Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Artieda, Teresa Laura
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254
Resumo: This article presents a methodology for the analysis of readings on indigenous peoples in schoolbooks in Argentina (1885-1940).  In this paper, I argue about the importance of re-constructing the socio-historic context of text production, I describe methodological procedures and I explain the multidisciplinary nature of the research undertaken. I present contributions of history and anthropology and delve into visual anthropology as the studies on ethnographic photography of the late 19th century and early 20th century provide interpretative clues for the pictures of indigenous people reproduced in textbooks. Visual anthropology resources have proved to be one of the most fruitful ways of understanding textbooks as parts of a wider social universe, in which they make sense.
id RBHE-1_5a738165c6968d317ceefee6b220697c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51254
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous PeoplesAportes de la antropología visual al análisis de lecturas sobre pueblos indígenasContribuições da antropologia visual para a análise de leituras sobre povos indígenasreading booksindigenous peoplesproduction conditionsmethodological procedureslibros de lecurapueblos indígenascondiciones de produciónprocedimientos metodológicoslivros de leiturapovos indígenascondições de produçãoprocedimentos metodológicosThis article presents a methodology for the analysis of readings on indigenous peoples in schoolbooks in Argentina (1885-1940).  In this paper, I argue about the importance of re-constructing the socio-historic context of text production, I describe methodological procedures and I explain the multidisciplinary nature of the research undertaken. I present contributions of history and anthropology and delve into visual anthropology as the studies on ethnographic photography of the late 19th century and early 20th century provide interpretative clues for the pictures of indigenous people reproduced in textbooks. Visual anthropology resources have proved to be one of the most fruitful ways of understanding textbooks as parts of a wider social universe, in which they make sense.En el artículo expongo una metodología de análisis de lecturas sobre indígenas en libros escolares de Argentina (1885-1940). En el trabajo argumento acerca de la importancia de reconstruir el contexto sociohistórico de producción, describo procedimientos metodológicos y explico el carácter multidisciplinar de la investigación emprendida. Expongo aportes de la historia y de la antropología, y profundizo en la antropología visual. Estudios sobre la fotografía etnográfica de fines del siglo XIX y principios del XX, facilitan claves interpretativas de los retratos sobre indígenas reproducidos en los libros escolares. El recurso a la antropología visual fue uno de los caminos más fructíferos para comprender esos libros como piezas de un universo social mayor en el cual cobran sentidoNeste artigo exponho uma metodologia de análise de leituras acerca de indígenas nos livros escolares da Argentina (1885-1940). Argumento sobre a importância de reconstituir o contexto sócio histórico da produção, além de descrever os procedimentos metodológicos e explicar o caráter multidisciplinar desta investigação. Apresento as contribuições da história e da antropologia e aprofundo na antropologia visual. Estudos sobre a fotografia etnográfica do final do século XIX e princípios do século XX, facilitam os significados interpretativos dos retratos sobre indígenas reproduzidos nos livros escolares. O recurso à antropologia visual foi um dos caminhos mais produtivos para compreender esses livros como peças de um universo social maior no qual fazem sentidoRBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e100Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e100Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1002238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254/751375149103Copyright (c) 2019 Teresa Laura Artiedahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArtieda, Teresa Laura 2022-03-01T22:17:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51254Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
Aportes de la antropología visual al análisis de lecturas sobre pueblos indígenas
Contribuições da antropologia visual para a análise de leituras sobre povos indígenas
title Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
spellingShingle Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
Artieda, Teresa Laura
reading books
indigenous peoples
production conditions
methodological procedures
libros de lecura
pueblos indígenas
condiciones de produción
procedimientos metodológicos
livros de leitura
povos indígenas
condições de produção
procedimentos metodológicos
title_short Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
title_full Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
title_fullStr Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
title_full_unstemmed Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
title_sort Visual Anthropology contributions to the Analysis of Reading Materials on Indigenous Peoples
author Artieda, Teresa Laura
author_facet Artieda, Teresa Laura
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Artieda, Teresa Laura
dc.subject.por.fl_str_mv reading books
indigenous peoples
production conditions
methodological procedures
libros de lecura
pueblos indígenas
condiciones de produción
procedimientos metodológicos
livros de leitura
povos indígenas
condições de produção
procedimentos metodológicos
topic reading books
indigenous peoples
production conditions
methodological procedures
libros de lecura
pueblos indígenas
condiciones de produción
procedimientos metodológicos
livros de leitura
povos indígenas
condições de produção
procedimentos metodológicos
description This article presents a methodology for the analysis of readings on indigenous peoples in schoolbooks in Argentina (1885-1940).  In this paper, I argue about the importance of re-constructing the socio-historic context of text production, I describe methodological procedures and I explain the multidisciplinary nature of the research undertaken. I present contributions of history and anthropology and delve into visual anthropology as the studies on ethnographic photography of the late 19th century and early 20th century provide interpretative clues for the pictures of indigenous people reproduced in textbooks. Visual anthropology resources have proved to be one of the most fruitful ways of understanding textbooks as parts of a wider social universe, in which they make sense.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51254/751375149103
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Teresa Laura Artieda
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Teresa Laura Artieda
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e100
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e100
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e100
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532342513664