Comenius and the instructive power of angels

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar, Thiago Borges de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pereira, Thiago Elias Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43142
Resumo: Juan Amos Comenius, a Moravian educator of the XVII century, produced several texts about education, philosophy, theology, science, among others. Following the tradition of hermetic, cabalistic and Rosicrucian studies, Comenius considered that the angels are not only guardians, but also teachers, who, in some cases, teach people directly. Starting with the questions raised by the texts of Frances Yates and Maria Lucia Spedo Hilsdorf about this specific angelic trait, we analyze the way that the angels are quoted in six different Comeniu’s books, namely, O labirinto do mundo e o paraíso do coração, Didática magna, Orbis sensualium pictus, A escola da infância, Pampaedia and O único necessário. We conclude that, for Comenius, the angels are an object of knowledge, beings who are present and teach through inspirations and dreams, but in extraordinary situations (and necessary) as the ones they lived, they could do their instructive action in a more incisive and present way. We also point to the inseparability (and continuity) between the questions of the divine and mundane realm in the Comenius’view of knowledge and education.
id RBHE-1_40627af388b2bd94bae35938d4b011d5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43142
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Comenius and the instructive power of angelsComenius y el poder instructivo de los ángelesComenius e o poder instrutivo dos anjosComeniusangelseducationinstructionhermetismComeniusángeleseducacióninstrucciónhermetismoComeniusanjoseducaçãoinstruçãohermetismohistória da educaçãohistória geral da educaçãoJuan Amos Comenius, a Moravian educator of the XVII century, produced several texts about education, philosophy, theology, science, among others. Following the tradition of hermetic, cabalistic and Rosicrucian studies, Comenius considered that the angels are not only guardians, but also teachers, who, in some cases, teach people directly. Starting with the questions raised by the texts of Frances Yates and Maria Lucia Spedo Hilsdorf about this specific angelic trait, we analyze the way that the angels are quoted in six different Comeniu’s books, namely, O labirinto do mundo e o paraíso do coração, Didática magna, Orbis sensualium pictus, A escola da infância, Pampaedia and O único necessário. We conclude that, for Comenius, the angels are an object of knowledge, beings who are present and teach through inspirations and dreams, but in extraordinary situations (and necessary) as the ones they lived, they could do their instructive action in a more incisive and present way. We also point to the inseparability (and continuity) between the questions of the divine and mundane realm in the Comenius’view of knowledge and education.Juan Amos Comenius fue un educador moravio que vivió en el siglo XVII, produjo diversos textos sobre educación, filosofía, teología, ciencias, entre otros. En la tradición de los estudios herméticos, cabalistas y rosacruces, Comenius consideraba a los ángeles como no solo guardianes, sino también profesores, que en algunos casos enseñan directamente a las personas. Teniendo como punto de partida las cuestiones planteadas por los textos de Frances Yates y Maria Lúcia Hilsdorf acerca de ese carácter específico de la acción angelical, analizamos los modos como los ángeles se mencionan en seis diferentes obras del autor, a saber, O labirinto do mundo e o paraíso do coração, Didática magna, Orbis sensualium pictus, A escola da infância, Pampaedia y O único necessário.  Concluimos que, para ese educador, los ángeles constituyen un objeto de conocimiento, seres que están presentes y que enseñan por medio de inspiraciones y sueños, pero que, en situaciones extraordinarias (y necesarias) como aquella que ellos vivían, podrían hacer su acción instructiva de forma más incisiva y presente. Apuntamos, aun, para la indisociabilidad (y continuidad) entre las cuestiones delos ámbitos divino y mundano en la visión comeniana de conocimiento y de educación.Juan Amos Comenius, educador morávio do século XVII, produziu diversos textos que tratavam sobre educação, filosofia, teologia, ciência, entre outros. Na tradição dos estudos herméticos, cabalistas e rosacruzes, Comenius considerava os anjos não apenas guardiões, mas também professores, que, em alguns casos, ensinam diretamente às pessoas. Tendo como ponto de partida as questões levantadas pelos textos de Frances Yates e Maria Lúcia Spedo Hilsdorf a respeito desse caráter específico da ação angelical, analisamos os modos como os anjos são mencionados em seis diferentes obras do autor, a saber, O labirinto do mundo e o paraíso do coração, Didática magna, Orbis sensualium pictus, A escola da infância, Pampaedia e O único necessário.. Concluímos que, para esse educador, os anjos constituem um objeto de conhecimento, seres que estão presentes e que ensinam por meio de inspirações e sonhos, mas que, em situações extraordinárias (e necessárias) como aquela que eles viviam, poderiam fazer sua ação instrutiva de forma mais incisiva e presente. Apontamos, ainda, para a indissociabilidade (e continuidade) entre as questões dos âmbitos divino e mundano na visão comeniana de conhecimento e de educação.RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43142Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e042Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e042Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0422238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43142/pdf_1Copyright (c) 2018 Thiago Borges de Aguiar, Thiago Elias Vieira Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Thiago Borges dePereira, Thiago Elias Vieira2022-02-22T21:38:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43142Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Comenius and the instructive power of angels
Comenius y el poder instructivo de los ángeles
Comenius e o poder instrutivo dos anjos
title Comenius and the instructive power of angels
spellingShingle Comenius and the instructive power of angels
Aguiar, Thiago Borges de
Comenius
angels
education
instruction
hermetism
Comenius
ángeles
educación
instrucción
hermetismo
Comenius
anjos
educação
instrução
hermetismo
história da educação
história geral da educação
title_short Comenius and the instructive power of angels
title_full Comenius and the instructive power of angels
title_fullStr Comenius and the instructive power of angels
title_full_unstemmed Comenius and the instructive power of angels
title_sort Comenius and the instructive power of angels
author Aguiar, Thiago Borges de
author_facet Aguiar, Thiago Borges de
Pereira, Thiago Elias Vieira
author_role author
author2 Pereira, Thiago Elias Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguiar, Thiago Borges de
Pereira, Thiago Elias Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Comenius
angels
education
instruction
hermetism
Comenius
ángeles
educación
instrucción
hermetismo
Comenius
anjos
educação
instrução
hermetismo
história da educação
história geral da educação
topic Comenius
angels
education
instruction
hermetism
Comenius
ángeles
educación
instrucción
hermetismo
Comenius
anjos
educação
instrução
hermetismo
história da educação
história geral da educação
description Juan Amos Comenius, a Moravian educator of the XVII century, produced several texts about education, philosophy, theology, science, among others. Following the tradition of hermetic, cabalistic and Rosicrucian studies, Comenius considered that the angels are not only guardians, but also teachers, who, in some cases, teach people directly. Starting with the questions raised by the texts of Frances Yates and Maria Lucia Spedo Hilsdorf about this specific angelic trait, we analyze the way that the angels are quoted in six different Comeniu’s books, namely, O labirinto do mundo e o paraíso do coração, Didática magna, Orbis sensualium pictus, A escola da infância, Pampaedia and O único necessário. We conclude that, for Comenius, the angels are an object of knowledge, beings who are present and teach through inspirations and dreams, but in extraordinary situations (and necessary) as the ones they lived, they could do their instructive action in a more incisive and present way. We also point to the inseparability (and continuity) between the questions of the divine and mundane realm in the Comenius’view of knowledge and education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43142
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43142/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Thiago Borges de Aguiar, Thiago Elias Vieira Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Thiago Borges de Aguiar, Thiago Elias Vieira Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e042
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e042
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e042
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531801448448