Reopening the debate about Jorge Nagle
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587 |
Resumo: | This paper aims to discuss the concepts of Jorge Nagle about politics and professionalism in Brazilian educational processes, in the decades that preceded and followed the“Vargas Era”. Nagle’s concepts allow us to analyze a rich period of ideological and civic effervescence, in which many participants were at the same time supporters of educational change and proponents of health reform. During the post-1930 decades, the new technical and administrative trends did not eliminate the political and ideological climate that characterized the pre-Vargas years. Nagle’s work invites us to discuss some researches, that point out in his work a suggestion of an “exclusion” of politics by the new trends in professionalism. In addition, it is argued here that the politics of the “new professionals” studied by Nagle did not represent a cohesive proposal for the “control of minds and bodies”, as a few critics have erroneously suggested. |
id |
RBHE-1_5316a030477c27195b383519f87d8a26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38587 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reopening the debate about Jorge NagleReabrindo o debate sobre Nagle, a educação e a saúde na historiografia brasileiraJorge NagleEducation ReformHealth ReformNew ProfessionalsJorge NagleEntusiasmo pela EducaçãoEntusiasmo pela SaúdeNovos ProfissionaisThis paper aims to discuss the concepts of Jorge Nagle about politics and professionalism in Brazilian educational processes, in the decades that preceded and followed the“Vargas Era”. Nagle’s concepts allow us to analyze a rich period of ideological and civic effervescence, in which many participants were at the same time supporters of educational change and proponents of health reform. During the post-1930 decades, the new technical and administrative trends did not eliminate the political and ideological climate that characterized the pre-Vargas years. Nagle’s work invites us to discuss some researches, that point out in his work a suggestion of an “exclusion” of politics by the new trends in professionalism. In addition, it is argued here that the politics of the “new professionals” studied by Nagle did not represent a cohesive proposal for the “control of minds and bodies”, as a few critics have erroneously suggested. Busca-se debater os conceitos de Jorge Nagle sobre política e profissionalismo na educação brasileira, nas décadas que antecedem e inauguram o Estado Novo. Os conceitos de Nagle permitem analisar um período de efervescência ideológica e de campanhas cívicas em que muitos atores se destacavam, simultaneamente, como educadores e sanitaristas. A renovação técnico-administrativa no pós-1930 reduziu, mas não eliminou, a tônica política e ideológica que caracterizava o cenário antes de Vargas. De acordo com a visão de Nagle, aqui se defende que a técnica e o profi ssionalismo não excluíam a política; sustenta-se, por fi m, que os novos profi ssionais não se envolviam, forçosamente, em estratégias de “disciplinamento” de mentes e corpos, como sugerem alguns trabalhos recentes. RBHE2012-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-622238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587/20118Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Luiz Antonio de Castro2022-02-22T22:20:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38587Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reopening the debate about Jorge Nagle Reabrindo o debate sobre Nagle, a educação e a saúde na historiografia brasileira |
title |
Reopening the debate about Jorge Nagle |
spellingShingle |
Reopening the debate about Jorge Nagle Santos, Luiz Antonio de Castro Jorge Nagle Education Reform Health Reform New Professionals Jorge Nagle Entusiasmo pela Educação Entusiasmo pela Saúde Novos Profissionais |
title_short |
Reopening the debate about Jorge Nagle |
title_full |
Reopening the debate about Jorge Nagle |
title_fullStr |
Reopening the debate about Jorge Nagle |
title_full_unstemmed |
Reopening the debate about Jorge Nagle |
title_sort |
Reopening the debate about Jorge Nagle |
author |
Santos, Luiz Antonio de Castro |
author_facet |
Santos, Luiz Antonio de Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Luiz Antonio de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jorge Nagle Education Reform Health Reform New Professionals Jorge Nagle Entusiasmo pela Educação Entusiasmo pela Saúde Novos Profissionais |
topic |
Jorge Nagle Education Reform Health Reform New Professionals Jorge Nagle Entusiasmo pela Educação Entusiasmo pela Saúde Novos Profissionais |
description |
This paper aims to discuss the concepts of Jorge Nagle about politics and professionalism in Brazilian educational processes, in the decades that preceded and followed the“Vargas Era”. Nagle’s concepts allow us to analyze a rich period of ideological and civic effervescence, in which many participants were at the same time supporters of educational change and proponents of health reform. During the post-1930 decades, the new technical and administrative trends did not eliminate the political and ideological climate that characterized the pre-Vargas years. Nagle’s work invites us to discuss some researches, that point out in his work a suggestion of an “exclusion” of politics by the new trends in professionalism. In addition, it is argued here that the politics of the “new professionals” studied by Nagle did not represent a cohesive proposal for the “control of minds and bodies”, as a few critics have erroneously suggested. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38587/20118 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62 Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 47-62 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529567981568 |