In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775 |
Resumo: | This article aims to contextualize the importance acquired by varieties newspapers in the daily of the urban Brazilian societies in the eighteenth and nineteenth centuries, as well as analyze the problem of the use of this discursive space by intellectuals from different origins and levels of success. Furthermore, this article discusses the theoretic-pedagogical procedures for researchers who use these newspapers as the source and research object to the writing of the history of education. |
id |
RBHE-1_1ac52198ddea828eb491cca875230698 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38775 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of educationNo rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da educaçãoSourcesResearch MethodologyPress and EducationFontesMetodologia de PesquisaImprensa e EducaçãoThis article aims to contextualize the importance acquired by varieties newspapers in the daily of the urban Brazilian societies in the eighteenth and nineteenth centuries, as well as analyze the problem of the use of this discursive space by intellectuals from different origins and levels of success. Furthermore, this article discusses the theoretic-pedagogical procedures for researchers who use these newspapers as the source and research object to the writing of the history of education. O artigo busca contextualizar a importância adquirida pelos jornais de variedades no cotidiano das sociedades urbanas no Brasil dos séculos XIX e XX, bem como problematizar a ocupação feita desse espaço discursivo por intelectuais de diversas origens e graus de consagração. Trata, além disso, dos procedimentos teórico--metodológicos a serem observados por aqueles que tomam tais jornais tanto como fontes quanto como objeto de pesquisa para a escrita da história da educação brasileira. RBHE2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-702238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775/20305Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Raquel Discini de2022-02-22T22:19:01Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38775Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:01Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education No rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da educação |
title |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education |
spellingShingle |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education Campos, Raquel Discini de Sources Research Methodology Press and Education Fontes Metodologia de Pesquisa Imprensa e Educação |
title_short |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education |
title_full |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education |
title_fullStr |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education |
title_full_unstemmed |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education |
title_sort |
In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education |
author |
Campos, Raquel Discini de |
author_facet |
Campos, Raquel Discini de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Raquel Discini de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sources Research Methodology Press and Education Fontes Metodologia de Pesquisa Imprensa e Educação |
topic |
Sources Research Methodology Press and Education Fontes Metodologia de Pesquisa Imprensa e Educação |
description |
This article aims to contextualize the importance acquired by varieties newspapers in the daily of the urban Brazilian societies in the eighteenth and nineteenth centuries, as well as analyze the problem of the use of this discursive space by intellectuals from different origins and levels of success. Furthermore, this article discusses the theoretic-pedagogical procedures for researchers who use these newspapers as the source and research object to the writing of the history of education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775/20305 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70 Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530414182400 |