Reopening the debate about Jorge Nagle

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Luiz Antonio de Castro
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587
Resumo: This paper aims to discuss the concepts of Jorge Nagle about politics and professionalism in Brazilian educational processes, in the decades that preceded and followed the“Vargas Era”. Nagle’s concepts allow us to analyze a rich period of ideological and civic effervescence, in which many participants were at the same time supporters of educational change and proponents of health reform. During the post-1930 decades, the new technical and administrative trends did not eliminate the political and ideological climate that characterized the pre-Vargas years. Nagle’s work invites us to discuss some researches, that point out in his work a suggestion of an “exclusion” of politics by the new trends in professionalism. In addition, it is argued here that the politics of the “new professionals” studied by Nagle did not represent a cohesive proposal for the “control of minds and bodies”, as a few critics have erroneously suggested. 
id RBHE-1_5316a030477c27195b383519f87d8a26
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38587
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Reopening the debate about Jorge NagleReabrindo o debate sobre Nagle, a educação e a saúde na historiografia brasileiraJorge NagleEducation ReformHealth ReformNew ProfessionalsJorge NagleEntusiasmo pela EducaçãoEntusiasmo pela SaúdeNovos ProfissionaisThis paper aims to discuss the concepts of Jorge Nagle about politics and professionalism in Brazilian educational processes, in the decades that preceded and followed the“Vargas Era”. Nagle’s concepts allow us to analyze a rich period of ideological and civic effervescence, in which many participants were at the same time supporters of educational change and proponents of health reform. During the post-1930 decades, the new technical and administrative trends did not eliminate the political and ideological climate that characterized the pre-Vargas years. Nagle’s work invites us to discuss some researches, that point out in his work a suggestion of an “exclusion” of politics by the new trends in professionalism. In addition, it is argued here that the politics of the “new professionals” studied by Nagle did not represent a cohesive proposal for the “control of minds and bodies”, as a few critics have erroneously suggested. Busca-se debater os conceitos de Jorge Nagle sobre política e profissionalismo na educação brasileira, nas décadas que antecedem e inauguram o Estado Novo. Os conceitos de Nagle permitem analisar um período de efervescência ideológica e de campanhas cívicas em que muitos atores se destacavam, simultaneamente, como educadores e sanitaristas. A renovação técnico-administrativa no pós-1930 reduziu, mas não eliminou, a tônica política e ideológica que caracterizava o cenário antes de Vargas. De acordo com a visão de Nagle, aqui se defende que a técnica e o profi ssionalismo não excluíam a política; sustenta-se, por fi m, que os novos profi ssionais não se envolviam, forçosamente, em estratégias de “disciplinamento” de mentes e corpos, como sugerem alguns trabalhos recentes. RBHE2012-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-622238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587/20118Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Luiz Antonio de Castro2022-02-22T22:20:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38587Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Reopening the debate about Jorge Nagle
Reabrindo o debate sobre Nagle, a educação e a saúde na historiografia brasileira
title Reopening the debate about Jorge Nagle
spellingShingle Reopening the debate about Jorge Nagle
Santos, Luiz Antonio de Castro
Jorge Nagle
Education Reform
Health Reform
New Professionals
Jorge Nagle
Entusiasmo pela Educação
Entusiasmo pela Saúde
Novos Profissionais
title_short Reopening the debate about Jorge Nagle
title_full Reopening the debate about Jorge Nagle
title_fullStr Reopening the debate about Jorge Nagle
title_full_unstemmed Reopening the debate about Jorge Nagle
title_sort Reopening the debate about Jorge Nagle
author Santos, Luiz Antonio de Castro
author_facet Santos, Luiz Antonio de Castro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Luiz Antonio de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Jorge Nagle
Education Reform
Health Reform
New Professionals
Jorge Nagle
Entusiasmo pela Educação
Entusiasmo pela Saúde
Novos Profissionais
topic Jorge Nagle
Education Reform
Health Reform
New Professionals
Jorge Nagle
Entusiasmo pela Educação
Entusiasmo pela Saúde
Novos Profissionais
description This paper aims to discuss the concepts of Jorge Nagle about politics and professionalism in Brazilian educational processes, in the decades that preceded and followed the“Vargas Era”. Nagle’s concepts allow us to analyze a rich period of ideological and civic effervescence, in which many participants were at the same time supporters of educational change and proponents of health reform. During the post-1930 decades, the new technical and administrative trends did not eliminate the political and ideological climate that characterized the pre-Vargas years. Nagle’s work invites us to discuss some researches, that point out in his work a suggestion of an “exclusion” of politics by the new trends in professionalism. In addition, it is argued here that the politics of the “new professionals” studied by Nagle did not represent a cohesive proposal for the “control of minds and bodies”, as a few critics have erroneously suggested. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587/20118
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62
Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529567981568