The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Itamar
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38549
Resumo: This article deals with the contents of universal history that the future engineers, doctors and lawyers would have to interest, in its experience for secondary education in Rio de Janeiro, according to professor and historian Jonathas Serrano (1855-1944). Here one argues also the authorship, pedagogical and historiographical conceptions of the programs produced for the curricular component related one in the First Republic, with prominence for the disputes between the adepts of the “Christian socialism” and the militant ones of the “materialistic socialism” in Brazil. 
id RBHE-1_8d6b134252ff88ae4640af57b3c25108
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38549
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XXA "vulgata histórica" ou o que todo "indivíduo de certa cultura" deveria conhecer sobre o mundo no início do século XXUniversal HistoryHistory of the CivilizationJonathas Serrano and Education of HistoryDisciplines Pertaining to SchoolHistória UniversalHistória da CivilizaçãoJonathas Serrano e Ensino de HistóriaDisciplina EscolarThis article deals with the contents of universal history that the future engineers, doctors and lawyers would have to interest, in its experience for secondary education in Rio de Janeiro, according to professor and historian Jonathas Serrano (1855-1944). Here one argues also the authorship, pedagogical and historiographical conceptions of the programs produced for the curricular component related one in the First Republic, with prominence for the disputes between the adepts of the “Christian socialism” and the militant ones of the “materialistic socialism” in Brazil. Este artigo trata dos conteúdos de história universal que aos futuros engenheiros, médicos e advogados deveria interessar em sua passagem pelo ensino secundário no Rio de Janeiro, segundo o professor e historiador Jonathas Serrano (1855-1944). Aqui, discute-se também a autoria, concepções pedagógicas e historiográficas dos programas produzidos para o referido componente curricular na Primeira República, com destaque para as disputas entre os adeptos do “socialismo cristão” e os militantes do “socialismo materialista” no Brasil. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38549Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 41-72Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 41-72Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 41-722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38549/20080Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Itamar2022-02-22T22:20:58Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38549Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:58Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
A "vulgata histórica" ou o que todo "indivíduo de certa cultura" deveria conhecer sobre o mundo no início do século XX
title The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
spellingShingle The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
Freitas, Itamar
Universal History
History of the Civilization
Jonathas Serrano and Education of History
Disciplines Pertaining to School
História Universal
História da Civilização
Jonathas Serrano e Ensino de História
Disciplina Escolar
title_short The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
title_full The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
title_fullStr The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
title_full_unstemmed The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
title_sort The “historical vulgate” or what all graduated would have to know at the beginning on the world of century XX
author Freitas, Itamar
author_facet Freitas, Itamar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Itamar
dc.subject.por.fl_str_mv Universal History
History of the Civilization
Jonathas Serrano and Education of History
Disciplines Pertaining to School
História Universal
História da Civilização
Jonathas Serrano e Ensino de História
Disciplina Escolar
topic Universal History
History of the Civilization
Jonathas Serrano and Education of History
Disciplines Pertaining to School
História Universal
História da Civilização
Jonathas Serrano e Ensino de História
Disciplina Escolar
description This article deals with the contents of universal history that the future engineers, doctors and lawyers would have to interest, in its experience for secondary education in Rio de Janeiro, according to professor and historian Jonathas Serrano (1855-1944). Here one argues also the authorship, pedagogical and historiographical conceptions of the programs produced for the curricular component related one in the First Republic, with prominence for the disputes between the adepts of the “Christian socialism” and the militant ones of the “materialistic socialism” in Brazil. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38549
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38549
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38549/20080
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 41-72
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 41-72
Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 41-72
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529517649920