São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, Rodrigo Sarruge
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Jacomeli, Mara Regina Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731
Resumo: Current paper analyzes the advent of early projects in agricultural education, conceived on a practical and secondary level, in the state of São Paulo, which resulted in the establishment of ESALQ. After the first attempts by private entrepreneurs and later by the state government, the ESALQ was inaugurated in 1901. The first part of the paper focuses on the 1881 – 1901 period when school construction projects were endeavored. The second part deals with the 1901 - 1903 period featuring the hasty inauguration of the school and its precarious conditions. Research demonstrated that at the national and local levels, there were numerous impairments for the deployment of the modernizing projects, such as those involving agricultural schools. These included local conservatism, under developmentment and a still ‘colonial’ Brazil.
id RBHE-1_a403408c10d4be09336998a1f88b0e98
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40731
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)Los ruralistas paulistas y sus proyectos para la educación agrícola: la “Luiz de queiroz” (ESALQ/USP) en piracicaba, 1881 - 1903Os ruralistas paulistas e seus projetos para a educação agrícola: a “Luiz de Queiroz” (ESALQ/USP) em Piracicaba (1881 a 1903)ESALQ/USPagricultural educationFirst Republicsecondary schoolpractical teachingLuiz de QueirozESALQ/USPEducación agrícolaPrimera Repúblicaenseñanza secundariaenseñanza prácticaLuiz de QueirozESALQ/USPeducação agrícolaensino práticoensino secundárioruralismoLuiz de QueirozHistória da Educação PaulistaCurrent paper analyzes the advent of early projects in agricultural education, conceived on a practical and secondary level, in the state of São Paulo, which resulted in the establishment of ESALQ. After the first attempts by private entrepreneurs and later by the state government, the ESALQ was inaugurated in 1901. The first part of the paper focuses on the 1881 – 1901 period when school construction projects were endeavored. The second part deals with the 1901 - 1903 period featuring the hasty inauguration of the school and its precarious conditions. Research demonstrated that at the national and local levels, there were numerous impairments for the deployment of the modernizing projects, such as those involving agricultural schools. These included local conservatism, under developmentment and a still ‘colonial’ Brazil.El presente artículo analiza el surgimiento de los primeros proyectos de educación agrícola, práctica y secundaria del Estado de São Paulo, Brasil, cuyo resultado fue la creación de la ESALQ - Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz. Tras los intentos de la iniciativa privada y posteriormente del gobierno estadual, la escuela fue inaugurada en 1901. La primera parte del estudio se concentra en el período entre 1881 y 1901, cuando fueron elaborados los proyectos de construcción de la escuela. En la segunda parte, referente a los años de 1901 a 1903, se analizan la pronta inauguración de la escuela y su funcionamiento precario. Se constata que, tanto a nivel nacional como local, existieron varias barreras a la implantación de proyectos modernizadores, tales como las escuelas agronómicas. Internacionalmente, más allá del conservadurismo local, era necesario mantener la condición de un Brasil no desarrollado y “colonial”.Neste artigo, analisa-se o surgimento dos primeiros projetos de educação agrícola, prática e secundária do Estado de São Paulo, cujo resultado foi a criação da ESALQ.  Depois das tentativas da iniciativa privada e posteriormente do governo estadual, a escola foi inaugurada em 1901. A primeira parte do estudo é concentrada no período entre 1881 e 1901, quando foram elaborados os projetos de construção da escola. Na segunda parte, referente aos anos de 1901 a 1903, analisam-se a inauguração emergencial da escola e seu funcionamento precário. Constata-se que, tanto no nível nacional quanto no local, existiram inúmeras barreiras à implantação de projetos modernizadores, como os das escolas agronômicas. Internacionalmente, para além do conservadorismo local, era necessária a condição de um Brasil não desenvolvido e ‘colonial’.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Fontes Primárias; Arquivos e Museusapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-240Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-240Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-2402238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731/pdf_154https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731/pdf_155Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMolina, Rodrigo SarrugeJacomeli, Mara Regina Martins2022-02-22T22:17:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40731Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
Los ruralistas paulistas y sus proyectos para la educación agrícola: la “Luiz de queiroz” (ESALQ/USP) en piracicaba, 1881 - 1903
Os ruralistas paulistas e seus projetos para a educação agrícola: a “Luiz de Queiroz” (ESALQ/USP) em Piracicaba (1881 a 1903)
title São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
spellingShingle São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
Molina, Rodrigo Sarruge
ESALQ/USP
agricultural education
First Republic
secondary school
practical teaching
Luiz de Queiroz
ESALQ/USP
Educación agrícola
Primera República
enseñanza secundaria
enseñanza práctica
Luiz de Queiroz
ESALQ/USP
educação agrícola
ensino prático
ensino secundário
ruralismo
Luiz de Queiroz
História da Educação Paulista
title_short São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
title_full São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
title_fullStr São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
title_full_unstemmed São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
title_sort São Paulo landowners and their projects for agricultural education: “Luiz de Queiroz” (ESALQ / USP) in Piracicaba (1881 – 1903)
author Molina, Rodrigo Sarruge
author_facet Molina, Rodrigo Sarruge
Jacomeli, Mara Regina Martins
author_role author
author2 Jacomeli, Mara Regina Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molina, Rodrigo Sarruge
Jacomeli, Mara Regina Martins
dc.subject.por.fl_str_mv ESALQ/USP
agricultural education
First Republic
secondary school
practical teaching
Luiz de Queiroz
ESALQ/USP
Educación agrícola
Primera República
enseñanza secundaria
enseñanza práctica
Luiz de Queiroz
ESALQ/USP
educação agrícola
ensino prático
ensino secundário
ruralismo
Luiz de Queiroz
História da Educação Paulista
topic ESALQ/USP
agricultural education
First Republic
secondary school
practical teaching
Luiz de Queiroz
ESALQ/USP
Educación agrícola
Primera República
enseñanza secundaria
enseñanza práctica
Luiz de Queiroz
ESALQ/USP
educação agrícola
ensino prático
ensino secundário
ruralismo
Luiz de Queiroz
História da Educação Paulista
description Current paper analyzes the advent of early projects in agricultural education, conceived on a practical and secondary level, in the state of São Paulo, which resulted in the establishment of ESALQ. After the first attempts by private entrepreneurs and later by the state government, the ESALQ was inaugurated in 1901. The first part of the paper focuses on the 1881 – 1901 period when school construction projects were endeavored. The second part deals with the 1901 - 1903 period featuring the hasty inauguration of the school and its precarious conditions. Research demonstrated that at the national and local levels, there were numerous impairments for the deployment of the modernizing projects, such as those involving agricultural schools. These included local conservatism, under developmentment and a still ‘colonial’ Brazil.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica; Fontes Primárias; Arquivos e Museus
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731/pdf_154
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40731/pdf_155
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-240
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-240
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 190-240
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531233120256