Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438 |
Resumo: | The purpose of this article is to make a historiographic reflection on the experimental secondary classes. This analysis is made in three historical moments: first, from the 1950s, when these renovatory essays in Brazilian secondary education emerged and were officialized by the MEC until the 1964 coup; Second, during the military regime; And, finally, in the period of redemocratization of Brazilian society, which began in the 1980s and which is still unfolding today. To do so, he uses the concepts of collective memory, formulated by Jacques Le Goff, and representation, enunciated by Roger Chartier, and uses texts of history of education as scientific articles, books, master's dissertations and doctoral theses. |
id |
RBHE-1_a1fe90e8e6073e7d254006c1f75b6263 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38438 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgottenClases secundarias experimentales: una tradición escolar (casi) olvidadaAs classes secundárias experimentais: uma tradição escolar (quase) esquecidaexperimental classeshigh schoolpedagogical renewalclases experimentalesenseñanza secundariarenovación pedagógicaClasses experimentaisginásiorenovação pedagógicaEnsino SecundárioThe purpose of this article is to make a historiographic reflection on the experimental secondary classes. This analysis is made in three historical moments: first, from the 1950s, when these renovatory essays in Brazilian secondary education emerged and were officialized by the MEC until the 1964 coup; Second, during the military regime; And, finally, in the period of redemocratization of Brazilian society, which began in the 1980s and which is still unfolding today. To do so, he uses the concepts of collective memory, formulated by Jacques Le Goff, and representation, enunciated by Roger Chartier, and uses texts of history of education as scientific articles, books, master's dissertations and doctoral theses. El propósito de este artículo es hacer una reflexión historiográfica de las clases secundarias experimentales. Este análisis se realiza en tres momentos históricos: en primer lugar, a partir de la década de 1950, cuando estos ensayos renovadores en la enseñanza secundaria de Brasil surgieron y fueron anunciados oficialmente por el Ministerio de la Educación hasta el golpe de 1964; en segundo lugar, durante el régimen militar; y, finalmente, el período de re-democratización de la sociedad brasileña, que comenzó en la década de 1980 y que se desarrolla hasta la actualidad. Para ello, se utilizan los conceptos de la memoria colectiva, formulado por Jacques Le Goff, y de la representación, enunciado por Roger Chartier, y, además, textos de historia de educación como artículos científicos, libros, disertaciones de máster y tesis doctorales.O propósito neste artigo é fazer uma reflexão historiográfica sobre as classes secundárias experimentais. A análise abrange três momentos históricos: o primeiro, da década de 1950, quando os ensaios renovadores no ensino secundário brasileiro emergiram e foram oficializados pelo MEC, até o golpe de 1964; o segundo, durante o regime militar; o terceiro corresponde ao período de redemocratização da sociedade brasileira iniciado na década de 1980 e que se desdobra até hoje. Para tanto, usam-se os conceitos de memória coletiva, formulado por Jacques Le Goff, e de representação, enunciado por Roger Chartier, além de textos de história da educação, como artigos científicos, livros, dissertações de mestrado e teses de doutorado.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de literatura (historiografia)application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 2182238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdf_1Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDallabrida, Norberto2022-02-22T22:17:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38438Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten Clases secundarias experimentales: una tradición escolar (casi) olvidada As classes secundárias experimentais: uma tradição escolar (quase) esquecida |
title |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten |
spellingShingle |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten Dallabrida, Norberto experimental classes high school pedagogical renewal clases experimentales enseñanza secundaria renovación pedagógica Classes experimentais ginásio renovação pedagógica Ensino Secundário |
title_short |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten |
title_full |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten |
title_fullStr |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten |
title_full_unstemmed |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten |
title_sort |
Experimental secondary classes: a school tradition (almost) forgotten |
author |
Dallabrida, Norberto |
author_facet |
Dallabrida, Norberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dallabrida, Norberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
experimental classes high school pedagogical renewal clases experimentales enseñanza secundaria renovación pedagógica Classes experimentais ginásio renovação pedagógica Ensino Secundário |
topic |
experimental classes high school pedagogical renewal clases experimentales enseñanza secundaria renovación pedagógica Classes experimentais ginásio renovação pedagógica Ensino Secundário |
description |
The purpose of this article is to make a historiographic reflection on the experimental secondary classes. This analysis is made in three historical moments: first, from the 1950s, when these renovatory essays in Brazilian secondary education emerged and were officialized by the MEC until the 1964 coup; Second, during the military regime; And, finally, in the period of redemocratization of Brazilian society, which began in the 1980s and which is still unfolding today. To do so, he uses the concepts of collective memory, formulated by Jacques Le Goff, and representation, enunciated by Roger Chartier, and uses texts of history of education as scientific articles, books, master's dissertations and doctoral theses. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de literatura (historiografia) |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdf https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38438/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218 Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 196 - 218 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529423278080 |