São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731 |
Resumo: | Current paper analyzes the advent of early projects in agricultural education, conceived on a practical and secondary level, in the state of São Paulo, which resulted in the establishment of ESALQ. After the first attempts by private entrepreneurs and later by the state government, the ESALQ was inaugurated in 1901. The first part of the paper focuses on the 1881 – 1901 period when school construction projects were endeavored. The second part deals with the 1901 - 1903 period featuring the hasty inauguration of the school and its precarious conditions. Research demonstrated that at the national and local levels, there were numerous impairments for the deployment of the modernizing projects, such as those involving agricultural schools. These included local conservatism, under developmentment and a still ‘colonial’ Brazil. |
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São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)Los ruralistas paulistas y sus proyectos para la educación agrícola: la “Luiz de queiroz” (ESALQ/USP) en piracicaba, 1881 - 1903Os ruralistas paulistas e seus projetos para a educação agrícola: a “Luiz de Queiroz” (ESALQ/USP) em Piracicaba (1881 a 1903)ESALQ/USPagricultural educationFirst Republicsecondary schoolpractical teachingLuiz de QueirozESALQ/USPEducación agrícolaPrimera Repúblicaenseñanza secundariaenseñanza prácticaLuiz de QueirozESALQ/USPeducação agrícolaensino práticoensino secundárioruralismoLuiz de QueirozHistória da Educação PaulistaCurrent paper analyzes the advent of early projects in agricultural education, conceived on a practical and secondary level, in the state of São Paulo, which resulted in the establishment of ESALQ. After the first attempts by private entrepreneurs and later by the state government, the ESALQ was inaugurated in 1901. The first part of the paper focuses on the 1881 – 1901 period when school construction projects were endeavored. The second part deals with the 1901 - 1903 period featuring the hasty inauguration of the school and its precarious conditions. Research demonstrated that at the national and local levels, there were numerous impairments for the deployment of the modernizing projects, such as those involving agricultural schools. These included local conservatism, under developmentment and a still ‘colonial’ Brazil.El presente artículo analiza el surgimiento de los primeros proyectos de educación agrícola, práctica y secundaria del Estado de São Paulo, Brasil, cuyo resultado fue la creación de la ESALQ - Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz. Tras los intentos de la iniciativa privada y posteriormente del gobierno estadual, la escuela fue inaugurada en 1901. La primera parte del estudio se concentra en el período entre 1881 y 1901, cuando fueron elaborados los proyectos de construcción de la escuela. En la segunda parte, referente a los años de 1901 a 1903, se analizan la pronta inauguración de la escuela y su funcionamiento precario. Se constata que, tanto a nivel nacional como local, existieron varias barreras a la implantación de proyectos modernizadores, tales como las escuelas agronómicas. Internacionalmente, más allá del conservadurismo local, era necesario mantener la condición de un Brasil no desarrollado y “colonial”.Neste artigo, analisa-se o surgimento dos primeiros projetos de educação agrícola, prática e secundária do Estado de São Paulo, cujo resultado foi a criação da ESALQ. Depois das tentativas da iniciativa privada e posteriormente do governo estadual, a escola foi inaugurada em 1901. A primeira parte do estudo é concentrada no período entre 1881 e 1901, quando foram elaborados os projetos de construção da escola. Na segunda parte, referente aos anos de 1901 a 1903, analisam-se a inauguração emergencial da escola e seu funcionamento precário. Constata-se que, tanto no nível nacional quanto no local, existiram inúmeras barreiras à implantação de projetos modernizadores, como os das escolas agronômicas. Internacionalmente, para além do conservadorismo local, era necessária a condição de um Brasil não desenvolvido e ‘colonial’.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Fontes Primárias; Arquivos e Museusapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-240Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-240Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-2402238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731/pdf_154https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731/pdf_155Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMolina, Rodrigo SarrugeJacomeli, Mara Regina Martins2022-02-22T22:17:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40731Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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