Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Sonia de Castro
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871
Resumo: This article discusses the teacher profile with the TeacherQualification Programme delivered by the ‘Rio de JaneiroEducation Institute’ in the 1950s and 60s with an emphasis oninvestigating teacher qualification processes, access to the TeacherQualification Programme, as well as the Programme’s hierarchyissues and teaching careers. In addition to some specific featuresshared with other staff of the ‘Institute’ and the appeal to their‘teaching vocation’ as the major reason for embracing the teachingcareer, a hierarchy was also directly observed, related to: a) ‘theschool subjects taught’; b) ‘the teaching district and level ofauthority the referred district was granted’; c) the ‘circulation ofthe teaching materials’ designed by these specific members of theschool staff.
id RBHE-1_918117eaa400242bf4b8c9bc3587946d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38871
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)Perfiles docentes: prestigio y jerarquía en el Instituto de Educación de Rio de Janeiro (años 1950-60)Perfis docentes: prestígio e hierarquia no Instituto de Educação do Rio de Janeiro (anos 1950-60)Instituto de Educação do Rio de Janeiroteacher qualificationteacher profilecareer advancementTeacher Qualification Programme staffInstituto de Educación de Rio de Janeiroformación de profesoresidentidadtrayectorias profesionalesdocentes del curso normal.Instituto de Educação do Rio de Janeiroformação de professoresidentidadetrajetórias profissionaisdocentes do curso normalHistória da EducaçãoThis article discusses the teacher profile with the TeacherQualification Programme delivered by the ‘Rio de JaneiroEducation Institute’ in the 1950s and 60s with an emphasis oninvestigating teacher qualification processes, access to the TeacherQualification Programme, as well as the Programme’s hierarchyissues and teaching careers. In addition to some specific featuresshared with other staff of the ‘Institute’ and the appeal to their‘teaching vocation’ as the major reason for embracing the teachingcareer, a hierarchy was also directly observed, related to: a) ‘theschool subjects taught’; b) ‘the teaching district and level ofauthority the referred district was granted’; c) the ‘circulation ofthe teaching materials’ designed by these specific members of theschool staff.El artículo pretende enfocar la identidad de profesores queenseñaron en el curso normal del Instituto de Educação do Rio deJaneiro, entre las décadas de 1950 y 1960, investigar sus procesosde formación, las formas de acceso y jerarquización, así como losrecorridos profesionales. Para más allá de las semejanzas que losunen como profesionales identificados con la institución dondetrabajan y el llamamiento a la vocación como justificativa mayoren la elección de la carrera abrazada, fue posible percibir unproceso de jerarquización en este cuerpo docente que serelacionaba: a) a las asignaturas ministradas; b) a las instancias pordonde estos profesores circulaban; c) a la gran repercusiónobtenida por la circulación de los libros didácticos por ellosproducidos.O artigo pretende focalizar a identidade de professores que lecionaram no curso normal do Instituto de Educação entre as décadas de 1950 e 1960, investigar seus processos de formação, as formas de acesso e hierarquização, bem como os percursos profissionais. Para além das semelhanças que os unem como profissionais identificados com a instituição onde trabalham e o apelo à vocação como justificativa maior na escolha da carreira abraçada, foi possível perceber um processo de hierarquização nesse corpo docente que se relacionava: a) às disciplinas ministradas; b) às instâncias por onde esses professores circulavam; c) à grande repercussão obtida pela circulação dos livros didáticos por eles produzidos. RBHE2014-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-2722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871/pdf_7Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Sonia de Castro2022-02-22T22:18:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38871Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
Perfiles docentes: prestigio y jerarquía en el Instituto de Educación de Rio de Janeiro (años 1950-60)
Perfis docentes: prestígio e hierarquia no Instituto de Educação do Rio de Janeiro (anos 1950-60)
title Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
spellingShingle Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
Lopes, Sonia de Castro
Instituto de Educação do Rio de Janeiro
teacher qualification
teacher profile
career advancement
Teacher Qualification Programme staff
Instituto de Educación de Rio de Janeiro
formación de profesores
identidad
trayectorias profesionales
docentes del curso normal.
Instituto de Educação do Rio de Janeiro
formação de professores
identidade
trajetórias profissionais
docentes do curso normal
História da Educação
title_short Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
title_full Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
title_fullStr Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
title_full_unstemmed Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
title_sort Teacher profiles: prestige and hierarchy at the Rio de Janeiro Education Institute (1950s-60s)
author Lopes, Sonia de Castro
author_facet Lopes, Sonia de Castro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Sonia de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Instituto de Educação do Rio de Janeiro
teacher qualification
teacher profile
career advancement
Teacher Qualification Programme staff
Instituto de Educación de Rio de Janeiro
formación de profesores
identidad
trayectorias profesionales
docentes del curso normal.
Instituto de Educação do Rio de Janeiro
formação de professores
identidade
trajetórias profissionais
docentes do curso normal
História da Educação
topic Instituto de Educação do Rio de Janeiro
teacher qualification
teacher profile
career advancement
Teacher Qualification Programme staff
Instituto de Educación de Rio de Janeiro
formación de profesores
identidad
trayectorias profesionales
docentes del curso normal.
Instituto de Educação do Rio de Janeiro
formação de professores
identidade
trajetórias profissionais
docentes do curso normal
História da Educação
description This article discusses the teacher profile with the TeacherQualification Programme delivered by the ‘Rio de JaneiroEducation Institute’ in the 1950s and 60s with an emphasis oninvestigating teacher qualification processes, access to the TeacherQualification Programme, as well as the Programme’s hierarchyissues and teaching careers. In addition to some specific featuresshared with other staff of the ‘Institute’ and the appeal to their‘teaching vocation’ as the major reason for embracing the teachingcareer, a hierarchy was also directly observed, related to: a) ‘theschool subjects taught’; b) ‘the teaching district and level ofauthority the referred district was granted’; c) the ‘circulation ofthe teaching materials’ designed by these specific members of theschool staff.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38871/pdf_7
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 251-272
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530802155520