The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792 |
Resumo: | This article presents the results from a study based on a doctoralproject which intended to know and understand the aspects ofconstruction of professional identity of teachers from theColégio Pedro II, from 1925 to 1945, a period characterized bythe Rocha Vaz, Francisco Campos e Gustavo CapanemaReforms. These aspects, identified from a documentary research,were analyzed based on the concepts of self-identity and identityfor the others by Dubar (1997), and linked to the InstitutionalProgram, by Dubet (2002). We confirmed remarkable aspects inthe construction of their career and also we concluded that thoseteachers were self-contained, in the attempt to incorporateprivileges which were not extended to other institutions of thesecondary education. |
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The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)Los profesores del Colegio Pedro II: categorías, trayectorias y aspectos de identidad (1925-1945)Os professores do Colégio Pedro II: categorias, trajetórias e aspectos identitários (1925-1945)Professional Teaching IdentitySecondary EducationColégio Pedro IIIdentidad Profesional DocenteEducación SecundariaColegio Pedro IIIdentidade Profissional DocenteEnsino SecundárioColégio Pedro II.This article presents the results from a study based on a doctoralproject which intended to know and understand the aspects ofconstruction of professional identity of teachers from theColégio Pedro II, from 1925 to 1945, a period characterized bythe Rocha Vaz, Francisco Campos e Gustavo CapanemaReforms. These aspects, identified from a documentary research,were analyzed based on the concepts of self-identity and identityfor the others by Dubar (1997), and linked to the InstitutionalProgram, by Dubet (2002). We confirmed remarkable aspects inthe construction of their career and also we concluded that thoseteachers were self-contained, in the attempt to incorporateprivileges which were not extended to other institutions of thesecondary education.El artículo presenta los resultados de un estudio realizado en elámbito de un proyecto de doctorado que buscó conocer ycomprender los aspectos de la construcción de la identidadprofesional de los profesores del Colegio Pedro II, entre 1925 y1945, un período marcado por las Reformas Rocha Vaz,Francisco Campos y Gustavo Capanema. Estos aspectos,identificados a partir de investigación documental, fueronanalizados con base en los conceptos de Identidad para sí eIdentidad para el otro, formulados por Dubar (1997), articuladosal Programa Institucional, de Dubet (2002). Identificamos losaspectos más destacables de la construcción de sus trayectorias yargumentamos que los profesores del colegio se cerraron en símismos, en un intento de incorporar privilegios no otorgados alas demás instituciones de educación secundaria.O artigo apresenta resultados de um estudo realizado no âmbito de um projeto de doutoramento que pretendeu conhecer e compreender aspectos da construção da identidade profissional dos professores do Colégio Pedro II, entre 1925 e 1945, período marcado pelas Reformas Rocha Vaz, Francisco Campos e Gustavo Capanema. Esses aspectos, identificados a partir de pesquisa documental, foram analisados com base nos conceitos de ‘Identidade para si’ e ‘Identidade para o outro’, formulados por Dubar (1997), articulados ao de ‘Programa Institucional’, de Dubet (2002). Identificamos aspectos marcantes da construção de suas trajetórias e argumentamos que os professores do colégio fecharam-se em si mesmos, na tentativa de incorporar privilégios que não se estenderam às demais instituições de ensinosecundário.RBHE2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 320Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 320Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 3202238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792/pdf_84Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Jefferson da Costa2022-02-22T22:17:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40792Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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