História do ensino industrial no Brasil: uma análise historiográfica da obra de Celso Suckow da Fonseca
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47151 |
Resumo: | The present study performed a historiographic analysis of the work História do ensino industrial no Brasil, by the educator-engineer Celso Suckow da Fonseca (1905-1966). We used the historical method as described by Rüsen (2015), seeking to understand the theoretical and methodological assumptions that guides the work. The understandings of intellectual, social place and the writing of history are references for the analysis of the source. Given his work in various roles in the field of Vocational Education in Brazil, Suckow presents evidence of his engaged writing. From the interpretative matrices proposed by Xavier (2011), we point out elements of the political-institutional matrix in the work analyzed, but concomitantly with the sociological and political-ideological matrices. |
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História do ensino industrial no Brasil: uma análise historiográfica da obra de Celso Suckow da Fonseca history of vocational educationhistoriographyintellectualshistorical methodhistoria de la educación profesionalhistoriografíaintelectualesmétodo históricoHistória da Educação ProfissionalHistoriografiaIntelectuaisMétodo HistóricoThe present study performed a historiographic analysis of the work História do ensino industrial no Brasil, by the educator-engineer Celso Suckow da Fonseca (1905-1966). We used the historical method as described by Rüsen (2015), seeking to understand the theoretical and methodological assumptions that guides the work. The understandings of intellectual, social place and the writing of history are references for the analysis of the source. Given his work in various roles in the field of Vocational Education in Brazil, Suckow presents evidence of his engaged writing. From the interpretative matrices proposed by Xavier (2011), we point out elements of the political-institutional matrix in the work analyzed, but concomitantly with the sociological and political-ideological matrices.En el presente trabajo realizamos un análisis historiográfico de la obra História do ensino industrial no Brasil, de autoría del educador-ingeniero Celso Suckow da Fonseca (1905-1966). Utilizamos el método histórico, según descrito por Rüsen (2015), buscando comprender los presupuestos teórico-metodológicos que guiaron la obra. Los entendimientos de intelectual, lugar social y escritura de la historia son referenciales para el análisis de la fuente. Ante su actuación en diversos papeles en el campo de la Educación Profesional en Brasil, Suckow presenta en su obra indicios de su escritura comprometida. A partir de las matrices interpretativas, propuestas por Xavier (2011), señalamos elementos de la matriz político-institucional en la obra analizada, pero concomitantemente a las matrices sociológicas y político-ideológicas. No presente trabalho realizamos uma análise historiográfica da obra História do ensino industrial no Brasil, de autoria do educador-engenheiro Celso Suckow da Fonseca (1905-1966). Utilizamos o método histórico, conforme descrito por Rüsen (2015), buscando compreender os pressupostos teórico-metodológicos que nortearam a obra. Os entendimentos de intelectual, lugar social e escrita da história são referenciais para a análise da fonte. Diante da sua atuação em diversos papéis no campo da educação profissional no Brasil, Suckow apresenta indícios de sua escrita engajada. A partir das matrizes interpretativas, propostas por Xavier (2011), apontamos elementos da matriz político-institucional na obra analisada, mas concomitantemente às matrizes sociológica e político-ideológicas. RBHE2019-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47151Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e091Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e091Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0912238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47151/751375148586Copyright (c) 2019 Juan Carlo Cruz Silva, Olívia Morais Medeiro Netahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Juan Carlo CruzMedeiros Neta, Olivia Morais de2022-03-01T22:17:46Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47151Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:46Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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