Illustrated culture and conservative education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132 |
Resumo: | Starting from the Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais of 1828, by Bernardo Vasconcelos, we present our understanding of the thought illustrated in Brazil, from the Inconfidência Mineira (1789) to the First Reign (1822-1840), and its implications with education. In this documentary source, analyzed under the theoretical reference of the history of concepts and their uses, by Reinhart Koselleck, we perceive the influences of the European Enlightenment in the repertoire of our political elite. We consider, partially, that thein confident Project maintained its continuity in Vasconcelos' discourse and actions, demonstrating that the school thought of in the Empire also meant a conservative centralization. |
id |
RBHE-1_5eea8b1e4c0096de39e2f1fa55904075 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53132 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Illustrated culture and conservative educationCultura ilustrada y educacion conservadoraCultura ilustrada e educação conservadoraBrazil Empireliberal educationcivilization and educationdiscursive analysisImperio del Brasileducación liberalcivilización y educaciónanálisis del discursoBrasil ImpérioEducação LiberalCivilização e EducaçãoAnálise do discursoStarting from the Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais of 1828, by Bernardo Vasconcelos, we present our understanding of the thought illustrated in Brazil, from the Inconfidência Mineira (1789) to the First Reign (1822-1840), and its implications with education. In this documentary source, analyzed under the theoretical reference of the history of concepts and their uses, by Reinhart Koselleck, we perceive the influences of the European Enlightenment in the repertoire of our political elite. We consider, partially, that thein confident Project maintained its continuity in Vasconcelos' discourse and actions, demonstrating that the school thought of in the Empire also meant a conservative centralization.A partir de la Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais de 1828, de Bernardo Vasconcelos, presentamos nuestra comprensión del pensamiento ilustrado en Brasil, desde la Inconfidencia Minera (1789) hasta el Primer Reinado (1822-1840), y sus implicaciones con la educación. En esta fuente documental, analizada bajo el marco teórico de la historia de los conceptos y sus usos, de Reinhart Koselleck, percibimos las influencias de la Ilustración Europea en el repertorio de nuestra élite política. Consideramos, en parte, que el proyecto inconfidente mantuvo su continuidad en el discurso y las acciones de Vasconcelos, demostrando que el pensamiento escolar en el Imperio también significaba una centralización conservadora.Partindo da Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais de 1828, de Bernardo Vasconcelos, apresentamos nossa compreensão sobre o pensamento ilustrado no Brasil, da Inconfidência Mineira (1789) ao Primeiro Reinado (1822-1840), e suas implicações com a educação. Nessa fonte documental, analisada sob o referencial teórico da história dos conceitos e de seus usos, de Reinhart Koselleck, percebemos as influências do iluminismo europeu no repertório de nossa elite política. Consideramos, parcialmente, que o projeto inconfidente manteve sua continuidade no discurso e nas ações de Vasconcelos demonstrando que a escola pensada no Império também significou uma centralização conservadora.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e120Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e120Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1202238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150384https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150433Copyright (c) 2020 Dalvit Greiner de Paula, Luciano Mendes de Faria Filho (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Paula, Dalvit GreinerFaria Filho, Luciano Mendes de2022-03-01T22:17:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53132Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Illustrated culture and conservative education Cultura ilustrada y educacion conservadora Cultura ilustrada e educação conservadora |
title |
Illustrated culture and conservative education |
spellingShingle |
Illustrated culture and conservative education de Paula, Dalvit Greiner Brazil Empire liberal education civilization and education discursive analysis Imperio del Brasil educación liberal civilización y educación análisis del discurso Brasil Império Educação Liberal Civilização e Educação Análise do discurso |
title_short |
Illustrated culture and conservative education |
title_full |
Illustrated culture and conservative education |
title_fullStr |
Illustrated culture and conservative education |
title_full_unstemmed |
Illustrated culture and conservative education |
title_sort |
Illustrated culture and conservative education |
author |
de Paula, Dalvit Greiner |
author_facet |
de Paula, Dalvit Greiner Faria Filho, Luciano Mendes de |
author_role |
author |
author2 |
Faria Filho, Luciano Mendes de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Paula, Dalvit Greiner Faria Filho, Luciano Mendes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazil Empire liberal education civilization and education discursive analysis Imperio del Brasil educación liberal civilización y educación análisis del discurso Brasil Império Educação Liberal Civilização e Educação Análise do discurso |
topic |
Brazil Empire liberal education civilization and education discursive analysis Imperio del Brasil educación liberal civilización y educación análisis del discurso Brasil Império Educação Liberal Civilização e Educação Análise do discurso |
description |
Starting from the Carta aos Senhores Eleitores da Província de Minas Gerais of 1828, by Bernardo Vasconcelos, we present our understanding of the thought illustrated in Brazil, from the Inconfidência Mineira (1789) to the First Reign (1822-1840), and its implications with education. In this documentary source, analyzed under the theoretical reference of the history of concepts and their uses, by Reinhart Koselleck, we perceive the influences of the European Enlightenment in the repertoire of our political elite. We consider, partially, that thein confident Project maintained its continuity in Vasconcelos' discourse and actions, demonstrating that the school thought of in the Empire also meant a conservative centralization. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150384 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53132/751375150433 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Dalvit Greiner de Paula, Luciano Mendes de Faria Filho (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Dalvit Greiner de Paula, Luciano Mendes de Faria Filho (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e120 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e120 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e120 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532378165248 |