The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791 |
Resumo: | This article discusses Jonathan Serrano’s renewal proposal forthe teaching of History in the first decades of the Twentieth-century. We focus on his career as a student and teacher atColégio Pedro II, his concept of History and History teaching,and the importance that he attributed on this discipline. Theinstitution assured him the necessary prestige to enter theeducational debates of the period. We argue that his efforts todefend the renewal, as a path to improve history education in thecountry, preserving the moral and social values obtained at thePedro II School, is correlated to his concept of history, andshould be read under the light of the process of recastingBrazilian education in the early 1930s. |
id |
RBHE-1_2180fe86b75612da9b9e1f7ea8c1f05d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40791 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro IILa enseñanza renovada de historia por el catedrático del Colegio Pedro II Jonathas SerranoO ensino renovado de história pelo catedrático do Colégio de Pedro II, Jonathas SerranoJonathas SerranoColégio Pedro IIHistoryHistory teachingHistory of EducationJonathas SerranoColegio Pedro IIEnseñanza de HistoriaHistoriaHistoria de la EducaciónJonathas SerranoColégio Pedro IIEnsino de HistóriaHistóriaHistória da Educação.This article discusses Jonathan Serrano’s renewal proposal forthe teaching of History in the first decades of the Twentieth-century. We focus on his career as a student and teacher atColégio Pedro II, his concept of History and History teaching,and the importance that he attributed on this discipline. Theinstitution assured him the necessary prestige to enter theeducational debates of the period. We argue that his efforts todefend the renewal, as a path to improve history education in thecountry, preserving the moral and social values obtained at thePedro II School, is correlated to his concept of history, andshould be read under the light of the process of recastingBrazilian education in the early 1930s.El estudio enfoca la propuesta de renovación de la enseñanza dehistoria, presentada por Jonathas Serrano en las primerasdécadas del siglo XX. Enfocamos su trayectoria como alumno yprofesor del Colegio Pedro II, su concepción de historia y de laenseñanza de historia, y a la importancia atribuida a ese saber. Elcolegio garantizó el prestigio necesario para ingresar en losdebates educacionales del período. Argumentamos que elesfuerzo de ese profesor, en defender la renovación comocamino para la mejora de la educación histórica en el país,mediante la preservación de los valores y preceptos morales ysociales cultivados en la institución, está relacionado con suconcepción de historia y que debe ser comprendida a través delproceso de reformulación de la enseñanza brasileña en losprimeros años de la década de 1930.Este artigo aborda a proposta de renovação do ensino de história, apresentada por Jonathas Serrano nas primeiras décadas do século XX. Enfocamos sua trajetória como aluno e mestre doColégio Pedro II, sua concepção de história e de ensino de história, e a importância que reputava a esse saber. A referida instituição assegurou o prestígio necessário para ingressar nos debates educacionais do período. Argumentamos que o esforço desse mestre, em defender a renovação como caminho para a melhoria da educação histórica no país, por meio da preservação dos valores e preceitos morais e sociais cultivados no colégio, tem relação com sua concepção de história e deve ser lida sob o pano de fundo do processo de reformulação do ensino brasileiro no início da década de 1930.RBHE2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 2922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791/pdf_83Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreixo, Andre de LemosCoelho, Patrícia2022-02-22T22:17:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40791Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II La enseñanza renovada de historia por el catedrático del Colegio Pedro II Jonathas Serrano O ensino renovado de história pelo catedrático do Colégio de Pedro II, Jonathas Serrano |
title |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II |
spellingShingle |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II Freixo, Andre de Lemos Jonathas Serrano Colégio Pedro II History History teaching History of Education Jonathas Serrano Colegio Pedro II Enseñanza de Historia Historia Historia de la Educación Jonathas Serrano Colégio Pedro II Ensino de História História História da Educação. |
title_short |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II |
title_full |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II |
title_fullStr |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II |
title_full_unstemmed |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II |
title_sort |
The renovated teaching of history by professor Jonathas Serrano at the Colegio Pedro II |
author |
Freixo, Andre de Lemos |
author_facet |
Freixo, Andre de Lemos Coelho, Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
Coelho, Patrícia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freixo, Andre de Lemos Coelho, Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jonathas Serrano Colégio Pedro II History History teaching History of Education Jonathas Serrano Colegio Pedro II Enseñanza de Historia Historia Historia de la Educación Jonathas Serrano Colégio Pedro II Ensino de História História História da Educação. |
topic |
Jonathas Serrano Colégio Pedro II History History teaching History of Education Jonathas Serrano Colegio Pedro II Enseñanza de Historia Historia Historia de la Educación Jonathas Serrano Colégio Pedro II Ensino de História História História da Educação. |
description |
This article discusses Jonathan Serrano’s renewal proposal forthe teaching of History in the first decades of the Twentieth-century. We focus on his career as a student and teacher atColégio Pedro II, his concept of History and History teaching,and the importance that he attributed on this discipline. Theinstitution assured him the necessary prestige to enter theeducational debates of the period. We argue that his efforts todefend the renewal, as a path to improve history education in thecountry, preserving the moral and social values obtained at thePedro II School, is correlated to his concept of history, andshould be read under the light of the process of recastingBrazilian education in the early 1930s. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40791/pdf_83 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 261 - 292 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531359997952 |