A Cultura Escolar como Objeto Histórico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Julia, Dominique
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749
Resumo: The aim of the article is to present the school culture as a historical object. It shows that the school culture can’t be studied with the accurate examination of the conflicting or peaceful relations they keep, each period of its history, with the set of cultures that are contemporary to it. The school culture is described as a set of rules that define knowledge to be taught and conducts  to be implanted and a set of practices that permit the knowledge transmission and these behaviors incorporation. The paper is circumscribed to the modern and contemporaneous period, within the 16th and 19th centuries. The text is developed according to three axles, interesting perspectives to understand the school culture as a historical object: to become interested in the rules and the purposes that govern the school; evaluate the role performed by the professionalism of the teacher’s work; to become interested in the taught contents analysis and the school practices. 
id RBHE-1_38f279a84f9d4d830bfe283912a2b6f0
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38749
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A Cultura Escolar como Objeto HistóricoA Cultura Escolar como Objeto HistóricoSchool HistorySchool CultureSchool Rules and PurposesEducator ProfessionalismTeaching ContentsSchool PracticesHistória da EscolaCultura EscolarNormas e Finalidades da EscolaProfissionalização do EducadorConteúdos do EnsinoPráticas EscolaresThe aim of the article is to present the school culture as a historical object. It shows that the school culture can’t be studied with the accurate examination of the conflicting or peaceful relations they keep, each period of its history, with the set of cultures that are contemporary to it. The school culture is described as a set of rules that define knowledge to be taught and conducts  to be implanted and a set of practices that permit the knowledge transmission and these behaviors incorporation. The paper is circumscribed to the modern and contemporaneous period, within the 16th and 19th centuries. The text is developed according to three axles, interesting perspectives to understand the school culture as a historical object: to become interested in the rules and the purposes that govern the school; evaluate the role performed by the professionalism of the teacher’s work; to become interested in the taught contents analysis and the school practices. O artigo tem como escopo a cultura escolar como objeto histórico. Demonstra que a cultura escolar não pode ser estudada sem o exame preciso das relações conflituosas ou pacíficas que ela mantém, a cada período de sua história, com o conjunto das culturas que lhe são contemporâneas. A cultura escolar é descrita como um conjunto de normas que definem conhecimentos a ensinar e condutas a inculcar, e um conjunto de práticas que permitem a transmissão desses conhecimentos e a incorporação desses comportamentos. O trabalho é circunscrito ao período moderno e contemporâneo, período compreendido entre os séculos XVI e XIX. O texto é desenvolvido segundo três eixos, perspectivas interessantes para se entender a cultura escolar como objeto histórico: interessar-se pelas normas e pelas finalidades que regem a escola; avaliar o papel desempenhado pela profissionalização do trabalho do educador; interessar-se pela análise dos conteúdos ensinados e das práticas escolares. RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-432238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749/20279Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJulia, Dominique2022-02-22T22:19:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38749Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv A Cultura Escolar como Objeto Histórico
A Cultura Escolar como Objeto Histórico
title A Cultura Escolar como Objeto Histórico
spellingShingle A Cultura Escolar como Objeto Histórico
Julia, Dominique
School History
School Culture
School Rules and Purposes
Educator Professionalism
Teaching Contents
School Practices
História da Escola
Cultura Escolar
Normas e Finalidades da Escola
Profissionalização do Educador
Conteúdos do Ensino
Práticas Escolares
title_short A Cultura Escolar como Objeto Histórico
title_full A Cultura Escolar como Objeto Histórico
title_fullStr A Cultura Escolar como Objeto Histórico
title_full_unstemmed A Cultura Escolar como Objeto Histórico
title_sort A Cultura Escolar como Objeto Histórico
author Julia, Dominique
author_facet Julia, Dominique
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Julia, Dominique
dc.subject.por.fl_str_mv School History
School Culture
School Rules and Purposes
Educator Professionalism
Teaching Contents
School Practices
História da Escola
Cultura Escolar
Normas e Finalidades da Escola
Profissionalização do Educador
Conteúdos do Ensino
Práticas Escolares
topic School History
School Culture
School Rules and Purposes
Educator Professionalism
Teaching Contents
School Practices
História da Escola
Cultura Escolar
Normas e Finalidades da Escola
Profissionalização do Educador
Conteúdos do Ensino
Práticas Escolares
description The aim of the article is to present the school culture as a historical object. It shows that the school culture can’t be studied with the accurate examination of the conflicting or peaceful relations they keep, each period of its history, with the set of cultures that are contemporary to it. The school culture is described as a set of rules that define knowledge to be taught and conducts  to be implanted and a set of practices that permit the knowledge transmission and these behaviors incorporation. The paper is circumscribed to the modern and contemporaneous period, within the 16th and 19th centuries. The text is developed according to three axles, interesting perspectives to understand the school culture as a historical object: to become interested in the rules and the purposes that govern the school; evaluate the role performed by the professionalism of the teacher’s work; to become interested in the taught contents analysis and the school practices. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749/20279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43
Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530374336512