The schooling of physical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842 |
Resumo: | Massive childhood education and different schooling regimes have institutionalized academic subjects for the rapid formation of citizens. One of these subjects was physical education, which was conceived as a disciplinary device for indoctrination. The aim of this work was to analyze, from a Critical Theory perspective, some images related to school physical education published in the Barcelonian press of the early 20th century. Through the images, we visualize the advancement of physical education at the time and present the proportion of ‘devices’ (knowledge/power techniques) that shaped in the collective imagination the idea of a modern and necessary subject for social and national construction. |
id |
RBHE-1_1dad666589c481ca2b314cabe48406b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/50842 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The schooling of physical educationLa escolarización de la educación físicaA escolarização da educação físicaSpainFoucaultgymnasticscapitalismEspañaFoucaultgimnásticacapitalismoEspanhaFoucaultginásticacapitalismoMassive childhood education and different schooling regimes have institutionalized academic subjects for the rapid formation of citizens. One of these subjects was physical education, which was conceived as a disciplinary device for indoctrination. The aim of this work was to analyze, from a Critical Theory perspective, some images related to school physical education published in the Barcelonian press of the early 20th century. Through the images, we visualize the advancement of physical education at the time and present the proportion of ‘devices’ (knowledge/power techniques) that shaped in the collective imagination the idea of a modern and necessary subject for social and national construction. La educación masiva de la infancia y sus diferentes regímenes de escolarización institucionalizaron disciplinas académicas para una rápida formación de los ciudadanos. Una de estas disciplinas fue la educación física, la cual fue concebida como un dispositivo disciplinar de adoctrinamiento. El objeto de este trabajo es analizar desde una perspectiva de la Teoría Crítica algunas imágenes en torno a la educación física escolar publicadas en la prensa barcelonesa de principios del siglo XX. A través de las imágenes visualizamos el impulso de la educación física de la época y desvelamos la proporción de ‘dispositivos’ (técnicas de saber/poder) que configuraron en el imaginario colectivo la idea de una disciplina moderna y de progreso necesaria para la edificación social y nacional. A educação massiva da infância e os diferentes regimes de escolarização institucionalizaram disciplinas acadêmicas para uma rápida formação dos cidadãos. Uma destas disciplinas foi a educação física, a qual foi concebida como um dispositivo disciplinar de doutrinação. O objetivo deste trabalho é analisar desde uma perspectiva da Teoria Crítica algumas imagens relacionadas à educação física escolar publicadas na imprensa barcelonesa do início do século XX. Através das imagens visualizamos o avanço da educação física da época e apresentamos a proporção de ‘dispositivos’ (técnicas de saber/poder) que configuraram no imaginário coletivo a ideia de uma disciplina moderna e de progresso necessária para a construção social e nacional. RBHE2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e115Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e115Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1152238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842/751375149907Copyright (c) 2020 Xavier Torrebadella-Flixhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Torrebadella-Flix2022-03-01T22:17:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50842Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The schooling of physical education La escolarización de la educación física A escolarização da educação física |
title |
The schooling of physical education |
spellingShingle |
The schooling of physical education Xavier, Torrebadella-Flix Spain Foucault gymnastics capitalism España Foucault gimnástica capitalismo Espanha Foucault ginástica capitalismo |
title_short |
The schooling of physical education |
title_full |
The schooling of physical education |
title_fullStr |
The schooling of physical education |
title_full_unstemmed |
The schooling of physical education |
title_sort |
The schooling of physical education |
author |
Xavier, Torrebadella-Flix |
author_facet |
Xavier, Torrebadella-Flix |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Torrebadella-Flix |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Spain Foucault gymnastics capitalism España Foucault gimnástica capitalismo Espanha Foucault ginástica capitalismo |
topic |
Spain Foucault gymnastics capitalism España Foucault gimnástica capitalismo Espanha Foucault ginástica capitalismo |
description |
Massive childhood education and different schooling regimes have institutionalized academic subjects for the rapid formation of citizens. One of these subjects was physical education, which was conceived as a disciplinary device for indoctrination. The aim of this work was to analyze, from a Critical Theory perspective, some images related to school physical education published in the Barcelonian press of the early 20th century. Through the images, we visualize the advancement of physical education at the time and present the proportion of ‘devices’ (knowledge/power techniques) that shaped in the collective imagination the idea of a modern and necessary subject for social and national construction. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842/751375149907 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Xavier Torrebadella-Flix http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Xavier Torrebadella-Flix http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e115 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e115 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e115 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532323639296 |