Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veiga, Cynthia Greive
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541
Resumo: The paper reports on the investigation of the process of change of the conceptions and practice of disciplines and the students’ and teachers’ behaviors based on the supposition that these changes occurred towards the civilization of costumes, as proposed by Norbert Elias. The object of this investigation was the elementary public school organization in Brazil during the first one hundred years of its regulation that is, between 1827 and 1927, first focused on the province and later on Minas Gerais State. My hypothesis is that historically, there was an important effort to change the student-teacher relations, or even to overcome violent actions at school, particularly the changes in the adultchild interdependence dynamics. Therefore, this study focuses on intergenerational relations. 
id RBHE-1_adc4d48dc205b6ea885d721f2f59e3a9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38541
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)Elaboração de hábitos civilizados na constituição das relações entre professores e alunos (1827-1927)SchoolingCivilizationBehaviorInterdependenceGenerationEscolarizaçãoCivilizaçãoComportamentoInterdependênciaGeraçãoThe paper reports on the investigation of the process of change of the conceptions and practice of disciplines and the students’ and teachers’ behaviors based on the supposition that these changes occurred towards the civilization of costumes, as proposed by Norbert Elias. The object of this investigation was the elementary public school organization in Brazil during the first one hundred years of its regulation that is, between 1827 and 1927, first focused on the province and later on Minas Gerais State. My hypothesis is that historically, there was an important effort to change the student-teacher relations, or even to overcome violent actions at school, particularly the changes in the adultchild interdependence dynamics. Therefore, this study focuses on intergenerational relations. O artigo propõe-se a investigar as mudanças nas concepções e práticas de disciplina e comportamento de alunos e professores na escola, entendendo-se que estas se fizeram numa direção específica rumo à civilização dos costumes, como desenvolvido por Norbert Elias. A investigação situa-se no primeiro centenário de regulamentação da escola pública primária no Brasil, 1827 e 1927, com enfoque para a província e depois estado de Minas Gerais. Minha hipótese é de que houve historicamente um importante esforço para as mudanças nas relações entre alunos e professores, com a superação das ações de violência na escola e isso se refere principalmente a alterações na dinâmica de interdependência entre adultos e crianças. Portanto, é no enfoque das relações intergeracionais que se desenvolve o estudo. RBHE2012-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541/20072Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeiga, Cynthia Greive2022-02-22T22:21:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38541Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:02Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
Elaboração de hábitos civilizados na constituição das relações entre professores e alunos (1827-1927)
title Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
spellingShingle Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
Veiga, Cynthia Greive
Schooling
Civilization
Behavior
Interdependence
Generation
Escolarização
Civilização
Comportamento
Interdependência
Geração
title_short Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
title_full Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
title_fullStr Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
title_full_unstemmed Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
title_sort Preparation of civilized habits in the constitution of relations between teachers and students (1827-1927)
author Veiga, Cynthia Greive
author_facet Veiga, Cynthia Greive
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veiga, Cynthia Greive
dc.subject.por.fl_str_mv Schooling
Civilization
Behavior
Interdependence
Generation
Escolarização
Civilização
Comportamento
Interdependência
Geração
topic Schooling
Civilization
Behavior
Interdependence
Generation
Escolarização
Civilização
Comportamento
Interdependência
Geração
description The paper reports on the investigation of the process of change of the conceptions and practice of disciplines and the students’ and teachers’ behaviors based on the supposition that these changes occurred towards the civilization of costumes, as proposed by Norbert Elias. The object of this investigation was the elementary public school organization in Brazil during the first one hundred years of its regulation that is, between 1827 and 1927, first focused on the province and later on Minas Gerais State. My hypothesis is that historically, there was an important effort to change the student-teacher relations, or even to overcome violent actions at school, particularly the changes in the adultchild interdependence dynamics. Therefore, this study focuses on intergenerational relations. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38541/20072
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92
Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 61-92
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529504018432