Textbooks according to the sociology of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250 |
Resumo: | This article presents an approach to textbook analysis inspired on the configurational sociology and also the sociology of knowledge. Such approach is limited to an investigative inquiry about consolidation of school subjects and to an empirical series of textbooks. Its presentation required, firstly, the definition of different procedures to understand the establishment and development of school subjects that we have thus named systematization, institutionalization and routinization. Next, we have identified levels of analysis to delineate a series of books that are simultaneously products and producers: a) processes of articulation between the agents of production and circulation, b) formalization of contents, c) temporality and significance of knowledge. With this measure we hope to confirm the heuristic value of textbooks to comprehend an important dimension of the intellectual life in society. |
id |
RBHE-1_a33eb6986aba73981a7f2d9043ac3295 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51250 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Textbooks according to the sociology of knowledgeLos libros didácticos desde la perspectiva de la sociologia del conocimientoOs livros didáticos da perspectiva da sociologia do conhecimentotextbookssociology of knowledgeschool knowledgesocial configurationslibros didácticossociologia del conocimientoconocimientos escolaresconfiguraciones socialeslivros didáticossociologia do conhecimentoconhecimentos escolaresconfigurações sociaisThis article presents an approach to textbook analysis inspired on the configurational sociology and also the sociology of knowledge. Such approach is limited to an investigative inquiry about consolidation of school subjects and to an empirical series of textbooks. Its presentation required, firstly, the definition of different procedures to understand the establishment and development of school subjects that we have thus named systematization, institutionalization and routinization. Next, we have identified levels of analysis to delineate a series of books that are simultaneously products and producers: a) processes of articulation between the agents of production and circulation, b) formalization of contents, c) temporality and significance of knowledge. With this measure we hope to confirm the heuristic value of textbooks to comprehend an important dimension of the intellectual life in society. Este artículo propone un enfoque para libros de texto. Se inspira em la sociologia configuracional y em cuestiones de la sociologia Del conocimiento. El enfoque se limita a investigaciones de consolidación de disciplinas em El medio escolar y toman como unidad empírica conjuntos de libros didácticos publicados en determinados períodos. La presentación del enfoque exigió definición de operaciones necesarias para constitución de un campo de conocimiento y que llamamos sistematización, institucionalización y rotinización. A continuación, identificamos niveles de análisis para delinear la configuración de lacuallos libros son productos y productores: articulación entre agencias y agentes productores, formalización de contenidos y estabilización y significación del conocimiento. Con este enfoque esperamos confirmar el valor de los libros didácticos para comprender aspectos de la vida intelectual de la sociedad. Este artigo propõe uma abordagem dos livros didáticos inspirando-se nos pressupostos da sociologia configuracional e nas questões da sociologia do conhecimento. A abordagem se aplica a pesquisas sobre disciplinas escolares que tomam como unidade empírica um conjunto limitado de livros. Primeiro, apresentamos a definição das operações necessárias à constituição de um campo de conhecimento - identificáveis nos livros didáticos - que denominamos de sistematização, institucionalização e rotinização. Em seguida, identificamos níveis de análise para delinear a configuração da qual os livros são produtos e produtores: articulação entre agências e agentes produtores e consumidores dos livros; processos de formalização de conteúdo; dinâmicas de estabilização e significação do conhecimento. Esperamos, ao final, confirmar o valor heurístico dos livros didáticos para compreender aspectos decisivos da vida intelectual de uma sociedade. RBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e098Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e098Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e0982238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250/751375149101Copyright (c) 2019 Simone Meuccihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeucci, Simone 2022-03-01T22:17:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51250Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Textbooks according to the sociology of knowledge Los libros didácticos desde la perspectiva de la sociologia del conocimiento Os livros didáticos da perspectiva da sociologia do conhecimento |
title |
Textbooks according to the sociology of knowledge |
spellingShingle |
Textbooks according to the sociology of knowledge Meucci, Simone textbooks sociology of knowledge school knowledge social configurations libros didácticos sociologia del conocimiento conocimientos escolares configuraciones sociales livros didáticos sociologia do conhecimento conhecimentos escolares configurações sociais |
title_short |
Textbooks according to the sociology of knowledge |
title_full |
Textbooks according to the sociology of knowledge |
title_fullStr |
Textbooks according to the sociology of knowledge |
title_full_unstemmed |
Textbooks according to the sociology of knowledge |
title_sort |
Textbooks according to the sociology of knowledge |
author |
Meucci, Simone |
author_facet |
Meucci, Simone |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meucci, Simone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
textbooks sociology of knowledge school knowledge social configurations libros didácticos sociologia del conocimiento conocimientos escolares configuraciones sociales livros didáticos sociologia do conhecimento conhecimentos escolares configurações sociais |
topic |
textbooks sociology of knowledge school knowledge social configurations libros didácticos sociologia del conocimiento conocimientos escolares configuraciones sociales livros didáticos sociologia do conhecimento conhecimentos escolares configurações sociais |
description |
This article presents an approach to textbook analysis inspired on the configurational sociology and also the sociology of knowledge. Such approach is limited to an investigative inquiry about consolidation of school subjects and to an empirical series of textbooks. Its presentation required, firstly, the definition of different procedures to understand the establishment and development of school subjects that we have thus named systematization, institutionalization and routinization. Next, we have identified levels of analysis to delineate a series of books that are simultaneously products and producers: a) processes of articulation between the agents of production and circulation, b) formalization of contents, c) temporality and significance of knowledge. With this measure we hope to confirm the heuristic value of textbooks to comprehend an important dimension of the intellectual life in society. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250/751375149101 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Simone Meucci http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Simone Meucci http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e098 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e098 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e098 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532338319360 |