciones escolares
escuelas étnicas
Colônias
Instituições Escolares
escolas étnicas
description This paper aimed at a comparative analysis of the experiences of primary schooling between Slavic and Italian Peninsula immigrants who have settled down in the State of Paraná from the last fortnight of the 19th century. Taking an overview on the process of foreign colonization in the State, the immigrant initiatives are highlighted to create different types of elementary schools. In order to understand the singularities of these initiatives, this proposal is part of the Cultural History perspective. The study offers a reflection on the possibilities of writing a school history in the context of immigration in the State of Paraná. It aims to understand the school as a place of culture and its institutionalization as an eminent process of political disputes and conflicts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191/751375149867
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Valquíria Elita Renk, Elaine Cátia Falcade Maschio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Valquíria Elita Renk, Elaine Cátia Falcade Maschio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e106
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e106
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e106
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532193615872