Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863 |
Resumo: | This article was the result of a study on the Lancasterian Methodas applied in nineteenth-century England and included intoBrazilian education legislation in 1827, bringing schools to girls inBrazil. Research included the Lancasterian Method as applied atgirls' schools in London and public policy found in the Brazilianlegislation, analyzing the differences between the two societies.The study approached some categories peculiar to Brazil andEngland, such as: the political moment, socioeconomic locus,encouragement of female enrollment, as well as genderdifferentiation in: the school curriculum, requirement of femaleteachers, and socio-political occupations of men and women. Theresearch was built using the inductive method. |
id |
RBHE-1_7620adcef15a225db7cc369a2130d339 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38863 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)Política, poder e instrucción: la educación femenina en el método lancasteriano (un análisis de la ley 15 de octubre de 1827, a la luz de la enseñanza mutua)Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo)LancasterianmethodeducationgenderpoliticsLancasterianométodoenseñanzagéneropolíticamétodo Lancasterianoensinogêneropolítica.Método Lancasterianomemória política educacional século XIXlei 15/10/1827gêneroThis article was the result of a study on the Lancasterian Methodas applied in nineteenth-century England and included intoBrazilian education legislation in 1827, bringing schools to girls inBrazil. Research included the Lancasterian Method as applied atgirls' schools in London and public policy found in the Brazilianlegislation, analyzing the differences between the two societies.The study approached some categories peculiar to Brazil andEngland, such as: the political moment, socioeconomic locus,encouragement of female enrollment, as well as genderdifferentiation in: the school curriculum, requirement of femaleteachers, and socio-political occupations of men and women. Theresearch was built using the inductive method.El presente artículo fue resultado de una investigación que tratadel Método Lancasteriano aplicado en la Inglaterra del siglo XIX einscripto en la legislación educacional brasileña en 1827, trayendolas escuelas para niñas. Fueron investigados el MétodoLancasteriano aplicado en Londres en las escuelas femeninas, ylas estrategias políticas contenidas en la Legislación brasileñaanalizándose las diferenciaciones de las dos sociedades. En lainvestigación fueron abordadas algunas categorías peculiares deBrasil y de Inglaterra tales como: el momento político, la posiciónsocioeconómica, el incentivo a la escolarización femenina y ladiferenciación de género, contenidas: en el currículo escolar, en laexigencia de docentes femeninas y en la ocupación sociopolíticade hombres y mujeres. Para construir la investigación fue utilizadoel método indiciario.O presente artigo é resultado de uma pesquisa que trata do Método Lancasteriano aplicado na Inglaterra do século XIX e inscrito na legislação educacional brasileira em 1827, trazendo as escolas para meninas. Foram pesquisados o Método Lancasteriano aplicado em Londres nas escolas femininas e as estratégias políticas contidas na Legislação brasileira, analisando-se as diferenciações das duas sociedades. Na pesquisa, foram abordadas algumas categorias peculiares do Brasil e da Inglaterra, tais como: o momento político, o locus socioeconômico, o incentivo à escolarização feminina e a diferenciação de gênero, contidas no currículo escolar, na exigência de docentes femininas e na ocupação sociopolítica de homens e mulheres. Para construir a pesquisa, foi utilizado o método indiciário.RBHE2014-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa bibliográfica e documental;método indiciárioapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863/pdf_1Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade Ferreira, Dirce NazaréSchwartz, Cleonara Maria2022-02-22T22:18:36Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38863Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:36Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) Política, poder e instrucción: la educación femenina en el método lancasteriano (un análisis de la ley 15 de octubre de 1827, a la luz de la enseñanza mutua) Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo) |
title |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) |
spellingShingle |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) Andrade Ferreira, Dirce Nazaré Lancasterian method education gender politics Lancasteriano método enseñanza género política método Lancasteriano ensino gênero política. Método Lancasteriano memória política educacional século XIX lei 15/10/1827 gênero |
title_short |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) |
title_full |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) |
title_fullStr |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) |
title_full_unstemmed |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) |
title_sort |
Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education) |
author |
Andrade Ferreira, Dirce Nazaré |
author_facet |
Andrade Ferreira, Dirce Nazaré Schwartz, Cleonara Maria |
author_role |
author |
author2 |
Schwartz, Cleonara Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade Ferreira, Dirce Nazaré Schwartz, Cleonara Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lancasterian method education gender politics Lancasteriano método enseñanza género política método Lancasteriano ensino gênero política. Método Lancasteriano memória política educacional século XIX lei 15/10/1827 gênero |
topic |
Lancasterian method education gender politics Lancasteriano método enseñanza género política método Lancasteriano ensino gênero política. Método Lancasteriano memória política educacional século XIX lei 15/10/1827 gênero |
description |
This article was the result of a study on the Lancasterian Methodas applied in nineteenth-century England and included intoBrazilian education legislation in 1827, bringing schools to girls inBrazil. Research included the Lancasterian Method as applied atgirls' schools in London and public policy found in the Brazilianlegislation, analyzing the differences between the two societies.The study approached some categories peculiar to Brazil andEngland, such as: the political moment, socioeconomic locus,encouragement of female enrollment, as well as genderdifferentiation in: the school curriculum, requirement of femaleteachers, and socio-political occupations of men and women. Theresearch was built using the inductive method. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa bibliográfica e documental;método indiciário |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530782232576 |