A Cultura Escolar como Objeto Histórico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749 |
Resumo: | The aim of the article is to present the school culture as a historical object. It shows that the school culture can’t be studied with the accurate examination of the conflicting or peaceful relations they keep, each period of its history, with the set of cultures that are contemporary to it. The school culture is described as a set of rules that define knowledge to be taught and conducts to be implanted and a set of practices that permit the knowledge transmission and these behaviors incorporation. The paper is circumscribed to the modern and contemporaneous period, within the 16th and 19th centuries. The text is developed according to three axles, interesting perspectives to understand the school culture as a historical object: to become interested in the rules and the purposes that govern the school; evaluate the role performed by the professionalism of the teacher’s work; to become interested in the taught contents analysis and the school practices. |
id |
RBHE-1_38f279a84f9d4d830bfe283912a2b6f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38749 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Cultura Escolar como Objeto HistóricoA Cultura Escolar como Objeto HistóricoSchool HistorySchool CultureSchool Rules and PurposesEducator ProfessionalismTeaching ContentsSchool PracticesHistória da EscolaCultura EscolarNormas e Finalidades da EscolaProfissionalização do EducadorConteúdos do EnsinoPráticas EscolaresThe aim of the article is to present the school culture as a historical object. It shows that the school culture can’t be studied with the accurate examination of the conflicting or peaceful relations they keep, each period of its history, with the set of cultures that are contemporary to it. The school culture is described as a set of rules that define knowledge to be taught and conducts to be implanted and a set of practices that permit the knowledge transmission and these behaviors incorporation. The paper is circumscribed to the modern and contemporaneous period, within the 16th and 19th centuries. The text is developed according to three axles, interesting perspectives to understand the school culture as a historical object: to become interested in the rules and the purposes that govern the school; evaluate the role performed by the professionalism of the teacher’s work; to become interested in the taught contents analysis and the school practices. O artigo tem como escopo a cultura escolar como objeto histórico. Demonstra que a cultura escolar não pode ser estudada sem o exame preciso das relações conflituosas ou pacíficas que ela mantém, a cada período de sua história, com o conjunto das culturas que lhe são contemporâneas. A cultura escolar é descrita como um conjunto de normas que definem conhecimentos a ensinar e condutas a inculcar, e um conjunto de práticas que permitem a transmissão desses conhecimentos e a incorporação desses comportamentos. O trabalho é circunscrito ao período moderno e contemporâneo, período compreendido entre os séculos XVI e XIX. O texto é desenvolvido segundo três eixos, perspectivas interessantes para se entender a cultura escolar como objeto histórico: interessar-se pelas normas e pelas finalidades que regem a escola; avaliar o papel desempenhado pela profissionalização do trabalho do educador; interessar-se pela análise dos conteúdos ensinados e das práticas escolares. RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-432238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749/20279Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJulia, Dominique2022-02-22T22:19:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38749Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico A Cultura Escolar como Objeto Histórico |
title |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico |
spellingShingle |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico Julia, Dominique School History School Culture School Rules and Purposes Educator Professionalism Teaching Contents School Practices História da Escola Cultura Escolar Normas e Finalidades da Escola Profissionalização do Educador Conteúdos do Ensino Práticas Escolares |
title_short |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico |
title_full |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico |
title_fullStr |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico |
title_full_unstemmed |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico |
title_sort |
A Cultura Escolar como Objeto Histórico |
author |
Julia, Dominique |
author_facet |
Julia, Dominique |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Julia, Dominique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School History School Culture School Rules and Purposes Educator Professionalism Teaching Contents School Practices História da Escola Cultura Escolar Normas e Finalidades da Escola Profissionalização do Educador Conteúdos do Ensino Práticas Escolares |
topic |
School History School Culture School Rules and Purposes Educator Professionalism Teaching Contents School Practices História da Escola Cultura Escolar Normas e Finalidades da Escola Profissionalização do Educador Conteúdos do Ensino Práticas Escolares |
description |
The aim of the article is to present the school culture as a historical object. It shows that the school culture can’t be studied with the accurate examination of the conflicting or peaceful relations they keep, each period of its history, with the set of cultures that are contemporary to it. The school culture is described as a set of rules that define knowledge to be taught and conducts to be implanted and a set of practices that permit the knowledge transmission and these behaviors incorporation. The paper is circumscribed to the modern and contemporaneous period, within the 16th and 19th centuries. The text is developed according to three axles, interesting perspectives to understand the school culture as a historical object: to become interested in the rules and the purposes that govern the school; evaluate the role performed by the professionalism of the teacher’s work; to become interested in the taught contents analysis and the school practices. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749/20279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43 Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 9-43 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530374336512 |