To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilhena, Carla Cardoso
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ferreira, António Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877
Resumo: The main purpose of this article was to analyze the discoursesabout the socio-emotional development of children published inPortuguese parenting magazines, between 1945 and 1958, periodwhen experts, such as doctors and psy experts, becameincreasingly concerned with the socio-emotional well-being ofchildren. The analysis shows that magazine contributorsconstructed socio-emotional development of children as fragile,with its normality constantly threatened by parents’ improperattitudes and behaviors. We argue that it constitutes a powerfulargument in favor of a growing intervention of psy experts infamily life that played, in the second half of the 20th century, akey role in parenthood and childhood government.
id RBHE-1_a753bca7cd4e107bc8ceb4b2f0f7d86d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38877
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)Para formar bien una personalidad normal. Discursos sobre cómo educar a los niños en revistas de Educación Familiar (1945-1958)Para bem formar uma personalidade normal. Discursos sobre como educar as crianças em revistas de Educação Familiar (1945-1958)Portugalparenting magazineschildrensocioemotional developmentparenthood governmentPortugalrevistas de ‘educación familiar’niñodesarrollo socioemocionalgobernación de la parentalidadPortugalrevistas de educação familiarcriançadesenvolvimento sócio-emocionalgovernação da parentalidadeHistória da EducaçãoThe main purpose of this article was to analyze the discoursesabout the socio-emotional development of children published inPortuguese parenting magazines, between 1945 and 1958, periodwhen experts, such as doctors and psy experts, becameincreasingly concerned with the socio-emotional well-being ofchildren. The analysis shows that magazine contributorsconstructed socio-emotional development of children as fragile,with its normality constantly threatened by parents’ improperattitudes and behaviors. We argue that it constitutes a powerfulargument in favor of a growing intervention of psy experts infamily life that played, in the second half of the 20th century, akey role in parenthood and childhood government.Este artículo tiene como objeto de análisis los discursos a respectodel desarrollo socioemocional, difundidos por medio de lasrevistas de ‘educación familiar’ publicadas en Portugal, entre 1945y 1958, período en que se asiste a una mayor preocupación, porparte de los médicos y educadores, con la preservación de la saludmental del niño. El análisis realizado ha permitido comprenderque el desarrollo socioemocional es construido, por loscolaboradores de las revistas, como algo problemático, cuyanormalidad es constantemente amenazada por las accionesincorrectas de los padres. Esto se constituye un poderosoargumento para una creciente intervención de los peritos psi en lavida familiar, que van a constituirse, durante la segunda mitad delsiglo XX, en elementos centrales del proceso de gobernación de laparentalidad y de la infancia.Este artigo tem como objeto de análise os discursos acerca do desenvolvimento socioemocional, veiculados por meio das revistas de ‘educação familiar’ publicadas em Portugal, entre 1945 e 1958, período em que se assiste a uma maior preocupação, por parte de médicos e educadores, com a preservação da saúde mental da criança. A análise realizada permitiu compreender que o desenvolvimento socioemocional é construído, pelos colaboradores das revistas, como algo problemático, cuja normalidade é constantemente ameaçada pelas ações incorretas dos pais. Tal constitui um poderoso argumento para uma crescente intervenção dos peritos psi na vida familiar, que se vão constituir, durante a segunda metade do século XX, em elementos centrais do processo de governação da parentalidade e da infância.RBHE2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877/pdf_10Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVilhena, Carla CardosoFerreira, António Gomes2022-02-22T22:18:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38877Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:29Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
Para formar bien una personalidad normal. Discursos sobre cómo educar a los niños en revistas de Educación Familiar (1945-1958)
Para bem formar uma personalidade normal. Discursos sobre como educar as crianças em revistas de Educação Familiar (1945-1958)
title To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
spellingShingle To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
Vilhena, Carla Cardoso
Portugal
parenting magazines
children
socioemotional development
parenthood government
Portugal
revistas de ‘educación familiar’
niño
desarrollo socioemocional
gobernación de la parentalidad
Portugal
revistas de educação familiar
criança
desenvolvimento sócio-emocional
governação da parentalidade
História da Educação
title_short To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
title_full To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
title_fullStr To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
title_full_unstemmed To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
title_sort To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
author Vilhena, Carla Cardoso
author_facet Vilhena, Carla Cardoso
Ferreira, António Gomes
author_role author
author2 Ferreira, António Gomes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilhena, Carla Cardoso
Ferreira, António Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Portugal
parenting magazines
children
socioemotional development
parenthood government
Portugal
revistas de ‘educación familiar’
niño
desarrollo socioemocional
gobernación de la parentalidad
Portugal
revistas de educação familiar
criança
desenvolvimento sócio-emocional
governação da parentalidade
História da Educação
topic Portugal
parenting magazines
children
socioemotional development
parenthood government
Portugal
revistas de ‘educación familiar’
niño
desarrollo socioemocional
gobernación de la parentalidad
Portugal
revistas de educação familiar
criança
desenvolvimento sócio-emocional
governação da parentalidade
História da Educação
description The main purpose of this article was to analyze the discoursesabout the socio-emotional development of children published inPortuguese parenting magazines, between 1945 and 1958, periodwhen experts, such as doctors and psy experts, becameincreasingly concerned with the socio-emotional well-being ofchildren. The analysis shows that magazine contributorsconstructed socio-emotional development of children as fragile,with its normality constantly threatened by parents’ improperattitudes and behaviors. We argue that it constitutes a powerfulargument in favor of a growing intervention of psy experts infamily life that played, in the second half of the 20th century, akey role in parenthood and childhood government.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877/pdf_10
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530809495552