The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valdemarin, Vera Teresa
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798
Resumo: This article examines some aspects of the relationship betweenschooling and broader cultural processes using, as documentalsource, textbooks produced for teacher training courses whichcirculated in Brazil and Portugal in the late nineteenth and earlytwentieth centuries. The research focused on elements capableof generalization, including the unity of school structure and thedifferent practices prescribed for teachers, which were designedto root values and ideals in the training process. We analyzedthe following manuals: Curso Practico de Pedagogia, by Mr.Daligault (1874); Elementos de pedagogia, by Jose Mariada Graça Affreixo and Henrique Freire (1870); and Liçõesde Pedagogia Geral e de História da Educação, by AlbertoPimentel Filho (1932).
id RBHE-1_38ac509a195d51e71d51400c9c6cfe6c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40798
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)La función social de la escuela y la constitución de la forma escolar (Brasil Portugal 1870/1932)A função social da escola e a constituição da forma escolar (Brasil/Portugal, 1870 – 1932)School structurepedagogical practicestextbooksschool culturepedagogical cultureForma escolarprácticas pedagógicasmanuales didácticoscultura escolarcultura pedagógicaForma escolarPráticas pedagógicasManuais didáticosCultura escolarCultura pedagógica.This article examines some aspects of the relationship betweenschooling and broader cultural processes using, as documentalsource, textbooks produced for teacher training courses whichcirculated in Brazil and Portugal in the late nineteenth and earlytwentieth centuries. The research focused on elements capableof generalization, including the unity of school structure and thedifferent practices prescribed for teachers, which were designedto root values and ideals in the training process. We analyzedthe following manuals: Curso Practico de Pedagogia, by Mr.Daligault (1874); Elementos de pedagogia, by Jose Mariada Graça Affreixo and Henrique Freire (1870); and Liçõesde Pedagogia Geral e de História da Educação, by AlbertoPimentel Filho (1932).El artículo analiza aspectos de las relaciones entre laescolarización y los procesos culturales más amplios tomandocomo fuente documental, manuales didácticos- producidos paraser usados en cursos de formación de profesores- que circularonen Brasil y en Portugal en el periodo final del siglo XX. Seenfocaron elementos susceptibles de generalización entre ellosla unidad de la forma escolar y las diferentes prácticas prescritasa los profesores, destinadas a enraizar valores e ideales en elproceso formativo. Se analizaron los siguientes manuales: CursoPráctico de Pedagogía, de autoría de Mr. Daligault (1874);Elementos de Pedagogía, de José María da Graça Affreixo yHenrique Freire (1870); y Lecciones de pedagogía general y dehistoria da educación, de Alberto Pimentel Filho (1932).O artigo analisa aspectos das relações entre a escolarizaçãoe os processos culturais mais amplos, tomando como fontedocumental manuais didáticos produzidos para uso em cursos deformação de professores, que circularam no Brasil e em Portugalno período final do século XIX e no início do século XX. Foramfocalizados elementos passíveis de generalização, entre eles aunidade da forma escolar e as diferentes práticas prescritas aosprofessores, destinadas a enraizar valores e ideais no processoformativo. Foram analisados os seguintes manuais: CursoPractico de Pedagogia, de autoria de Mr. Daligault (1874);Elementos de Pedagogia, de autoria de Jose Maria da GraçaAffreixo e Henrique Freire (1870); e Lições de pedagogia gerale de história da educação, de Alberto Pimentel Filho (1932).RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-2062238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessValdemarin, Vera Teresa2022-02-22T22:17:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40798Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
La función social de la escuela y la constitución de la forma escolar (Brasil Portugal 1870/1932)
A função social da escola e a constituição da forma escolar (Brasil/Portugal, 1870 – 1932)
title The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
spellingShingle The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
Valdemarin, Vera Teresa
School structure
pedagogical practices
textbooks
school culture
pedagogical culture
Forma escolar
prácticas pedagógicas
manuales didácticos
cultura escolar
cultura pedagógica
Forma escolar
Práticas pedagógicas
Manuais didáticos
Cultura escolar
Cultura pedagógica.
title_short The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
title_full The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
title_fullStr The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
title_full_unstemmed The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
title_sort The social role of school and the constitution of school structure (Brazil/Portugal, 1870 – 1932)
author Valdemarin, Vera Teresa
author_facet Valdemarin, Vera Teresa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valdemarin, Vera Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv School structure
pedagogical practices
textbooks
school culture
pedagogical culture
Forma escolar
prácticas pedagógicas
manuales didácticos
cultura escolar
cultura pedagógica
Forma escolar
Práticas pedagógicas
Manuais didáticos
Cultura escolar
Cultura pedagógica.
topic School structure
pedagogical practices
textbooks
school culture
pedagogical culture
Forma escolar
prácticas pedagógicas
manuales didácticos
cultura escolar
cultura pedagógica
Forma escolar
Práticas pedagógicas
Manuais didáticos
Cultura escolar
Cultura pedagógica.
description This article examines some aspects of the relationship betweenschooling and broader cultural processes using, as documentalsource, textbooks produced for teacher training courses whichcirculated in Brazil and Portugal in the late nineteenth and earlytwentieth centuries. The research focused on elements capableof generalization, including the unity of school structure and thedifferent practices prescribed for teachers, which were designedto root values and ideals in the training process. We analyzedthe following manuals: Curso Practico de Pedagogia, by Mr.Daligault (1874); Elementos de pedagogia, by Jose Mariada Graça Affreixo and Henrique Freire (1870); and Liçõesde Pedagogia Geral e de História da Educação, by AlbertoPimentel Filho (1932).
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40798/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 185-206
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531369435136