Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197 |
Resumo: | This paper discusses what is usually called 'state of the art' and problematizes academic studies focusing on biographies. It analyzes a synthesis of this production, which covers investigations published between the years of 1999 and 2016, with different forms of theoretical and methodological approaches concerning the term biography in academic research in the areas of History and History of Education. Publications from three of each one of the research areas presented in ANPUH events were prioritized. The study points theoretical tensions and problems related to the biographical genre, as well as some possibilities concerning the expansion of such research works in the scope of History of Education. |
id |
RBHE-1_89b780c25ed707a9af48882235cd60bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43197 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledgeMatices de elementos biográficos en los estudios en historia e historia de la educación: una síntesis a partir del estado del conocimientoNuances de elementos biográficos nos estudos em história e história da educação: uma síntese a partir do estado do conhecimentobiographyhistory of educationbiographical genrebiografíaFelipe Tiago Gomesgénero biográficobiografiaFelipe Tiago Gomesgênero biográficoThis paper discusses what is usually called 'state of the art' and problematizes academic studies focusing on biographies. It analyzes a synthesis of this production, which covers investigations published between the years of 1999 and 2016, with different forms of theoretical and methodological approaches concerning the term biography in academic research in the areas of History and History of Education. Publications from three of each one of the research areas presented in ANPUH events were prioritized. The study points theoretical tensions and problems related to the biographical genre, as well as some possibilities concerning the expansion of such research works in the scope of History of Education.El artículo discute el 'Estado del conocimiento' realizado para un estudio relacionado al personaje Felipe Tiago Gomes y problematiza estudios académicos que tienen la biografía como principio. Analiza una síntesis de la producción, que comprende investigaciones divulgadas entre los años 1999 y 2016, con enfoque teórico y metodológico centrado en las diferentes formas que el término biografía asume en investigaciones en historia e historia de la educación. Se priorizaron publicaciones de tres periodos de cada una de las áreas y estudios presentados en eventos de la ANPUH. El texto apunta tensiones teóricas y problematizaciones relacionadas a ese género, así como algunas posibilidades para la ampliación de tales investigaciones en el ámbito de la historia de la educación.O artigo discute o 'estado do conhecimento' realizado para um estudo relacionado ao personagem Felipe Tiago Gomes e problematiza estudos que têm a biografia como mote. Analisa uma síntese da produção, que compreende investigações divulgadas entre os anos de 1999 e 2016, com enfoque teórico e metodológico centrado nas diferentes formas que o termo biografia assume em pesquisas em história ehistória da educação. Priorizaram-se publicações de três periódicos de cada uma das áreas e estudosapresentados em eventos da ANPUH. O texto aponta tensionamentos teóricos e problematizações relacionadas a esse gênero, bem como algumas possibilidades para a ampliação de tais pesquisas no âmbito da história da educação.RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e038Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e038Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0382238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197/pdfCopyright (c) 2018 Ariane dos Reis Duarte, Luciane Sgarbi Santos Grazziotinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Ariane dos ReisSantos Grazziotin, Luciane Sgarbi2022-02-22T21:38:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43197Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge Matices de elementos biográficos en los estudios en historia e historia de la educación: una síntesis a partir del estado del conocimiento Nuances de elementos biográficos nos estudos em história e história da educação: uma síntese a partir do estado do conhecimento |
title |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge |
spellingShingle |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge Duarte, Ariane dos Reis biography history of education biographical genre biografía Felipe Tiago Gomes género biográfico biografia Felipe Tiago Gomes gênero biográfico |
title_short |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge |
title_full |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge |
title_fullStr |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge |
title_full_unstemmed |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge |
title_sort |
Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge |
author |
Duarte, Ariane dos Reis |
author_facet |
Duarte, Ariane dos Reis Santos Grazziotin, Luciane Sgarbi |
author_role |
author |
author2 |
Santos Grazziotin, Luciane Sgarbi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Ariane dos Reis Santos Grazziotin, Luciane Sgarbi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
biography history of education biographical genre biografía Felipe Tiago Gomes género biográfico biografia Felipe Tiago Gomes gênero biográfico |
topic |
biography history of education biographical genre biografía Felipe Tiago Gomes género biográfico biografia Felipe Tiago Gomes gênero biográfico |
description |
This paper discusses what is usually called 'state of the art' and problematizes academic studies focusing on biographies. It analyzes a synthesis of this production, which covers investigations published between the years of 1999 and 2016, with different forms of theoretical and methodological approaches concerning the term biography in academic research in the areas of History and History of Education. Publications from three of each one of the research areas presented in ANPUH events were prioritized. The study points theoretical tensions and problems related to the biographical genre, as well as some possibilities concerning the expansion of such research works in the scope of History of Education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ariane dos Reis Duarte, Luciane Sgarbi Santos Grazziotin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ariane dos Reis Duarte, Luciane Sgarbi Santos Grazziotin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e038 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e038 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e038 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531804594176 |