To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877 |
Resumo: | The main purpose of this article was to analyze the discoursesabout the socio-emotional development of children published inPortuguese parenting magazines, between 1945 and 1958, periodwhen experts, such as doctors and psy experts, becameincreasingly concerned with the socio-emotional well-being ofchildren. The analysis shows that magazine contributorsconstructed socio-emotional development of children as fragile,with its normality constantly threatened by parents’ improperattitudes and behaviors. We argue that it constitutes a powerfulargument in favor of a growing intervention of psy experts infamily life that played, in the second half of the 20th century, akey role in parenthood and childhood government. |
id |
RBHE-1_a753bca7cd4e107bc8ceb4b2f0f7d86d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38877 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958)Para formar bien una personalidad normal. Discursos sobre cómo educar a los niños en revistas de Educación Familiar (1945-1958)Para bem formar uma personalidade normal. Discursos sobre como educar as crianças em revistas de Educação Familiar (1945-1958)Portugalparenting magazineschildrensocioemotional developmentparenthood governmentPortugalrevistas de ‘educación familiar’niñodesarrollo socioemocionalgobernación de la parentalidadPortugalrevistas de educação familiarcriançadesenvolvimento sócio-emocionalgovernação da parentalidadeHistória da EducaçãoThe main purpose of this article was to analyze the discoursesabout the socio-emotional development of children published inPortuguese parenting magazines, between 1945 and 1958, periodwhen experts, such as doctors and psy experts, becameincreasingly concerned with the socio-emotional well-being ofchildren. The analysis shows that magazine contributorsconstructed socio-emotional development of children as fragile,with its normality constantly threatened by parents’ improperattitudes and behaviors. We argue that it constitutes a powerfulargument in favor of a growing intervention of psy experts infamily life that played, in the second half of the 20th century, akey role in parenthood and childhood government.Este artículo tiene como objeto de análisis los discursos a respectodel desarrollo socioemocional, difundidos por medio de lasrevistas de ‘educación familiar’ publicadas en Portugal, entre 1945y 1958, período en que se asiste a una mayor preocupación, porparte de los médicos y educadores, con la preservación de la saludmental del niño. El análisis realizado ha permitido comprenderque el desarrollo socioemocional es construido, por loscolaboradores de las revistas, como algo problemático, cuyanormalidad es constantemente amenazada por las accionesincorrectas de los padres. Esto se constituye un poderosoargumento para una creciente intervención de los peritos psi en lavida familiar, que van a constituirse, durante la segunda mitad delsiglo XX, en elementos centrales del proceso de gobernación de laparentalidad y de la infancia.Este artigo tem como objeto de análise os discursos acerca do desenvolvimento socioemocional, veiculados por meio das revistas de ‘educação familiar’ publicadas em Portugal, entre 1945 e 1958, período em que se assiste a uma maior preocupação, por parte de médicos e educadores, com a preservação da saúde mental da criança. A análise realizada permitiu compreender que o desenvolvimento socioemocional é construído, pelos colaboradores das revistas, como algo problemático, cuja normalidade é constantemente ameaçada pelas ações incorretas dos pais. Tal constitui um poderoso argumento para uma crescente intervenção dos peritos psi na vida familiar, que se vão constituir, durante a segunda metade do século XX, em elementos centrais do processo de governação da parentalidade e da infância.RBHE2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877/pdf_10Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVilhena, Carla CardosoFerreira, António Gomes2022-02-22T22:18:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38877Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:29Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) Para formar bien una personalidad normal. Discursos sobre cómo educar a los niños en revistas de Educación Familiar (1945-1958) Para bem formar uma personalidade normal. Discursos sobre como educar as crianças em revistas de Educação Familiar (1945-1958) |
title |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) |
spellingShingle |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) Vilhena, Carla Cardoso Portugal parenting magazines children socioemotional development parenthood government Portugal revistas de ‘educación familiar’ niño desarrollo socioemocional gobernación de la parentalidad Portugal revistas de educação familiar criança desenvolvimento sócio-emocional governação da parentalidade História da Educação |
title_short |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) |
title_full |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) |
title_fullStr |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) |
title_full_unstemmed |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) |
title_sort |
To better form a normal personality. Discourses on the education of children in parenting magazines (1945-1958) |
author |
Vilhena, Carla Cardoso |
author_facet |
Vilhena, Carla Cardoso Ferreira, António Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, António Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vilhena, Carla Cardoso Ferreira, António Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portugal parenting magazines children socioemotional development parenthood government Portugal revistas de ‘educación familiar’ niño desarrollo socioemocional gobernación de la parentalidad Portugal revistas de educação familiar criança desenvolvimento sócio-emocional governação da parentalidade História da Educação |
topic |
Portugal parenting magazines children socioemotional development parenthood government Portugal revistas de ‘educación familiar’ niño desarrollo socioemocional gobernación de la parentalidad Portugal revistas de educação familiar criança desenvolvimento sócio-emocional governação da parentalidade História da Educação |
description |
The main purpose of this article was to analyze the discoursesabout the socio-emotional development of children published inPortuguese parenting magazines, between 1945 and 1958, periodwhen experts, such as doctors and psy experts, becameincreasingly concerned with the socio-emotional well-being ofchildren. The analysis shows that magazine contributorsconstructed socio-emotional development of children as fragile,with its normality constantly threatened by parents’ improperattitudes and behaviors. We argue that it constitutes a powerfulargument in favor of a growing intervention of psy experts infamily life that played, in the second half of the 20th century, akey role in parenthood and childhood government. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38877/pdf_10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 23-51 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530809495552 |