Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871 |
Resumo: | This article discusses the teacher profile with the TeacherQualification Programme delivered by the ‘Rio de JaneiroEducation Institute’ in the 1950s and 60s with an emphasis oninvestigating teacher qualification processes, access to the TeacherQualification Programme, as well as the Programme’s hierarchyissues and teaching careers. In addition to some specific featuresshared with other staff of the ‘Institute’ and the appeal to their‘teaching vocation’ as the major reason for embracing the teachingcareer, a hierarchy was also directly observed, related to: a) ‘theschool subjects taught’; b) ‘the teaching district and level ofauthority the referred district was granted’; c) the ‘circulation ofthe teaching materials’ designed by these specific members of theschool staff. |
id |
RBHE-1_918117eaa400242bf4b8c9bc3587946d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38871 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)Perfiles docentes: prestigio y jerarquía en el Instituto de Educación de Rio de Janeiro (años 1950-60)Perfis docentes: prestígio e hierarquia no Instituto de Educação do Rio de Janeiro (anos 1950-60)Instituto de Educação do Rio de Janeiroteacher qualificationteacher profilecareer advancementTeacher Qualification Programme staffInstituto de Educación de Rio de Janeiroformación de profesoresidentidadtrayectorias profesionalesdocentes del curso normal.Instituto de Educação do Rio de Janeiroformação de professoresidentidadetrajetórias profissionaisdocentes do curso normalHistória da EducaçãoThis article discusses the teacher profile with the TeacherQualification Programme delivered by the ‘Rio de JaneiroEducation Institute’ in the 1950s and 60s with an emphasis oninvestigating teacher qualification processes, access to the TeacherQualification Programme, as well as the Programme’s hierarchyissues and teaching careers. In addition to some specific featuresshared with other staff of the ‘Institute’ and the appeal to their‘teaching vocation’ as the major reason for embracing the teachingcareer, a hierarchy was also directly observed, related to: a) ‘theschool subjects taught’; b) ‘the teaching district and level ofauthority the referred district was granted’; c) the ‘circulation ofthe teaching materials’ designed by these specific members of theschool staff.El artículo pretende enfocar la identidad de profesores queenseñaron en el curso normal del Instituto de Educação do Rio deJaneiro, entre las décadas de 1950 y 1960, investigar sus procesosde formación, las formas de acceso y jerarquización, así como losrecorridos profesionales. Para más allá de las semejanzas que losunen como profesionales identificados con la institución dondetrabajan y el llamamiento a la vocación como justificativa mayoren la elección de la carrera abrazada, fue posible percibir unproceso de jerarquización en este cuerpo docente que serelacionaba: a) a las asignaturas ministradas; b) a las instancias pordonde estos profesores circulaban; c) a la gran repercusiónobtenida por la circulación de los libros didácticos por ellosproducidos.O artigo pretende focalizar a identidade de professores que lecionaram no curso normal do Instituto de Educação entre as décadas de 1950 e 1960, investigar seus processos de formação, as formas de acesso e hierarquização, bem como os percursos profissionais. Para além das semelhanças que os unem como profissionais identificados com a instituição onde trabalham e o apelo à vocação como justificativa maior na escolha da carreira abraçada, foi possível perceber um processo de hierarquização nesse corpo docente que se relacionava: a) às disciplinas ministradas; b) às instâncias por onde esses professores circulavam; c) à grande repercussão obtida pela circulação dos livros didáticos por eles produzidos. RBHE2014-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-2722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871/pdf_7Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Sonia de Castro2022-02-22T22:18:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38871Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) Perfiles docentes: prestigio y jerarquía en el Instituto de Educación de Rio de Janeiro (años 1950-60) Perfis docentes: prestígio e hierarquia no Instituto de Educação do Rio de Janeiro (anos 1950-60) |
title |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) |
spellingShingle |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) Lopes, Sonia de Castro Instituto de Educação do Rio de Janeiro teacher qualification teacher profile career advancement Teacher Qualification Programme staff Instituto de Educación de Rio de Janeiro formación de profesores identidad trayectorias profesionales docentes del curso normal. Instituto de Educação do Rio de Janeiro formação de professores identidade trajetórias profissionais docentes do curso normal História da Educação |
title_short |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) |
title_full |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) |
title_fullStr |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) |
title_full_unstemmed |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) |
title_sort |
Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s) |
author |
Lopes, Sonia de Castro |
author_facet |
Lopes, Sonia de Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Sonia de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Instituto de Educação do Rio de Janeiro teacher qualification teacher profile career advancement Teacher Qualification Programme staff Instituto de Educación de Rio de Janeiro formación de profesores identidad trayectorias profesionales docentes del curso normal. Instituto de Educação do Rio de Janeiro formação de professores identidade trajetórias profissionais docentes do curso normal História da Educação |
topic |
Instituto de Educação do Rio de Janeiro teacher qualification teacher profile career advancement Teacher Qualification Programme staff Instituto de Educación de Rio de Janeiro formación de profesores identidad trayectorias profesionales docentes del curso normal. Instituto de Educação do Rio de Janeiro formação de professores identidade trajetórias profissionais docentes do curso normal História da Educação |
description |
This article discusses the teacher profile with the TeacherQualification Programme delivered by the ‘Rio de JaneiroEducation Institute’ in the 1950s and 60s with an emphasis oninvestigating teacher qualification processes, access to the TeacherQualification Programme, as well as the Programme’s hierarchyissues and teaching careers. In addition to some specific featuresshared with other staff of the ‘Institute’ and the appeal to their‘teaching vocation’ as the major reason for embracing the teachingcareer, a hierarchy was also directly observed, related to: a) ‘theschool subjects taught’; b) ‘the teaching district and level ofauthority the referred district was granted’; c) the ‘circulation ofthe teaching materials’ designed by these specific members of theschool staff. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871/pdf_7 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530802155520 |