“My estimated creditors”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dutra, Paulo Sérgio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61228
Resumo: This article deals with the presence of blacks and browns in public and private education in Cuiabá, Mato Grosso, Brazil, between 1857 and 1911. For the construction of this study, bibliographic and documentary research and primary sources were used, such as newspapers of the time, Census, Reports of Presidents of Province and Directors of Public Instruction. The objectives are to present, identify and expand the contingent of blacks and browns working in the educational segment in the 19th century in Cuiabá. In this aspect, the study revealed a significant presence of blacks as students/teachers in public and private schools in Cuiabá, identified by name. It also revealed the increase in the number of black teachers in these spaces, as well as the participation of black men in addition to those who left their contributions in the 19th century, at the forefront of public management. The study also revealed the active participation of black women in public and private schools of First Letters, in journalism and the direction of unions.
id RBHE-1_438d663ee02e0e5cf68263937209c73f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61228
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling “My estimated creditors”“Mis estimados acreedores”“Credores de minha estima”race/colorcan read and goes to schoolblack teachers (men and women)1857 and 1911raza/colorsabe leer y va a la escuelaprofesores/professoras negros/as1857 y 1911raça/corsabe ler e frequenta a escolaprofessores/professoras negros/as1857 e 1911This article deals with the presence of blacks and browns in public and private education in Cuiabá, Mato Grosso, Brazil, between 1857 and 1911. For the construction of this study, bibliographic and documentary research and primary sources were used, such as newspapers of the time, Census, Reports of Presidents of Province and Directors of Public Instruction. The objectives are to present, identify and expand the contingent of blacks and browns working in the educational segment in the 19th century in Cuiabá. In this aspect, the study revealed a significant presence of blacks as students/teachers in public and private schools in Cuiabá, identified by name. It also revealed the increase in the number of black teachers in these spaces, as well as the participation of black men in addition to those who left their contributions in the 19th century, at the forefront of public management. The study also revealed the active participation of black women in public and private schools of First Letters, in journalism and the direction of unions.Este artículo trata sobre la presencia de negros y pardos en la instrucción pública y privada, en Cuiabá – Mato Grosso (MT), Brasil, entre 1857 y 1911. Para la construcción de este estudio se utilizó investigación bibliográfica y documental y fuentes primarias como periódicos de la época, Censo, Informes de Presidentes de Provincias y de Directores de Instrucción Pública. Los objetivos son presentar, identificar y ampliar el contingente de negros y pardos que trabajaban en el segmento de instrucción educativa en los Ochocientos, en Cuiabá. En este aspecto, el estudio reveló una presencia significativa de negros como alumnos/docentes en escuelas públicas y privadas de Cuiabá, identificados a partir del nombre. Reveló, aún, la ampliación del número de profesores negros y de profesoras negras en estos espacios, así como la participación de hombres negros más allá de aquellos que dejaron sus contribuciones en el siglo XIX, al frente de la gestión pública. El estudio también reveló la participación activa de mujeres negras en las escuelas de Primeras Letras públicas y privadas, en el periodismo y en la dirección de gremios.Este estudo é uma contribuição sobre a presença de pretos e pardos na instrução pública e privada, em Cuiabá – Mato Grosso (MT), entre 1857 e 1911. Para a construção deste texto, utilizou-se a pesquisa bibliográfica e fontes primárias, como jornais da época, Recenseamento de 1890, Relatórios de Presidentes de Província e Relatório de Diretores de Instrução Pública. Nesse sentido, o estudo revelou negros como alunos em escolas públicas e privadas em Cuiabá, a ampliação do número de professores negros e de professoras negras e a participação de homens negros para além daqueles que deixaram suas contribuições no século XIX, na linha de frente na Diretoria da Instrução Pública, de Externatos e Inspeção de Escolas. As mulheres negras ocuparam as escolas de Primeiras Letras públicas e privadas, o jornalismo e a direção de grêmios.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6122810.4025/rbhe.v22.2022.e210Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e210Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e210Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2102238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61228/751375154425https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61228/751375154426Copyright (c) 2022 Paulo Sérgio Dutra (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDutra, Paulo Sérgio2022-10-13T16:41:54Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61228Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:54Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv “My estimated creditors”
“Mis estimados acreedores”
“Credores de minha estima”
title “My estimated creditors”
spellingShingle “My estimated creditors”
Dutra, Paulo Sérgio
race/color
can read and goes to school
black teachers (men and women)
1857 and 1911
raza/color
sabe leer y va a la escuela
profesores/professoras negros/as
1857 y 1911
raça/cor
sabe ler e frequenta a escola
professores/professoras negros/as
1857 e 1911
title_short “My estimated creditors”
title_full “My estimated creditors”
title_fullStr “My estimated creditors”
title_full_unstemmed “My estimated creditors”
title_sort “My estimated creditors”
author Dutra, Paulo Sérgio
author_facet Dutra, Paulo Sérgio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dutra, Paulo Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv race/color
can read and goes to school
black teachers (men and women)
1857 and 1911
raza/color
sabe leer y va a la escuela
profesores/professoras negros/as
1857 y 1911
raça/cor
sabe ler e frequenta a escola
professores/professoras negros/as
1857 e 1911
topic race/color
can read and goes to school
black teachers (men and women)
1857 and 1911
raza/color
sabe leer y va a la escuela
profesores/professoras negros/as
1857 y 1911
raça/cor
sabe ler e frequenta a escola
professores/professoras negros/as
1857 e 1911
description This article deals with the presence of blacks and browns in public and private education in Cuiabá, Mato Grosso, Brazil, between 1857 and 1911. For the construction of this study, bibliographic and documentary research and primary sources were used, such as newspapers of the time, Census, Reports of Presidents of Province and Directors of Public Instruction. The objectives are to present, identify and expand the contingent of blacks and browns working in the educational segment in the 19th century in Cuiabá. In this aspect, the study revealed a significant presence of blacks as students/teachers in public and private schools in Cuiabá, identified by name. It also revealed the increase in the number of black teachers in these spaces, as well as the participation of black men in addition to those who left their contributions in the 19th century, at the forefront of public management. The study also revealed the active participation of black women in public and private schools of First Letters, in journalism and the direction of unions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61228
10.4025/rbhe.v22.2022.e210
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61228
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e210
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61228/751375154425
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61228/751375154426
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Paulo Sérgio Dutra (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Paulo Sérgio Dutra (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e210
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e210
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e210
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532785012736