Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254 |
Resumo: | This article presents a methodology for the analysis of readings on indigenous peoples in schoolbooks in Argentina (1885-1940). In this paper, I argue about the importance of re-constructing the socio-historic context of text production, I describe methodological procedures and I explain the multidisciplinary nature of the research undertaken. I present contributions of history and anthropology and delve into visual anthropology as the studies on ethnographic photography of the late 19th century and early 20th century provide interpretative clues for the pictures of indigenous people reproduced in textbooks. Visual anthropology resources have proved to be one of the most fruitful ways of understanding textbooks as parts of a wider social universe, in which they make sense. |
id |
RBHE-1_5a738165c6968d317ceefee6b220697c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51254 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous PeoplesAportes de la antropología visual al análisis de lecturas sobre pueblos indígenasContribuições da antropologia visual para a análise de leituras sobre povos indígenasreading booksindigenous peoplesproduction conditionsmethodological procedureslibros de lecurapueblos indígenascondiciones de produciónprocedimientos metodológicoslivros de leiturapovos indígenascondições de produçãoprocedimentos metodológicosThis article presents a methodology for the analysis of readings on indigenous peoples in schoolbooks in Argentina (1885-1940). In this paper, I argue about the importance of re-constructing the socio-historic context of text production, I describe methodological procedures and I explain the multidisciplinary nature of the research undertaken. I present contributions of history and anthropology and delve into visual anthropology as the studies on ethnographic photography of the late 19th century and early 20th century provide interpretative clues for the pictures of indigenous people reproduced in textbooks. Visual anthropology resources have proved to be one of the most fruitful ways of understanding textbooks as parts of a wider social universe, in which they make sense.En el artículo expongo una metodología de análisis de lecturas sobre indígenas en libros escolares de Argentina (1885-1940). En el trabajo argumento acerca de la importancia de reconstruir el contexto sociohistórico de producción, describo procedimientos metodológicos y explico el carácter multidisciplinar de la investigación emprendida. Expongo aportes de la historia y de la antropología, y profundizo en la antropología visual. Estudios sobre la fotografía etnográfica de fines del siglo XIX y principios del XX, facilitan claves interpretativas de los retratos sobre indígenas reproducidos en los libros escolares. El recurso a la antropología visual fue uno de los caminos más fructíferos para comprender esos libros como piezas de un universo social mayor en el cual cobran sentidoNeste artigo exponho uma metodologia de análise de leituras acerca de indígenas nos livros escolares da Argentina (1885-1940). Argumento sobre a importância de reconstituir o contexto sócio histórico da produção, além de descrever os procedimentos metodológicos e explicar o caráter multidisciplinar desta investigação. Apresento as contribuições da história e da antropologia e aprofundo na antropologia visual. Estudos sobre a fotografia etnográfica do final do século XIX e princípios do século XX, facilitam os significados interpretativos dos retratos sobre indígenas reproduzidos nos livros escolares. O recurso à antropologia visual foi um dos caminhos mais produtivos para compreender esses livros como peças de um universo social maior no qual fazem sentidoRBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e100Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e100Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1002238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254/751375149103Copyright (c) 2019 Teresa Laura Artiedahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArtieda, Teresa Laura 2022-03-01T22:17:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51254Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples Aportes de la antropología visual al análisis de lecturas sobre pueblos indígenas Contribuições da antropologia visual para a análise de leituras sobre povos indígenas |
title |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples |
spellingShingle |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples Artieda, Teresa Laura reading books indigenous peoples production conditions methodological procedures libros de lecura pueblos indígenas condiciones de produción procedimientos metodológicos livros de leitura povos indígenas condições de produção procedimentos metodológicos |
title_short |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples |
title_full |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples |
title_fullStr |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples |
title_full_unstemmed |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples |
title_sort |
Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples |
author |
Artieda, Teresa Laura |
author_facet |
Artieda, Teresa Laura |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Artieda, Teresa Laura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reading books indigenous peoples production conditions methodological procedures libros de lecura pueblos indígenas condiciones de produción procedimientos metodológicos livros de leitura povos indígenas condições de produção procedimentos metodológicos |
topic |
reading books indigenous peoples production conditions methodological procedures libros de lecura pueblos indígenas condiciones de produción procedimientos metodológicos livros de leitura povos indígenas condições de produção procedimentos metodológicos |
description |
This article presents a methodology for the analysis of readings on indigenous peoples in schoolbooks in Argentina (1885-1940). In this paper, I argue about the importance of re-constructing the socio-historic context of text production, I describe methodological procedures and I explain the multidisciplinary nature of the research undertaken. I present contributions of history and anthropology and delve into visual anthropology as the studies on ethnographic photography of the late 19th century and early 20th century provide interpretative clues for the pictures of indigenous people reproduced in textbooks. Visual anthropology resources have proved to be one of the most fruitful ways of understanding textbooks as parts of a wider social universe, in which they make sense. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254/751375149103 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Teresa Laura Artieda http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Teresa Laura Artieda http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e100 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e100 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e100 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532342513664 |