Illustrated culture and conservative education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Paula, Dalvit Greiner
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Faria Filho, Luciano Mendes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132
Resumo: Starting from the Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais of 1828, by Bernardo Vasconcelos, we present our understanding of the thought illustrated in Brazil, from the Inconfidência Mineira (1789) to the First Reign (1822-1840), and its implications with education. In this documentary source, analyzed under the theoretical reference of the history of concepts and their uses, by Reinhart Koselleck, we perceive the influences of the European Enlightenment in the repertoire of our political elite. We consider, partially, that thein confident Project maintained its continuity in Vasconcelos' discourse and actions, demonstrating that the school thought of in the Empire also meant a conservative centralization.
id RBHE-1_5eea8b1e4c0096de39e2f1fa55904075
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53132
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Illustrated culture and conservative educationCultura ilustrada y educacion conservadoraCultura ilustrada e educação conservadoraBrazil Empireliberal educationcivilization and educationdiscursive analysisImperio del Brasileducación liberalcivilización y educaciónanálisis del discursoBrasil ImpérioEducação LiberalCivilização e EducaçãoAnálise do discursoStarting from the Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais of 1828, by Bernardo Vasconcelos, we present our understanding of the thought illustrated in Brazil, from the Inconfidência Mineira (1789) to the First Reign (1822-1840), and its implications with education. In this documentary source, analyzed under the theoretical reference of the history of concepts and their uses, by Reinhart Koselleck, we perceive the influences of the European Enlightenment in the repertoire of our political elite. We consider, partially, that thein confident Project maintained its continuity in Vasconcelos' discourse and actions, demonstrating that the school thought of in the Empire also meant a conservative centralization.A partir de la Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais de 1828, de Bernardo Vasconcelos, presentamos nuestra comprensión del pensamiento ilustrado en Brasil, desde la Inconfidencia Minera (1789) hasta el Primer Reinado (1822-1840), y sus implicaciones con la educación. En esta fuente documental, analizada bajo el marco teórico de la historia de los conceptos y sus usos, de Reinhart Koselleck, percibimos las influencias de la Ilustración Europea en el repertorio de nuestra élite política. Consideramos, en parte, que el proyecto inconfidente mantuvo su continuidad en el discurso y las acciones de Vasconcelos, demostrando que el pensamiento escolar en el Imperio también significaba una centralización conservadora.Partindo da Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais de 1828, de Bernardo Vasconcelos, apresentamos nossa compreensão sobre o pensamento ilustrado no Brasil, da Inconfidência Mineira (1789) ao Primeiro Reinado (1822-1840), e suas implicações com a educação. Nessa fonte documental, analisada sob o referencial teórico da história dos conceitos e de seus usos, de Reinhart Koselleck, percebemos as influências do iluminismo europeu no repertório de nossa elite política. Consideramos, parcialmente, que o projeto inconfidente manteve sua continuidade no discurso e nas ações de Vasconcelos demonstrando que a escola pensada no Império também significou uma centralização conservadora.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e120Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e120Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1202238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150384https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150433Copyright (c) 2020 Dalvit Greiner de Paula, Luciano Mendes de Faria Filho (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Paula, Dalvit GreinerFaria Filho, Luciano Mendes de2022-03-01T22:17:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53132Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Illustrated culture and conservative education
Cultura ilustrada y educacion conservadora
Cultura ilustrada e educação conservadora
title Illustrated culture and conservative education
spellingShingle Illustrated culture and conservative education
de Paula, Dalvit Greiner
Brazil Empire
liberal education
civilization and education
discursive analysis
Imperio del Brasil
educación liberal
civilización y educación
análisis del discurso
Brasil Império
Educação Liberal
Civilização e Educação
Análise do discurso
title_short Illustrated culture and conservative education
title_full Illustrated culture and conservative education
title_fullStr Illustrated culture and conservative education
title_full_unstemmed Illustrated culture and conservative education
title_sort Illustrated culture and conservative education
author de Paula, Dalvit Greiner
author_facet de Paula, Dalvit Greiner
Faria Filho, Luciano Mendes de
author_role author
author2 Faria Filho, Luciano Mendes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Paula, Dalvit Greiner
Faria Filho, Luciano Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv Brazil Empire
liberal education
civilization and education
discursive analysis
Imperio del Brasil
educación liberal
civilización y educación
análisis del discurso
Brasil Império
Educação Liberal
Civilização e Educação
Análise do discurso
topic Brazil Empire
liberal education
civilization and education
discursive analysis
Imperio del Brasil
educación liberal
civilización y educación
análisis del discurso
Brasil Império
Educação Liberal
Civilização e Educação
Análise do discurso
description Starting from the Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais of 1828, by Bernardo Vasconcelos, we present our understanding of the thought illustrated in Brazil, from the Inconfidência Mineira (1789) to the First Reign (1822-1840), and its implications with education. In this documentary source, analyzed under the theoretical reference of the history of concepts and their uses, by Reinhart Koselleck, we perceive the influences of the European Enlightenment in the repertoire of our political elite. We consider, partially, that thein confident Project maintained its continuity in Vasconcelos' discourse and actions, demonstrating that the school thought of in the Empire also meant a conservative centralization.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150384
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150433
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Dalvit Greiner de Paula, Luciano Mendes de Faria Filho (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Dalvit Greiner de Paula, Luciano Mendes de Faria Filho (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e120
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e120
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e120
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532378165248