The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freixo, Andre de Lemos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Coelho, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791
Resumo: This article discusses Jonathan Serrano’s renewal proposal forthe teaching of History in the first decades of the Twentieth-century. We focus on his career as a student and teacher atColégio Pedro II, his concept of History and History teaching,and the importance that he attributed on this discipline. Theinstitution assured him the necessary prestige to enter theeducational debates of the period. We argue that his efforts todefend the renewal, as a path to improve history education in thecountry, preserving the moral and social values obtained at thePedro II School, is correlated to his concept of history, andshould be read under the light of the process of recastingBrazilian education in the early 1930s.
id RBHE-1_2180fe86b75612da9b9e1f7ea8c1f05d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40791
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro IILa enseñanza renovada de historia por el catedrático del Colegio Pedro II Jonathas SerranoO ensino renovado de história pelo catedrático do Colégio de Pedro II, Jonathas SerranoJonathas SerranoColégio Pedro IIHistoryHistory teachingHistory of EducationJonathas SerranoColegio Pedro IIEnseñanza de HistoriaHistoriaHistoria de la EducaciónJonathas SerranoColégio Pedro IIEnsino de HistóriaHistóriaHistória da Educação.This article discusses Jonathan Serrano’s renewal proposal forthe teaching of History in the first decades of the Twentieth-century. We focus on his career as a student and teacher atColégio Pedro II, his concept of History and History teaching,and the importance that he attributed on this discipline. Theinstitution assured him the necessary prestige to enter theeducational debates of the period. We argue that his efforts todefend the renewal, as a path to improve history education in thecountry, preserving the moral and social values obtained at thePedro II School, is correlated to his concept of history, andshould be read under the light of the process of recastingBrazilian education in the early 1930s.El estudio enfoca la propuesta de renovación de la enseñanza dehistoria, presentada por Jonathas Serrano en las primerasdécadas del siglo XX. Enfocamos su trayectoria como alumno yprofesor del Colegio Pedro II, su concepción de historia y de laenseñanza de historia, y a la importancia atribuida a ese saber. Elcolegio garantizó el prestigio necesario para ingresar en losdebates educacionales del período. Argumentamos que elesfuerzo de ese profesor, en defender la renovación comocamino para la mejora de la educación histórica en el país,mediante la preservación de los valores y preceptos morales ysociales cultivados en la institución, está relacionado con suconcepción de historia y que debe ser comprendida a través delproceso de reformulación de la enseñanza brasileña en losprimeros años de la década de 1930.Este artigo aborda a proposta de renovação do ensino de história, apresentada por Jonathas Serrano nas primeiras décadas do século XX. Enfocamos sua trajetória como aluno e mestre doColégio Pedro II, sua concepção de história e de ensino de história, e a importância que reputava a esse saber. A referida instituição assegurou o prestígio necessário para ingressar nos debates educacionais do período. Argumentamos que o esforço desse mestre, em defender a renovação como caminho para a melhoria da educação histórica no país, por meio da preservação dos valores e preceitos morais e sociais cultivados no colégio, tem relação com sua concepção de história e deve ser lida sob o pano de fundo do processo de reformulação do ensino brasileiro no início da década de 1930.RBHE2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 2922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791/pdf_83Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreixo, Andre de LemosCoelho, Patrícia2022-02-22T22:17:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40791Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
La enseñanza renovada de historia por el catedrático del Colegio Pedro II Jonathas Serrano
O ensino renovado de história pelo catedrático do Colégio de Pedro II, Jonathas Serrano
title The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
spellingShingle The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
Freixo, Andre de Lemos
Jonathas Serrano
Colégio Pedro II
History
History teaching
History of Education
Jonathas Serrano
Colegio Pedro II
Enseñanza de Historia
Historia
Historia de la Educación
Jonathas Serrano
Colégio Pedro II
Ensino de História
História
História da Educação.
title_short The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
title_full The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
title_fullStr The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
title_full_unstemmed The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
title_sort The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
author Freixo, Andre de Lemos
author_facet Freixo, Andre de Lemos
Coelho, Patrícia
author_role author
author2 Coelho, Patrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freixo, Andre de Lemos
Coelho, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Jonathas Serrano
Colégio Pedro II
History
History teaching
History of Education
Jonathas Serrano
Colegio Pedro II
Enseñanza de Historia
Historia
Historia de la Educación
Jonathas Serrano
Colégio Pedro II
Ensino de História
História
História da Educação.
topic Jonathas Serrano
Colégio Pedro II
History
History teaching
History of Education
Jonathas Serrano
Colegio Pedro II
Enseñanza de Historia
Historia
Historia de la Educación
Jonathas Serrano
Colégio Pedro II
Ensino de História
História
História da Educação.
description This article discusses Jonathan Serrano’s renewal proposal forthe teaching of History in the first decades of the Twentieth-century. We focus on his career as a student and teacher atColégio Pedro II, his concept of History and History teaching,and the importance that he attributed on this discipline. Theinstitution assured him the necessary prestige to enter theeducational debates of the period. We argue that his efforts todefend the renewal, as a path to improve history education in thecountry, preserving the moral and social values obtained at thePedro II School, is correlated to his concept of history, andshould be read under the light of the process of recastingBrazilian education in the early 1930s.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791/pdf_83
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531359997952