Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dallabrida, Norberto
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438
Resumo: The purpose of this article is to make a historiographic reflection on the experimental secondary classes. This analysis is made in three historical moments: first, from the 1950s, when these renovatory essays in Brazilian secondary education emerged and were officialized by the MEC until the 1964 coup; Second, during the military regime; And, finally, in the period of redemocratization of Brazilian society, which began in the 1980s and which is still unfolding today. To do so, he uses the concepts of collective memory, formulated by Jacques Le Goff, and representation, enunciated by Roger Chartier, and uses texts of history of education as scientific articles, books, master's dissertations and doctoral theses. 
id RBHE-1_a1fe90e8e6073e7d254006c1f75b6263
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38438
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgottenClases secundarias experimentales: una tradición escolar (casi) olvidadaAs classes secundárias experimentais: uma tradição escolar (quase) esquecidaexperimental classeshigh schoolpedagogical renewalclases experimentalesenseñanza secundariarenovación pedagógicaClasses experimentaisginásiorenovação pedagógicaEnsino SecundárioThe purpose of this article is to make a historiographic reflection on the experimental secondary classes. This analysis is made in three historical moments: first, from the 1950s, when these renovatory essays in Brazilian secondary education emerged and were officialized by the MEC until the 1964 coup; Second, during the military regime; And, finally, in the period of redemocratization of Brazilian society, which began in the 1980s and which is still unfolding today. To do so, he uses the concepts of collective memory, formulated by Jacques Le Goff, and representation, enunciated by Roger Chartier, and uses texts of history of education as scientific articles, books, master's dissertations and doctoral theses. El propósito de este artículo es hacer una reflexión historiográfica de las clases secundarias experimentales. Este análisis se realiza en tres momentos históricos: en primer lugar, a partir de la década de 1950, cuando estos ensayos renovadores en la enseñanza secundaria de Brasil surgieron y fueron anunciados oficialmente por el Ministerio de la Educación hasta el golpe de 1964; en segundo lugar, durante el régimen militar; y, finalmente, el período de re-democratización de la sociedad brasileña, que comenzó en la década de 1980 y que se desarrolla hasta la actualidad. Para ello, se utilizan los conceptos de la memoria colectiva, formulado por Jacques Le Goff, y de la representación, enunciado por Roger Chartier, y, además, textos de historia de educación como artículos científicos, libros, disertaciones de máster y tesis doctorales.O propósito neste artigo é fazer uma reflexão historiográfica sobre as classes secundárias experimentais. A análise abrange três momentos históricos: o primeiro, da década de 1950, quando os ensaios renovadores no ensino secundário brasileiro emergiram e foram oficializados pelo MEC, até o golpe de 1964; o segundo, durante o regime militar; o terceiro corresponde ao período de redemocratização da sociedade brasileira iniciado na década de 1980 e que se desdobra até hoje. Para tanto, usam-se os conceitos de memória coletiva, formulado por Jacques Le Goff, e de representação, enunciado por Roger Chartier, além de textos de história da educação, como artigos científicos, livros, dissertações de mestrado e teses de doutorado.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de literatura (historiografia)application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 2182238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdf_1Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDallabrida, Norberto2022-02-22T22:17:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38438Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
Clases secundarias experimentales: una tradición escolar (casi) olvidada
As classes secundárias experimentais: uma tradição escolar (quase) esquecida
title Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
spellingShingle Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
Dallabrida, Norberto
experimental classes
high school
pedagogical renewal
clases experimentales
enseñanza secundaria
renovación pedagógica
Classes experimentais
ginásio
renovação pedagógica
Ensino Secundário
title_short Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
title_full Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
title_fullStr Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
title_full_unstemmed Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
title_sort Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
author Dallabrida, Norberto
author_facet Dallabrida, Norberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dallabrida, Norberto
dc.subject.por.fl_str_mv experimental classes
high school
pedagogical renewal
clases experimentales
enseñanza secundaria
renovación pedagógica
Classes experimentais
ginásio
renovação pedagógica
Ensino Secundário
topic experimental classes
high school
pedagogical renewal
clases experimentales
enseñanza secundaria
renovación pedagógica
Classes experimentais
ginásio
renovação pedagógica
Ensino Secundário
description The purpose of this article is to make a historiographic reflection on the experimental secondary classes. This analysis is made in three historical moments: first, from the 1950s, when these renovatory essays in Brazilian secondary education emerged and were officialized by the MEC until the 1964 coup; Second, during the military regime; And, finally, in the period of redemocratization of Brazilian society, which began in the 1980s and which is still unfolding today. To do so, he uses the concepts of collective memory, formulated by Jacques Le Goff, and representation, enunciated by Roger Chartier, and uses texts of history of education as scientific articles, books, master's dissertations and doctoral theses. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de literatura (historiografia)
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218
Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529423278080