The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608 |
Resumo: | This text is the first result of research on the history of the teaching profession in Brazil, focusing on the state of Rio de Janeiro. The object of study is the implementation of two institutionalized centers of teacher education: the teacher training school of the court, in 1880, in the city of Rio de Janeiro, at that time the capital of the country, and the teacher training school of Campos, in the northern part of the state, created in 1894, at the beginning of the republican period. In this historical context, the process of modernizing the country demanded the proliferation of new ideas and an emphasis on instruction and popular education, motor forces that stand out in the construction of a civilized nation. As a consequence, investment in teaching education acquires central importance. |
id |
RBHE-1_8d8b86c464f82d6470a6952b64e97bb9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38608 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of CamposA emergência de escolas normais no Rio de Janeiro do século XIX: Escola Normal do Município da Corte e Escola Normal de CamposTeacher EducationPrimary Teacher Training Schools (escola normal)19th CenturyRio de JaneiroCamposFormação de ProfessoresEscola NormalSéculo XIXRio de JaneiroCamposThis text is the first result of research on the history of the teaching profession in Brazil, focusing on the state of Rio de Janeiro. The object of study is the implementation of two institutionalized centers of teacher education: the teacher training school of the court, in 1880, in the city of Rio de Janeiro, at that time the capital of the country, and the teacher training school of Campos, in the northern part of the state, created in 1894, at the beginning of the republican period. In this historical context, the process of modernizing the country demanded the proliferation of new ideas and an emphasis on instruction and popular education, motor forces that stand out in the construction of a civilized nation. As a consequence, investment in teaching education acquires central importance. O presente texto traduz-se como resultado dos esforços iniciais de uma pesquisa que, na sua primeira fase, estuda a história da profissão docente no Brasil, focalizando especificamente o estado do Rio de Janeiro. O objeto do estudo refere-se à implementação de dois núcleos institucionalizados de formação de professores: a Escola Normal da Corte, em 1880, na cidade do Rio de Janeiro, então capital do país, e a Escola Normal de Campos, no norte fluminense, criada em 1894, já no início do período republicano. Nesse contexto histórico, o processo de modernização do país demanda a proliferação de novas idéias e a ênfase na instrução e educação popular destacam-se como forças propulsoras para a construção de uma nação civilizada. Como conseqüência, adquire centralidade o investimento na formação do magistério. O aprofundamento dessa fase da pesquisa permitirá passar a uma segunda, que abordará os estudos comparados com escolas normais portuguesas criadas no mesmo momento histórico. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-772238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608/20139Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Sonia de CastroMartinez, Silvia Alicia2022-02-22T22:20:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38608Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos A emergência de escolas normais no Rio de Janeiro do século XIX: Escola Normal do Município da Corte e Escola Normal de Campos |
title |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos |
spellingShingle |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos Lopes, Sonia de Castro Teacher Education Primary Teacher Training Schools (escola normal) 19th Century Rio de Janeiro Campos Formação de Professores Escola Normal Século XIX Rio de Janeiro Campos |
title_short |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos |
title_full |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos |
title_fullStr |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos |
title_full_unstemmed |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos |
title_sort |
The emergence of primary teacher training schools in Rio de Janeiro in the 19th century: the teacher training schools of Rio de Janeiro and of Campos |
author |
Lopes, Sonia de Castro |
author_facet |
Lopes, Sonia de Castro Martinez, Silvia Alicia |
author_role |
author |
author2 |
Martinez, Silvia Alicia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Sonia de Castro Martinez, Silvia Alicia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Education Primary Teacher Training Schools (escola normal) 19th Century Rio de Janeiro Campos Formação de Professores Escola Normal Século XIX Rio de Janeiro Campos |
topic |
Teacher Education Primary Teacher Training Schools (escola normal) 19th Century Rio de Janeiro Campos Formação de Professores Escola Normal Século XIX Rio de Janeiro Campos |
description |
This text is the first result of research on the history of the teaching profession in Brazil, focusing on the state of Rio de Janeiro. The object of study is the implementation of two institutionalized centers of teacher education: the teacher training school of the court, in 1880, in the city of Rio de Janeiro, at that time the capital of the country, and the teacher training school of Campos, in the northern part of the state, created in 1894, at the beginning of the republican period. In this historical context, the process of modernizing the country demanded the proliferation of new ideas and an emphasis on instruction and popular education, motor forces that stand out in the construction of a civilized nation. As a consequence, investment in teaching education acquires central importance. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38608/20139 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77 Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 53-77 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529898283008 |