Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541 |
Resumo: | The paper reports on the investigation of the process of change of the conceptions and practice of disciplines and the students’ and teachers’ behaviors based on the supposition that these changes occurred towards the civilization of costumes, as proposed by Norbert Elias. The object of this investigation was the elementary public school organization in Brazil during the first one hundred years of its regulation that is, between 1827 and 1927, first focused on the province and later on Minas Gerais State. My hypothesis is that historically, there was an important effort to change the student-teacher relations, or even to overcome violent actions at school, particularly the changes in the adultchild interdependence dynamics. Therefore, this study focuses on intergenerational relations. |
id |
RBHE-1_adc4d48dc205b6ea885d721f2f59e3a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38541 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)Elaboração de hábitos civilizados na constituição das relações entre professores e alunos (1827-1927)SchoolingCivilizationBehaviorInterdependenceGenerationEscolarizaçãoCivilizaçãoComportamentoInterdependênciaGeraçãoThe paper reports on the investigation of the process of change of the conceptions and practice of disciplines and the students’ and teachers’ behaviors based on the supposition that these changes occurred towards the civilization of costumes, as proposed by Norbert Elias. The object of this investigation was the elementary public school organization in Brazil during the first one hundred years of its regulation that is, between 1827 and 1927, first focused on the province and later on Minas Gerais State. My hypothesis is that historically, there was an important effort to change the student-teacher relations, or even to overcome violent actions at school, particularly the changes in the adultchild interdependence dynamics. Therefore, this study focuses on intergenerational relations. O artigo propõe-se a investigar as mudanças nas concepções e práticas de disciplina e comportamento de alunos e professores na escola, entendendo-se que estas se fizeram numa direção específica rumo à civilização dos costumes, como desenvolvido por Norbert Elias. A investigação situa-se no primeiro centenário de regulamentação da escola pública primária no Brasil, 1827 e 1927, com enfoque para a província e depois estado de Minas Gerais. Minha hipótese é de que houve historicamente um importante esforço para as mudanças nas relações entre alunos e professores, com a superação das ações de violência na escola e isso se refere principalmente a alterações na dinâmica de interdependência entre adultos e crianças. Portanto, é no enfoque das relações intergeracionais que se desenvolve o estudo. RBHE2012-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541/20072Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeiga, Cynthia Greive2022-02-22T22:21:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38541Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:02Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) Elaboração de hábitos civilizados na constituição das relações entre professores e alunos (1827-1927) |
title |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) |
spellingShingle |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) Veiga, Cynthia Greive Schooling Civilization Behavior Interdependence Generation Escolarização Civilização Comportamento Interdependência Geração |
title_short |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) |
title_full |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) |
title_fullStr |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) |
title_full_unstemmed |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) |
title_sort |
Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927) |
author |
Veiga, Cynthia Greive |
author_facet |
Veiga, Cynthia Greive |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veiga, Cynthia Greive |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Schooling Civilization Behavior Interdependence Generation Escolarização Civilização Comportamento Interdependência Geração |
topic |
Schooling Civilization Behavior Interdependence Generation Escolarização Civilização Comportamento Interdependência Geração |
description |
The paper reports on the investigation of the process of change of the conceptions and practice of disciplines and the students’ and teachers’ behaviors based on the supposition that these changes occurred towards the civilization of costumes, as proposed by Norbert Elias. The object of this investigation was the elementary public school organization in Brazil during the first one hundred years of its regulation that is, between 1827 and 1927, first focused on the province and later on Minas Gerais State. My hypothesis is that historically, there was an important effort to change the student-teacher relations, or even to overcome violent actions at school, particularly the changes in the adultchild interdependence dynamics. Therefore, this study focuses on intergenerational relations. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541/20072 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92 Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529504018432 |