Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Ana Lúcia Cunha
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Xavier, Libânia Nacif, Carvalho, Luiz Miguel de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609
Resumo: This text presents the general approach and first results of the research sub-project “The Periodic Educational Press in Rio de Janeiro between 1870 and 1960”, which aims to analyse, in a historical-comparative approach, the journals produced for teachers throughout this period. The intention is to perceive the way in which pedagogic knowledge, when used as a theoretical foundation and statement of a body of knowledge necessary for teacher performance, interferes in the process of teacher professionalization. It is assumed that one of the ways in which such knowledge can be analysed refers to the role of the educational press, understood as the product of editorial strategies directed at teachers and performing a crucial role in the circulation and production of knowledge linked to education. 
id RBHE-1_79adf386a32bce83082b6f2859f7a1f4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38609
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)Aspectos da imprensa periódica educacional em Lisboa e no Rio de Janeiro (1921-1963)Teacher ProfessionalizationPedagogic KnowledgeEducational PressProfissionalização DocenteConhecimento PedagógicoImprensa Periódica EducacionalThis text presents the general approach and first results of the research sub-project “The Periodic Educational Press in Rio de Janeiro between 1870 and 1960”, which aims to analyse, in a historical-comparative approach, the journals produced for teachers throughout this period. The intention is to perceive the way in which pedagogic knowledge, when used as a theoretical foundation and statement of a body of knowledge necessary for teacher performance, interferes in the process of teacher professionalization. It is assumed that one of the ways in which such knowledge can be analysed refers to the role of the educational press, understood as the product of editorial strategies directed at teachers and performing a crucial role in the circulation and production of knowledge linked to education. O texto propõe-se a apresentar a perspectiva orientadora e os primeiros resultados do subprojeto “Imprensa Periódica Educacional em Lisboa e no Rio de Janeiro entre 1870 e 1960”, que visa levantar e analisar, numa perspectiva histórico-comparada, os periódicos destinados aos professores produzidos ao longo do período. Busca-se perceber de que maneira o conhecimento pedagógico, enquanto fundamentação teórica e afirmação de um corpo de conhecimentos necessários ao desempenho da profissão, interfere no processo de profissionalização docente. Parte-se da compreensão de que uma das vertentes por meio das quais tal conhecimento pode ser analisado se refere ao papel desempenhado pela imprensa pedagógica, enquanto produto de estratégias editoriais dirigidas aos professores e desempenhando um papel crucial na circulação e na produção de saberes ligados à educação.  RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-972238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609/20140Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Ana Lúcia CunhaXavier, Libânia NacifCarvalho, Luiz Miguel de2022-02-22T22:20:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38609Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
Aspectos da imprensa periódica educacional em Lisboa e no Rio de Janeiro (1921-1963)
title Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
spellingShingle Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
Fernandes, Ana Lúcia Cunha
Teacher Professionalization
Pedagogic Knowledge
Educational Press
Profissionalização Docente
Conhecimento Pedagógico
Imprensa Periódica Educacional
title_short Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
title_full Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
title_fullStr Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
title_full_unstemmed Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
title_sort Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
author Fernandes, Ana Lúcia Cunha
author_facet Fernandes, Ana Lúcia Cunha
Xavier, Libânia Nacif
Carvalho, Luiz Miguel de
author_role author
author2 Xavier, Libânia Nacif
Carvalho, Luiz Miguel de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Ana Lúcia Cunha
Xavier, Libânia Nacif
Carvalho, Luiz Miguel de
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Professionalization
Pedagogic Knowledge
Educational Press
Profissionalização Docente
Conhecimento Pedagógico
Imprensa Periódica Educacional
topic Teacher Professionalization
Pedagogic Knowledge
Educational Press
Profissionalização Docente
Conhecimento Pedagógico
Imprensa Periódica Educacional
description This text presents the general approach and first results of the research sub-project “The Periodic Educational Press in Rio de Janeiro between 1870 and 1960”, which aims to analyse, in a historical-comparative approach, the journals produced for teachers throughout this period. The intention is to perceive the way in which pedagogic knowledge, when used as a theoretical foundation and statement of a body of knowledge necessary for teacher performance, interferes in the process of teacher professionalization. It is assumed that one of the ways in which such knowledge can be analysed refers to the role of the educational press, understood as the product of editorial strategies directed at teachers and performing a crucial role in the circulation and production of knowledge linked to education. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609/20140
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529900380160