Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609 |
Resumo: | This text presents the general approach and first results of the research sub-project “The Periodic Educational Press in Rio de Janeiro between 1870 and 1960”, which aims to analyse, in a historical-comparative approach, the journals produced for teachers throughout this period. The intention is to perceive the way in which pedagogic knowledge, when used as a theoretical foundation and statement of a body of knowledge necessary for teacher performance, interferes in the process of teacher professionalization. It is assumed that one of the ways in which such knowledge can be analysed refers to the role of the educational press, understood as the product of editorial strategies directed at teachers and performing a crucial role in the circulation and production of knowledge linked to education. |
id |
RBHE-1_79adf386a32bce83082b6f2859f7a1f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38609 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963)Aspectos da imprensa periódica educacional em Lisboa e no Rio de Janeiro (1921-1963)Teacher ProfessionalizationPedagogic KnowledgeEducational PressProfissionalização DocenteConhecimento PedagógicoImprensa Periódica EducacionalThis text presents the general approach and first results of the research sub-project “The Periodic Educational Press in Rio de Janeiro between 1870 and 1960”, which aims to analyse, in a historical-comparative approach, the journals produced for teachers throughout this period. The intention is to perceive the way in which pedagogic knowledge, when used as a theoretical foundation and statement of a body of knowledge necessary for teacher performance, interferes in the process of teacher professionalization. It is assumed that one of the ways in which such knowledge can be analysed refers to the role of the educational press, understood as the product of editorial strategies directed at teachers and performing a crucial role in the circulation and production of knowledge linked to education. O texto propõe-se a apresentar a perspectiva orientadora e os primeiros resultados do subprojeto “Imprensa Periódica Educacional em Lisboa e no Rio de Janeiro entre 1870 e 1960”, que visa levantar e analisar, numa perspectiva histórico-comparada, os periódicos destinados aos professores produzidos ao longo do período. Busca-se perceber de que maneira o conhecimento pedagógico, enquanto fundamentação teórica e afirmação de um corpo de conhecimentos necessários ao desempenho da profissão, interfere no processo de profissionalização docente. Parte-se da compreensão de que uma das vertentes por meio das quais tal conhecimento pode ser analisado se refere ao papel desempenhado pela imprensa pedagógica, enquanto produto de estratégias editoriais dirigidas aos professores e desempenhando um papel crucial na circulação e na produção de saberes ligados à educação. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-972238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609/20140Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Ana Lúcia CunhaXavier, Libânia NacifCarvalho, Luiz Miguel de2022-02-22T22:20:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38609Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) Aspectos da imprensa periódica educacional em Lisboa e no Rio de Janeiro (1921-1963) |
title |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) |
spellingShingle |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) Fernandes, Ana Lúcia Cunha Teacher Professionalization Pedagogic Knowledge Educational Press Profissionalização Docente Conhecimento Pedagógico Imprensa Periódica Educacional |
title_short |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) |
title_full |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) |
title_fullStr |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) |
title_full_unstemmed |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) |
title_sort |
Aspects of the educational press in Lisbon and Rio de Janeiro (1921-1963) |
author |
Fernandes, Ana Lúcia Cunha |
author_facet |
Fernandes, Ana Lúcia Cunha Xavier, Libânia Nacif Carvalho, Luiz Miguel de |
author_role |
author |
author2 |
Xavier, Libânia Nacif Carvalho, Luiz Miguel de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Ana Lúcia Cunha Xavier, Libânia Nacif Carvalho, Luiz Miguel de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Professionalization Pedagogic Knowledge Educational Press Profissionalização Docente Conhecimento Pedagógico Imprensa Periódica Educacional |
topic |
Teacher Professionalization Pedagogic Knowledge Educational Press Profissionalização Docente Conhecimento Pedagógico Imprensa Periódica Educacional |
description |
This text presents the general approach and first results of the research sub-project “The Periodic Educational Press in Rio de Janeiro between 1870 and 1960”, which aims to analyse, in a historical-comparative approach, the journals produced for teachers throughout this period. The intention is to perceive the way in which pedagogic knowledge, when used as a theoretical foundation and statement of a body of knowledge necessary for teacher performance, interferes in the process of teacher professionalization. It is assumed that one of the ways in which such knowledge can be analysed refers to the role of the educational press, understood as the product of editorial strategies directed at teachers and performing a crucial role in the circulation and production of knowledge linked to education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38609/20140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97 Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 79-97 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529900380160 |