Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade Ferreira, Dirce Nazaré
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Schwartz, Cleonara Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863
Resumo: This article was the result of a study on the Lancasterian Methodas applied in nineteenth-century England and included intoBrazilian education legislation in 1827, bringing schools to girls inBrazil. Research included the Lancasterian Method as applied atgirls' schools in London and public policy found in the Brazilianlegislation, analyzing the differences between the two societies.The study approached some categories peculiar to Brazil andEngland, such as: the political moment, socioeconomic locus,encouragement of female enrollment, as well as genderdifferentiation in: the school curriculum, requirement of femaleteachers, and socio-political occupations of men and women. Theresearch was built using the inductive method.
id RBHE-1_7620adcef15a225db7cc369a2130d339
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38863
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)Política, poder e instrucción: la educación femenina en el método lancasteriano (un análisis de la ley 15 de octubre de 1827, a la luz de la enseñanza mutua)Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo)LancasterianmethodeducationgenderpoliticsLancasterianométodoenseñanzagéneropolíticamétodo Lancasterianoensinogêneropolítica.Método Lancasterianomemória política educacional século XIXlei 15/10/1827gêneroThis article was the result of a study on the Lancasterian Methodas applied in nineteenth-century England and included intoBrazilian education legislation in 1827, bringing schools to girls inBrazil. Research included the Lancasterian Method as applied atgirls' schools in London and public policy found in the Brazilianlegislation, analyzing the differences between the two societies.The study approached some categories peculiar to Brazil andEngland, such as: the political moment, socioeconomic locus,encouragement of female enrollment, as well as genderdifferentiation in: the school curriculum, requirement of femaleteachers, and socio-political occupations of men and women. Theresearch was built using the inductive method.El presente artículo fue resultado de una investigación que tratadel Método Lancasteriano aplicado en la Inglaterra del siglo XIX einscripto en la legislación educacional brasileña en 1827, trayendolas escuelas para niñas. Fueron investigados el MétodoLancasteriano aplicado en Londres en las escuelas femeninas, ylas estrategias políticas contenidas en la Legislación brasileñaanalizándose las diferenciaciones de las dos sociedades. En lainvestigación fueron abordadas algunas categorías peculiares deBrasil y de Inglaterra tales como: el momento político, la posiciónsocioeconómica, el incentivo a la escolarización femenina y ladiferenciación de género, contenidas: en el currículo escolar, en laexigencia de docentes femeninas y en la ocupación sociopolíticade hombres y mujeres. Para construir la investigación fue utilizadoel método indiciario.O presente artigo é resultado de uma pesquisa que trata do Método Lancasteriano aplicado na Inglaterra do século XIX e inscrito na legislação educacional brasileira em 1827, trazendo as escolas para meninas. Foram pesquisados o Método Lancasteriano aplicado em Londres nas escolas femininas e as estratégias políticas contidas na Legislação  brasileira, analisando-se as diferenciações das duas sociedades. Na pesquisa, foram abordadas algumas categorias peculiares do Brasil e da Inglaterra, tais como: o momento político, o locus socioeconômico, o incentivo à escolarização feminina e a diferenciação de gênero, contidas no currículo escolar, na exigência de docentes femininas e na ocupação sociopolítica de homens e mulheres. Para construir a pesquisa, foi utilizado o método indiciário.RBHE2014-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa bibliográfica e documental;método indiciárioapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863/pdf_1Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade Ferreira, Dirce NazaréSchwartz, Cleonara Maria2022-02-22T22:18:36Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38863Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:36Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
Política, poder e instrucción: la educación femenina en el método lancasteriano (un análisis de la ley 15 de octubre de 1827, a la luz de la enseñanza mutua)
Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo)
title Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
spellingShingle Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
Andrade Ferreira, Dirce Nazaré
Lancasterian
method
education
gender
politics
Lancasteriano
método
enseñanza
género
política
método Lancasteriano
ensino
gênero
política.
Método Lancasteriano
memória política educacional século XIX
lei 15/10/1827
gênero
title_short Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
title_full Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
title_fullStr Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
title_full_unstemmed Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
title_sort Politics, power and instruction: female education and the lancasterian method (an analysis of law 15 from october 1827 and mutual education)
author Andrade Ferreira, Dirce Nazaré
author_facet Andrade Ferreira, Dirce Nazaré
Schwartz, Cleonara Maria
author_role author
author2 Schwartz, Cleonara Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade Ferreira, Dirce Nazaré
Schwartz, Cleonara Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Lancasterian
method
education
gender
politics
Lancasteriano
método
enseñanza
género
política
método Lancasteriano
ensino
gênero
política.
Método Lancasteriano
memória política educacional século XIX
lei 15/10/1827
gênero
topic Lancasterian
method
education
gender
politics
Lancasteriano
método
enseñanza
género
política
método Lancasteriano
ensino
gênero
política.
Método Lancasteriano
memória política educacional século XIX
lei 15/10/1827
gênero
description This article was the result of a study on the Lancasterian Methodas applied in nineteenth-century England and included intoBrazilian education legislation in 1827, bringing schools to girls inBrazil. Research included the Lancasterian Method as applied atgirls' schools in London and public policy found in the Brazilianlegislation, analyzing the differences between the two societies.The study approached some categories peculiar to Brazil andEngland, such as: the political moment, socioeconomic locus,encouragement of female enrollment, as well as genderdifferentiation in: the school curriculum, requirement of femaleteachers, and socio-political occupations of men and women. Theresearch was built using the inductive method.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa bibliográfica e documental;método indiciário
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38863/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 49-72
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530782232576