The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Sonia de Castro
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Martinez, Silvia Alicia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608
Resumo: This text is the first result of research on the history of the teaching profession in Brazil, focusing on the state of Rio de Janeiro. The object of study is the implementation of two institutionalized centers of teacher education: the teacher training school of the court, in 1880, in the city of Rio de Janeiro, at that time the capital of the country, and the teacher training school of Campos, in the northern part of the state, created in 1894, at the beginning of the republican period. In this historical context, the process of modernizing the country demanded the proliferation of new ideas and an emphasis on instruction and popular education, motor forces that stand out in the construction of a civilized nation. As a consequence, investment in teaching education acquires central importance. 
id RBHE-1_8d8b86c464f82d6470a6952b64e97bb9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38608
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of CamposA emergência de escolas normais no Rio de Janeiro do século XIX: Escola Normal do Município da Corte e Escola Normal de CamposTeacher EducationPrimary Teacher Training Schools (escola normal)19th CenturyRio de JaneiroCamposFormação de ProfessoresEscola NormalSéculo XIXRio de JaneiroCamposThis text is the first result of research on the history of the teaching profession in Brazil, focusing on the state of Rio de Janeiro. The object of study is the implementation of two institutionalized centers of teacher education: the teacher training school of the court, in 1880, in the city of Rio de Janeiro, at that time the capital of the country, and the teacher training school of Campos, in the northern part of the state, created in 1894, at the beginning of the republican period. In this historical context, the process of modernizing the country demanded the proliferation of new ideas and an emphasis on instruction and popular education, motor forces that stand out in the construction of a civilized nation. As a consequence, investment in teaching education acquires central importance. O presente texto traduz-se como resultado dos esforços iniciais de uma pesquisa que, na sua primeira fase, estuda a história da profissão docente no Brasil, focalizando especificamente o estado do Rio de Janeiro. O objeto do estudo refere-se à implementação de dois núcleos institucionalizados de formação de professores: a Escola Normal da Corte, em 1880, na cidade do Rio de Janeiro, então capital do país, e a Escola Normal de Campos, no norte fluminense, criada em 1894, já no início do período republicano. Nesse contexto histórico, o processo de modernização do país demanda a proliferação de novas idéias e a ênfase na instrução e educação popular destacam-se como forças propulsoras para a construção de uma nação civilizada. Como conseqüência, adquire centralidade o investimento na formação do magistério. O aprofundamento dessa fase da pesquisa permitirá passar a uma segunda, que abordará os estudos comparados com escolas normais portuguesas criadas no mesmo momento histórico. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-772238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608/20139Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Sonia de CastroMartinez, Silvia Alicia2022-02-22T22:20:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38608Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
A emergência de escolas normais no Rio de Janeiro do século XIX: Escola Normal do Município da Corte e Escola Normal de Campos
title The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
spellingShingle The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
Lopes, Sonia de Castro
Teacher Education
Primary Teacher Training Schools (escola normal)
19th Century
Rio de Janeiro
Campos
Formação de Professores
Escola Normal
Século XIX
Rio de Janeiro
Campos
title_short The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
title_full The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
title_fullStr The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
title_full_unstemmed The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
title_sort The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
author Lopes, Sonia de Castro
author_facet Lopes, Sonia de Castro
Martinez, Silvia Alicia
author_role author
author2 Martinez, Silvia Alicia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Sonia de Castro
Martinez, Silvia Alicia
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Education
Primary Teacher Training Schools (escola normal)
19th Century
Rio de Janeiro
Campos
Formação de Professores
Escola Normal
Século XIX
Rio de Janeiro
Campos
topic Teacher Education
Primary Teacher Training Schools (escola normal)
19th Century
Rio de Janeiro
Campos
Formação de Professores
Escola Normal
Século XIX
Rio de Janeiro
Campos
description This text is the first result of research on the history of the teaching profession in Brazil, focusing on the state of Rio de Janeiro. The object of study is the implementation of two institutionalized centers of teacher education: the teacher training school of the court, in 1880, in the city of Rio de Janeiro, at that time the capital of the country, and the teacher training school of Campos, in the northern part of the state, created in 1894, at the beginning of the republican period. In this historical context, the process of modernizing the country demanded the proliferation of new ideas and an emphasis on instruction and popular education, motor forces that stand out in the construction of a civilized nation. As a consequence, investment in teaching education acquires central importance. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608/20139
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529898283008