The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798 |
Resumo: | This article examines some aspects of the relationship betweenschooling and broader cultural processes using, as documentalsource, textbooks produced for teacher training courses whichcirculated in Brazil and Portugal in the late nineteenth and earlytwentieth centuries. The research focused on elements capableof generalization, including the unity of school structure and thedifferent practices prescribed for teachers, which were designedto root values and ideals in the training process. We analyzedthe following manuals: Curso Practico de Pedagogia, by Mr.Daligault (1874); Elementos de pedagogia, by Jose Mariada Graça Affreixo and Henrique Freire (1870); and Liçõesde Pedagogia Geral e de História da Educação, by AlbertoPimentel Filho (1932). |
id |
RBHE-1_38ac509a195d51e71d51400c9c6cfe6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40798 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)La función social de la escuela y la constitución de la forma escolar (Brasil Portugal 1870/1932)A função social da escola e a constituição da forma escolar (Brasil/Portugal, 1870 – 1932)School structurepedagogical practicestextbooksschool culturepedagogical cultureForma escolarprácticas pedagógicasmanuales didácticoscultura escolarcultura pedagógicaForma escolarPráticas pedagógicasManuais didáticosCultura escolarCultura pedagógica.This article examines some aspects of the relationship betweenschooling and broader cultural processes using, as documentalsource, textbooks produced for teacher training courses whichcirculated in Brazil and Portugal in the late nineteenth and earlytwentieth centuries. The research focused on elements capableof generalization, including the unity of school structure and thedifferent practices prescribed for teachers, which were designedto root values and ideals in the training process. We analyzedthe following manuals: Curso Practico de Pedagogia, by Mr.Daligault (1874); Elementos de pedagogia, by Jose Mariada Graça Affreixo and Henrique Freire (1870); and Liçõesde Pedagogia Geral e de História da Educação, by AlbertoPimentel Filho (1932).El artículo analiza aspectos de las relaciones entre laescolarización y los procesos culturales más amplios tomandocomo fuente documental, manuales didácticos- producidos paraser usados en cursos de formación de profesores- que circularonen Brasil y en Portugal en el periodo final del siglo XX. Seenfocaron elementos susceptibles de generalización entre ellosla unidad de la forma escolar y las diferentes prácticas prescritasa los profesores, destinadas a enraizar valores e ideales en elproceso formativo. Se analizaron los siguientes manuales: CursoPráctico de Pedagogía, de autoría de Mr. Daligault (1874);Elementos de Pedagogía, de José María da Graça Affreixo yHenrique Freire (1870); y Lecciones de pedagogía general y dehistoria da educación, de Alberto Pimentel Filho (1932).O artigo analisa aspectos das relações entre a escolarizaçãoe os processos culturais mais amplos, tomando como fontedocumental manuais didáticos produzidos para uso em cursos deformação de professores, que circularam no Brasil e em Portugalno período final do século XIX e no início do século XX. Foramfocalizados elementos passíveis de generalização, entre eles aunidade da forma escolar e as diferentes práticas prescritas aosprofessores, destinadas a enraizar valores e ideais no processoformativo. Foram analisados os seguintes manuais: CursoPractico de Pedagogia, de autoria de Mr. Daligault (1874);Elementos de Pedagogia, de autoria de Jose Maria da GraçaAffreixo e Henrique Freire (1870); e Lições de pedagogia gerale de história da educação, de Alberto Pimentel Filho (1932).RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-2062238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessValdemarin, Vera Teresa2022-02-22T22:17:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40798Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) La función social de la escuela y la constitución de la forma escolar (Brasil Portugal 1870/1932) A função social da escola e a constituição da forma escolar (Brasil/Portugal, 1870 – 1932) |
title |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) |
spellingShingle |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) Valdemarin, Vera Teresa School structure pedagogical practices textbooks school culture pedagogical culture Forma escolar prácticas pedagógicas manuales didácticos cultura escolar cultura pedagógica Forma escolar Práticas pedagógicas Manuais didáticos Cultura escolar Cultura pedagógica. |
title_short |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) |
title_full |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) |
title_fullStr |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) |
title_full_unstemmed |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) |
title_sort |
The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932) |
author |
Valdemarin, Vera Teresa |
author_facet |
Valdemarin, Vera Teresa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valdemarin, Vera Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School structure pedagogical practices textbooks school culture pedagogical culture Forma escolar prácticas pedagógicas manuales didácticos cultura escolar cultura pedagógica Forma escolar Práticas pedagógicas Manuais didáticos Cultura escolar Cultura pedagógica. |
topic |
School structure pedagogical practices textbooks school culture pedagogical culture Forma escolar prácticas pedagógicas manuales didácticos cultura escolar cultura pedagógica Forma escolar Práticas pedagógicas Manuais didáticos Cultura escolar Cultura pedagógica. |
description |
This article examines some aspects of the relationship betweenschooling and broader cultural processes using, as documentalsource, textbooks produced for teacher training courses whichcirculated in Brazil and Portugal in the late nineteenth and earlytwentieth centuries. The research focused on elements capableof generalization, including the unity of school structure and thedifferent practices prescribed for teachers, which were designedto root values and ideals in the training process. We analyzedthe following manuals: Curso Practico de Pedagogia, by Mr.Daligault (1874); Elementos de pedagogia, by Jose Mariada Graça Affreixo and Henrique Freire (1870); and Liçõesde Pedagogia Geral e de História da Educação, by AlbertoPimentel Filho (1932). |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798/PDF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531369435136 |