For a history of primary school in the immigration context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191 |
Resumo: | This paper aimed at a comparative analysis of the experiences of primary schooling between Slavic and Italian Peninsula immigrants who have settled down in the State of Paraná from the last fortnight of the 19th century. Taking an overview on the process of foreign colonization in the State, the immigrant initiatives are highlighted to create different types of elementary schools. In order to understand the singularities of these initiatives, this proposal is part of the Cultural History perspective. The study offers a reflection on the possibilities of writing a school history in the context of immigration in the State of Paraná. It aims to understand the school as a place of culture and its institutionalization as an eminent process of political disputes and conflicts. |
id |
RBHE-1_1a54b36e79021820eb433d0e042f2145 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47191 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
For a history of primary school in the immigration contextPor una historia de la escuela primaria en el contexto de inmigraciónPor uma história da escola primária no contexto de imigraçãocoloniesschool institutionsethnic schoolscoloniasinstituciones escolaresescuelas étnicasColôniasInstituições Escolaresescolas étnicasThis paper aimed at a comparative analysis of the experiences of primary schooling between Slavic and Italian Peninsula immigrants who have settled down in the State of Paraná from the last fortnight of the 19th century. Taking an overview on the process of foreign colonization in the State, the immigrant initiatives are highlighted to create different types of elementary schools. In order to understand the singularities of these initiatives, this proposal is part of the Cultural History perspective. The study offers a reflection on the possibilities of writing a school history in the context of immigration in the State of Paraná. It aims to understand the school as a place of culture and its institutionalization as an eminent process of political disputes and conflicts.El estudio tuvo como objetivo hacer un análisis comparativo de experiencias de escolarización primaria entre inmigrantes eslavos y peninsulares itálicos establecidos en Paraná a partir de la última quincena del siglo 19. Al lanzar una mirada panorámica sobre el proceso de colonización extranjera en el Estado, se destacan las iniciativas de los inmigrantes para la creación de diferentes tipos de escuelas elementales. Para comprender las singularidades de esas iniciativas, esta propuesta se inserta en la perspectiva de la Historia Cultural. Así, ofrece una reflexión sobre las posibilidades de escribir una historia de la escuela en el contexto de la inmigración de Paraná, entendiendo la escuela como lugar de cultura y su institucionalización como proceso eminente de disputas y embates políticos.Objetiva-se uma análise comparativa das experiências de escolarização primária entre imigrantes eslavos e peninsulares itálicos que se estabeleceram no Paraná a partir da última quinzena do século 19. Ao lançar um olhar panorâmico sobre o processo de colonização estrangeira no Estado, destacam-se as iniciativas dos imigrantes para a criação de diferentes tipos de escolas elementares. Com o intuito de compreender as singularidades dessas iniciativas, a presente proposta insere-se na perspectiva da história cultural. O estudo oferece uma reflexão sobre as possibilidades de escrever uma história da escola no contexto da imigração paranaense. Visa compreender a escola como um lugar de cultura e a sua institucionalização como um processo eminente de disputas e embates políticos.RBHE2020-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e106Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e106Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1062238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191/751375149867Copyright (c) 2020 Valquíria Elita Renk, Elaine Cátia Falcade Maschiohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRenk, Valquíria Elita Maschio, Elaine Cátia Falcade2022-03-01T22:17:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47191Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
For a history of primary school in the immigration context Por una historia de la escuela primaria en el contexto de inmigración Por uma história da escola primária no contexto de imigração |
title |
For a history of primary school in the immigration context |
spellingShingle |
For a history of primary school in the immigration context Renk, Valquíria Elita colonies school institutions ethnic schools colonias instituciones escolares escuelas étnicas Colônias Instituições Escolares escolas étnicas |
title_short |
For a history of primary school in the immigration context |
title_full |
For a history of primary school in the immigration context |
title_fullStr |
For a history of primary school in the immigration context |
title_full_unstemmed |
For a history of primary school in the immigration context |
title_sort |
For a history of primary school in the immigration context |
author |
Renk, Valquíria Elita |
author_facet |
Renk, Valquíria Elita Maschio, Elaine Cátia Falcade |
author_role |
author |
author2 |
Maschio, Elaine Cátia Falcade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Renk, Valquíria Elita Maschio, Elaine Cátia Falcade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
colonies school institutions ethnic schools colonias instituciones escolares escuelas étnicas Colônias Instituições Escolares escolas étnicas |
topic |
colonies school institutions ethnic schools colonias instituciones escolares escuelas étnicas Colônias Instituições Escolares escolas étnicas |
description |
This paper aimed at a comparative analysis of the experiences of primary schooling between Slavic and Italian Peninsula immigrants who have settled down in the State of Paraná from the last fortnight of the 19th century. Taking an overview on the process of foreign colonization in the State, the immigrant initiatives are highlighted to create different types of elementary schools. In order to understand the singularities of these initiatives, this proposal is part of the Cultural History perspective. The study offers a reflection on the possibilities of writing a school history in the context of immigration in the State of Paraná. It aims to understand the school as a place of culture and its institutionalization as an eminent process of political disputes and conflicts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47191/751375149867 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Valquíria Elita Renk, Elaine Cátia Falcade Maschio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Valquíria Elita Renk, Elaine Cátia Falcade Maschio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e106 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e106 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e106 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532193615872 |