In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Raquel Discini de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775
Resumo: This article aims to contextualize the importance acquired by varieties newspapers in the daily of the urban Brazilian societies in the eighteenth and nineteenth centuries, as well as analyze the problem of the use of this discursive space by intellectuals from different origins and levels of success. Furthermore, this article discusses the theoretic-pedagogical procedures for researchers who use these newspapers as the source and research object to the writing of the history of education. 
id RBHE-1_1ac52198ddea828eb491cca875230698
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38775
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of educationNo rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da educaçãoSourcesResearch MethodologyPress and EducationFontesMetodologia de PesquisaImprensa e EducaçãoThis article aims to contextualize the importance acquired by varieties newspapers in the daily of the urban Brazilian societies in the eighteenth and nineteenth centuries, as well as analyze the problem of the use of this discursive space by intellectuals from different origins and levels of success. Furthermore, this article discusses the theoretic-pedagogical procedures for researchers who use these newspapers as the source and research object to the writing of the history of education. O artigo busca contextualizar a importância adquirida pelos jornais de variedades no cotidiano das sociedades urbanas no Brasil dos séculos XIX e XX, bem como problematizar a ocupação feita desse espaço discursivo por intelectuais de diversas origens e graus de consagração. Trata, além disso, dos procedimentos teórico--metodológicos a serem observados por aqueles que tomam tais jornais tanto como fontes quanto como objeto de pesquisa para a escrita da história da educação brasileira. RBHE2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-702238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775/20305Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Raquel Discini de2022-02-22T22:19:01Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38775Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:01Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
No rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da educação
title In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
spellingShingle In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
Campos, Raquel Discini de
Sources
Research Methodology
Press and Education
Fontes
Metodologia de Pesquisa
Imprensa e Educação
title_short In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
title_full In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
title_fullStr In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
title_full_unstemmed In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
title_sort In the search of old newspapers: considerations about the use of non-pedagogical press as a source for writings about the history of education
author Campos, Raquel Discini de
author_facet Campos, Raquel Discini de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Raquel Discini de
dc.subject.por.fl_str_mv Sources
Research Methodology
Press and Education
Fontes
Metodologia de Pesquisa
Imprensa e Educação
topic Sources
Research Methodology
Press and Education
Fontes
Metodologia de Pesquisa
Imprensa e Educação
description This article aims to contextualize the importance acquired by varieties newspapers in the daily of the urban Brazilian societies in the eighteenth and nineteenth centuries, as well as analyze the problem of the use of this discursive space by intellectuals from different origins and levels of success. Furthermore, this article discusses the theoretic-pedagogical procedures for researchers who use these newspapers as the source and research object to the writing of the history of education. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775/20305
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70
Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 45-70
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530414182400