Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Renk, Valquiria Elita
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894
Resumo: This paper discusses the rituals of childhood civic education,in German and Slavic ethnic schools in Parana State. The timeframe is the first decades of the 20 th century, when educationalpolicies were guided by shaping a sense of belonging to thenation. Research sources depict the process of maintaining theethnic identity and culture of origin, through festivals andrituals, and by resisting nationalization. Until 1917,celebrations of native-land civic dates were intense in ethnicschools. The Brazilian State implemented several measures toform a sense of belonging to the nation, such as celebrations,civic parades and teaching patriotic songs, which the schoolswere forced to celebrate.
id RBHE-1_21f279426ab683dc46ccb3d6b6252063
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38894
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in ParanaLa infancia marcada por los rituales cívicos en las escuelas étnicas de ParanáA infância marcada pelos rituais cívicos nas escolas étnicas do Paranáeducation policiesethnic schoolschildhoodpolíticas educativasescuelas étnicasinfanciaEducaçãopolíticasformação cívicaescolas étnicasinfânciaEstadoEducaçãoHistória da educaçãoNacionalizaçãoThis paper discusses the rituals of childhood civic education,in German and Slavic ethnic schools in Parana State. The timeframe is the first decades of the 20 th century, when educationalpolicies were guided by shaping a sense of belonging to thenation. Research sources depict the process of maintaining theethnic identity and culture of origin, through festivals andrituals, and by resisting nationalization. Until 1917,celebrations of native-land civic dates were intense in ethnicschools. The Brazilian State implemented several measures toform a sense of belonging to the nation, such as celebrations,civic parades and teaching patriotic songs, which the schoolswere forced to celebrate.Este artículo abarca los rituales de la formación cívica de lainfancia, en las escuelas étnicas alemanas y eslavas deinstrucción primaria de Paraná. El recorte temporal es de lasprimeras décadas del siglo XX, cuando las políticaseducacionales fueron basadas por la formación del sentimientode pertenencia a la nación. Las fuentes de investigaciónpermiten conocer el proceso de mantenimiento de la identidadétnica y la cultura de origen, a través de fiestas y rituales y laresistencia a la nacionalización. En las escuelas étnicas hasta1917 eran intensas las celebraciones de las fechas delcalendario cívico de la patria de origen del grupo étnico. ElEstado brasileño implementó diversas medidas para formar elsentimiento de pertenencia a la nación, como lasconmemoraciones, los desfiles cívicos y la enseñanza de lascanciones patrióticas que las escuelas fueron obligadas acelebrar.Este artigo aborda os rituais de formação cívica da infância, nas escolas étnicas alemãs e eslavas do Paraná. O recorte temporal são as primeiras décadas do século XX, quando as políticas educacionais foram pautadas pela formação do sentimento de pertencimento à nação. As fontes de pesquisa permitem conhecer o processo de manutenção da identidade étnica e da cultura de origem, através de festas e rituais e a resistência à nacionalização. Nas escolas étnicas até 1917 eram intensas as celebrações de datas do calendário cívico da pátria de origem do grupo étnico. O Estado implementou vários medidas para formar o sentimento de pertencimento à nação, como  as comemorações, os desfiles cívicos e o ensino dos cantos patrióticos e as escolas foram obrigadas a celebrar.RBHE2014-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-752238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894/pdf_38Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRenk, Valquiria Elita2022-02-22T22:18:23Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38894Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:23Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
La infancia marcada por los rituales cívicos en las escuelas étnicas de Paraná
A infância marcada pelos rituais cívicos nas escolas étnicas do Paraná
title Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
spellingShingle Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
Renk, Valquiria Elita
education policies
ethnic schools
childhood
políticas educativas
escuelas étnicas
infancia
Educação
políticas
formação cívica
escolas étnicas
infância
Estado
Educação
História da educação
Nacionalização
title_short Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
title_full Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
title_fullStr Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
title_full_unstemmed Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
title_sort Childhood marked by civic rituals in ethnic schools in Parana
author Renk, Valquiria Elita
author_facet Renk, Valquiria Elita
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Renk, Valquiria Elita
dc.subject.por.fl_str_mv education policies
ethnic schools
childhood
políticas educativas
escuelas étnicas
infancia
Educação
políticas
formação cívica
escolas étnicas
infância
Estado
Educação
História da educação
Nacionalização
topic education policies
ethnic schools
childhood
políticas educativas
escuelas étnicas
infancia
Educação
políticas
formação cívica
escolas étnicas
infância
Estado
Educação
História da educação
Nacionalização
description This paper discusses the rituals of childhood civic education,in German and Slavic ethnic schools in Parana State. The timeframe is the first decades of the 20 th century, when educationalpolicies were guided by shaping a sense of belonging to thenation. Research sources depict the process of maintaining theethnic identity and culture of origin, through festivals andrituals, and by resisting nationalization. Until 1917,celebrations of native-land civic dates were intense in ethnicschools. The Brazilian State implemented several measures toform a sense of belonging to the nation, such as celebrations,civic parades and teaching patriotic songs, which the schoolswere forced to celebrate.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38894/pdf_38
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 45-75
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530840952832