State and education in Argentina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Canavese, Mariana
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47536
Resumo: Within the reception of proposals from the French philosopher Michel Foucault in the recent history of Argentina, a set of readings and interventions is produced in spaces related to education and pedagogy. In Argentina in the 1990s, the philosopher’s elaborations are a significant reference in the educational agenda: they operate in relation to the problems of power, authority and control in the classroom, in the analysis of educational experiences and in relation to pedagogical thinking in general. In this article, we reconstructed and analyzed some readings and appropriations of the Foucauldian ‘toolbox’ related to the educational area and aimed at thinking about the reform put into effect with the sanction of the Federal Education Law in 1993.
id RBHE-1_8021be29b78846cbd5a877e3bae96543
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47536
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling State and education in ArgentinaEstado y educación en ArgentinaEstado e educação na Argentinaeducational debatesreception of ideaspost-structuralismDebates educativosRecepción de ideasPostestructuralismodebates educativosrecepción de ideaspostestructuralismoWithin the reception of proposals from the French philosopher Michel Foucault in the recent history of Argentina, a set of readings and interventions is produced in spaces related to education and pedagogy. In Argentina in the 1990s, the philosopher’s elaborations are a significant reference in the educational agenda: they operate in relation to the problems of power, authority and control in the classroom, in the analysis of educational experiences and in relation to pedagogical thinking in general. In this article, we reconstructed and analyzed some readings and appropriations of the Foucauldian ‘toolbox’ related to the educational area and aimed at thinking about the reform put into effect with the sanction of the Federal Education Law in 1993.Dentro de la recepción de las propuestas del filósofo francés Michel Foucault en la historia argentina reciente, un conjunto de lecturas e intervenciones se produce en espacios vinculados con la educación y la pedagogía. En la Argentina de la década de 1990, las elaboraciones del filósofo constituyen una referencia significativa en la agenda educativa: operan respecto de la problemática del poder, la autoridad y el control en el aula, en análisis de las experiencias educativas y en relación con el pensamiento pedagógico en general. En este artículo se reconstruyen y analizan algunas lecturas y apropiaciones de la ‘caja de herramientas’ foucaultiana relacionadas con el área educativa y destinadas a pensar la reforma cristalizada con la sanción de la Ley Federal de Educación en 1993. Dentro da recepção das propostas do filósofo francês Michel Foucault na história recente da Argentina, um conjunto de leituras e intervenções é produzido em espaços ligados à educação e à pedagogia. Na Argentina da década de 1990, as elaborações do filósofo constituem uma referência significativa na agenda educacional: operam em relação à problemática do poder, da autoridade e do controle em sala de aula, na análise das experiências educacionais e em relação ao pensamento pedagógico em geral. Neste artigo reconstruímos e analisamos algumas leituras e apropriações da ‘caixa de ferramentas’ foucaultiana relacionadas à área educacional e destinadas a pensar sobre a reforma cristalizada com a sanção da Lei Federal de Educação em 1993. RBHE2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47536Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e108Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e108Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1082238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47536/751375149906Copyright (c) 2020 Mariana Canavesehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCanavese, Mariana2022-03-01T22:17:35Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47536Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:35Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv State and education in Argentina
Estado y educación en Argentina
Estado e educação na Argentina
title State and education in Argentina
spellingShingle State and education in Argentina
Canavese, Mariana
educational debates
reception of ideas
post-structuralism
Debates educativos
Recepción de ideas
Postestructuralismo
debates educativos
recepción de ideas
postestructuralismo
title_short State and education in Argentina
title_full State and education in Argentina
title_fullStr State and education in Argentina
title_full_unstemmed State and education in Argentina
title_sort State and education in Argentina
author Canavese, Mariana
author_facet Canavese, Mariana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Canavese, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv educational debates
reception of ideas
post-structuralism
Debates educativos
Recepción de ideas
Postestructuralismo
debates educativos
recepción de ideas
postestructuralismo
topic educational debates
reception of ideas
post-structuralism
Debates educativos
Recepción de ideas
Postestructuralismo
debates educativos
recepción de ideas
postestructuralismo
description Within the reception of proposals from the French philosopher Michel Foucault in the recent history of Argentina, a set of readings and interventions is produced in spaces related to education and pedagogy. In Argentina in the 1990s, the philosopher’s elaborations are a significant reference in the educational agenda: they operate in relation to the problems of power, authority and control in the classroom, in the analysis of educational experiences and in relation to pedagogical thinking in general. In this article, we reconstructed and analyzed some readings and appropriations of the Foucauldian ‘toolbox’ related to the educational area and aimed at thinking about the reform put into effect with the sanction of the Federal Education Law in 1993.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47536
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47536
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47536/751375149906
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Mariana Canavese
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Mariana Canavese
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e108
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e108
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e108
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532280647680