The schooling of physical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Torrebadella-Flix
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842
Resumo: Massive childhood education and different schooling regimes have institutionalized academic subjects for the rapid formation of citizens. One of these subjects was physical education, which was conceived as a disciplinary device for indoctrination. The aim of this work was to analyze, from a Critical Theory perspective, some images related to school physical education published in the Barcelonian press of the early 20th century. Through the images, we visualize the advancement of physical education at the time and present the proportion of ‘devices’ (knowledge/power techniques) that shaped in the collective imagination the idea of a modern and necessary subject for social and national construction. 
id RBHE-1_1dad666589c481ca2b314cabe48406b6
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/50842
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The schooling of physical educationLa escolarización de la educación físicaA escolarização da educação físicaSpainFoucaultgymnasticscapitalismEspañaFoucaultgimnásticacapitalismoEspanhaFoucaultginásticacapitalismoMassive childhood education and different schooling regimes have institutionalized academic subjects for the rapid formation of citizens. One of these subjects was physical education, which was conceived as a disciplinary device for indoctrination. The aim of this work was to analyze, from a Critical Theory perspective, some images related to school physical education published in the Barcelonian press of the early 20th century. Through the images, we visualize the advancement of physical education at the time and present the proportion of ‘devices’ (knowledge/power techniques) that shaped in the collective imagination the idea of a modern and necessary subject for social and national construction. La educación masiva de la infancia y sus diferentes regímenes de escolarización institucionalizaron disciplinas académicas para una rápida formación de los ciudadanos. Una de estas disciplinas fue la educación física, la cual fue concebida como un dispositivo disciplinar de adoctrinamiento. El objeto de este trabajo es analizar desde una perspectiva de la Teoría Crítica algunas imágenes en torno a la educación física escolar publicadas en la prensa barcelonesa de principios del siglo XX. A través de las imágenes visualizamos el impulso de la educación física de la época y desvelamos la proporción de ‘dispositivos’ (técnicas de saber/poder) que configuraron en el imaginario colectivo la idea de una disciplina moderna y de progreso necesaria para la edificación social y nacional. A educação massiva da infância e os diferentes regimes de escolarização institucionalizaram disciplinas acadêmicas para uma rápida formação dos cidadãos. Uma destas disciplinas foi a educação física, a qual foi concebida como um dispositivo disciplinar de doutrinação. O objetivo deste trabalho é analisar desde uma perspectiva da Teoria Crítica algumas imagens relacionadas à educação física escolar publicadas na imprensa barcelonesa do início do século XX. Através das imagens visualizamos o avanço da educação física da época e apresentamos a proporção de ‘dispositivos’ (técnicas de saber/poder) que configuraram no imaginário coletivo a ideia de uma disciplina moderna e de progresso necessária para a construção social e nacional. RBHE2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e115Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e115Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1152238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842/751375149907Copyright (c) 2020 Xavier Torrebadella-Flixhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Torrebadella-Flix2022-03-01T22:17:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50842Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The schooling of physical education
La escolarización de la educación física
A escolarização da educação física
title The schooling of physical education
spellingShingle The schooling of physical education
Xavier, Torrebadella-Flix
Spain
Foucault
gymnastics
capitalism
España
Foucault
gimnástica
capitalismo
Espanha
Foucault
ginástica
capitalismo
title_short The schooling of physical education
title_full The schooling of physical education
title_fullStr The schooling of physical education
title_full_unstemmed The schooling of physical education
title_sort The schooling of physical education
author Xavier, Torrebadella-Flix
author_facet Xavier, Torrebadella-Flix
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Torrebadella-Flix
dc.subject.por.fl_str_mv Spain
Foucault
gymnastics
capitalism
España
Foucault
gimnástica
capitalismo
Espanha
Foucault
ginástica
capitalismo
topic Spain
Foucault
gymnastics
capitalism
España
Foucault
gimnástica
capitalismo
Espanha
Foucault
ginástica
capitalismo
description Massive childhood education and different schooling regimes have institutionalized academic subjects for the rapid formation of citizens. One of these subjects was physical education, which was conceived as a disciplinary device for indoctrination. The aim of this work was to analyze, from a Critical Theory perspective, some images related to school physical education published in the Barcelonian press of the early 20th century. Through the images, we visualize the advancement of physical education at the time and present the proportion of ‘devices’ (knowledge/power techniques) that shaped in the collective imagination the idea of a modern and necessary subject for social and national construction. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50842/751375149907
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Xavier Torrebadella-Flix
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Xavier Torrebadella-Flix
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e115
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e115
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e115
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532323639296