Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Ariane dos Reis
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos Grazziotin, Luciane Sgarbi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197
Resumo: This paper discusses what is usually called 'state of the art' and problematizes academic studies focusing on biographies. It analyzes a synthesis of this production, which covers investigations published between the years of 1999 and 2016, with different forms of theoretical and methodological approaches concerning the term biography in academic research in the areas of History and History of Education. Publications from three of each one of the research areas presented in ANPUH events were prioritized. The study points theoretical tensions and problems related to the biographical genre, as well as some possibilities concerning the expansion of such research works in the scope of History of Education.
id RBHE-1_89b780c25ed707a9af48882235cd60bf
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43197
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledgeMatices de elementos biográficos en los estudios en historia e historia de la educación: una síntesis a partir del estado del conocimientoNuances de elementos biográficos nos estudos em história e história da educação: uma síntese a partir do estado do conhecimentobiographyhistory of educationbiographical genrebiografíaFelipe Tiago Gomesgénero biográficobiografiaFelipe Tiago Gomesgênero biográficoThis paper discusses what is usually called 'state of the art' and problematizes academic studies focusing on biographies. It analyzes a synthesis of this production, which covers investigations published between the years of 1999 and 2016, with different forms of theoretical and methodological approaches concerning the term biography in academic research in the areas of History and History of Education. Publications from three of each one of the research areas presented in ANPUH events were prioritized. The study points theoretical tensions and problems related to the biographical genre, as well as some possibilities concerning the expansion of such research works in the scope of History of Education.El artículo discute el 'Estado del conocimiento' realizado para un estudio relacionado al personaje Felipe Tiago Gomes y problematiza estudios académicos que tienen la biografía como principio. Analiza una síntesis de la producción, que comprende investigaciones divulgadas entre los años 1999 y 2016, con enfoque teórico y metodológico centrado en las diferentes formas que el término biografía asume en investigaciones en historia e historia de la educación. Se priorizaron publicaciones de tres periodos de cada una de las áreas y estudios presentados en eventos de la ANPUH. El texto apunta tensiones teóricas y problematizaciones relacionadas a ese género, así como algunas posibilidades para la ampliación de tales investigaciones en el ámbito de la historia de la educación.O artigo discute o 'estado do conhecimento' realizado para um estudo relacionado ao personagem Felipe Tiago Gomes e problematiza estudos que têm a biografia como mote.  Analisa uma síntese da produção, que compreende investigações divulgadas entre os anos de 1999 e 2016, com enfoque teórico e metodológico centrado nas diferentes formas que o termo biografia assume em pesquisas em história ehistória da educação. Priorizaram-se publicações de três periódicos de cada uma das áreas e estudosapresentados em eventos da ANPUH. O texto aponta tensionamentos teóricos e problematizações relacionadas a esse gênero, bem como algumas possibilidades para a ampliação de tais pesquisas no âmbito da história da educação.RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e038Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e038Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0382238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197/pdfCopyright (c) 2018 Ariane dos Reis Duarte, Luciane Sgarbi Santos Grazziotinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Ariane dos ReisSantos Grazziotin, Luciane Sgarbi2022-02-22T21:38:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43197Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
Matices de elementos biográficos en los estudios en historia e historia de la educación: una síntesis a partir del estado del conocimiento
Nuances de elementos biográficos nos estudos em história e história da educação: uma síntese a partir do estado do conhecimento
title Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
spellingShingle Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
Duarte, Ariane dos Reis
biography
history of education
biographical genre
biografía
Felipe Tiago Gomes
género biográfico
biografia
Felipe Tiago Gomes
gênero biográfico
title_short Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
title_full Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
title_fullStr Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
title_full_unstemmed Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
title_sort Nuances of biographical elements in studies in history and history of education: a synthesis from the state of knowledge
author Duarte, Ariane dos Reis
author_facet Duarte, Ariane dos Reis
Santos Grazziotin, Luciane Sgarbi
author_role author
author2 Santos Grazziotin, Luciane Sgarbi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Ariane dos Reis
Santos Grazziotin, Luciane Sgarbi
dc.subject.por.fl_str_mv biography
history of education
biographical genre
biografía
Felipe Tiago Gomes
género biográfico
biografia
Felipe Tiago Gomes
gênero biográfico
topic biography
history of education
biographical genre
biografía
Felipe Tiago Gomes
género biográfico
biografia
Felipe Tiago Gomes
gênero biográfico
description This paper discusses what is usually called 'state of the art' and problematizes academic studies focusing on biographies. It analyzes a synthesis of this production, which covers investigations published between the years of 1999 and 2016, with different forms of theoretical and methodological approaches concerning the term biography in academic research in the areas of History and History of Education. Publications from three of each one of the research areas presented in ANPUH events were prioritized. The study points theoretical tensions and problems related to the biographical genre, as well as some possibilities concerning the expansion of such research works in the scope of History of Education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43197/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ariane dos Reis Duarte, Luciane Sgarbi Santos Grazziotin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ariane dos Reis Duarte, Luciane Sgarbi Santos Grazziotin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e038
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e038
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e038
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531804594176