School inspection and strategies to set the limits of power space and professional autonomy (1912-1914)
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38532 |
Resumo: | This article analyses resistance operations against school inspection, focusing on strategies and tactics an elementary teacher and a school headmaster use and who build their identities and fight for professional space in the first decades of the 20th century, in Montes Claros, in the State of Minas Gerais. The search occupies the Cultural History in the trend proposed by Chartier (1990) and exploits official correspondence, inspection reports, the magazine Revista do Ensino and the newspaper Gazeta do Norte as document sources. It is considered by Certeau (1998) that strategies have as reference a place and a space of their own power; while the tactic is a calculation which plays the others’ power and in the studied cases, the identification of the good teacher representation and the good teacher is enabled. |
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School inspection and strategies to set the limits of power space and professional autonomy (1912-1914)Inspeção escolar e as estratégias de demarcação de espaço de poder e autonomia profissional (1912-1914)Education HistorySchool InspectionSchool PracticesSchoolsElementary SchoolHistória da EducaçãoInspeção EscolarPráticas EscolaresGrupos EscolaresEscola PrimáriaThis article analyses resistance operations against school inspection, focusing on strategies and tactics an elementary teacher and a school headmaster use and who build their identities and fight for professional space in the first decades of the 20th century, in Montes Claros, in the State of Minas Gerais. The search occupies the Cultural History in the trend proposed by Chartier (1990) and exploits official correspondence, inspection reports, the magazine Revista do Ensino and the newspaper Gazeta do Norte as document sources. It is considered by Certeau (1998) that strategies have as reference a place and a space of their own power; while the tactic is a calculation which plays the others’ power and in the studied cases, the identification of the good teacher representation and the good teacher is enabled. O artigo analisa operações de resistência à inspeção escolar, focalizando estratégias e táticas de uma professora primária e de um diretor de grupo escolar, que constroem suas identidades e lutam por espaço profissional, nas primeiras décadas do século XX, em Montes Claros, Minas Gerais. A pesquisa situa-se no campo da história cultural, na vertente proposta por Chartier (1990) e utiliza correspondências oficiais, relatórios de inspeção, a Revista do Ensino e o jornal Gazeta do Norte como fontes documentais. Considera-se, com Certeau (1998), que as estratégias têm como referência um lugar e um espaço de poder próprios; enquanto a tática é um cálculo que joga no lugar de poder do outro e, nos casos estudados, ambas possibilitam identificar representações da boa professora e do bom ensino. RBHE2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38532Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 133-168Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 133-168Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 133-1682238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38532/20063Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeloso, Geisa Magela2022-02-22T22:21:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38532Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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