Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533 |
Resumo: | The main goal of this article is to take some annotations about the performance of the Rio Grande do Sul State Teachers Association and the Catholic Teachers and Social Culture Association, which used to act in the city of Pelotas since the 1930’s, in the sense of their influence on the teaching force. The temporal design tries to cover the trajectories of these associations from the beginning. The written sources are book of meeting records and registers, and three journals, which uninterruptedly circulated in that period. It concludes that those associations had a relevant role in terms of consolidating teaching profession, had a strong representation, and had a significant contribution to improve teachers prestigious locally. |
id |
RBHE-1_b069f08f48e81edabf6ce37e9f4b985b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38533 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’sAssociação Sul Rio-Grandense de Professores e Associação Católica de Professores: apontamentos sobre a organização do professorado nas décadas de 1930 e 1940Teachers AssociationTeaching ProfessionTeachers PrestigiousAssociações de ProfessoresProfissão DocenteValorização DocenteThe main goal of this article is to take some annotations about the performance of the Rio Grande do Sul State Teachers Association and the Catholic Teachers and Social Culture Association, which used to act in the city of Pelotas since the 1930’s, in the sense of their influence on the teaching force. The temporal design tries to cover the trajectories of these associations from the beginning. The written sources are book of meeting records and registers, and three journals, which uninterruptedly circulated in that period. It concludes that those associations had a relevant role in terms of consolidating teaching profession, had a strong representation, and had a significant contribution to improve teachers prestigious locally. O objetivo deste trabalho é trazer apontamentos sobre a atuação da Associação Sul Rio-Grandense de Professores e da Associação Católica de Professores e Cultura Social, instituições que existiram na cidade de Pelotas, Rio Grande do Sul, desde a década de 1930 e realizaram diversas ações no sentido de respaldar o trabalho do professorado. O recorte temporal estabelecido corresponde ao período inicial de atuação dessas instituições. As fontes utilizadas são escritas e constituem-se de livros de atas e três periódicos que circularam ininterruptamente no período em questão. Conclui- e que as associações ocuparam papel relevante no que se refere à consolidação da profissão docente, constituíram-se como importantes entidades representativas e contribuíram para a profissionalização e a valorização do professorado em âmbito local. RBHE2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-1952238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533/20064Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeon, Adriana DuarteAmaral, Giana Lange do2022-02-22T22:21:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38533Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s Associação Sul Rio-Grandense de Professores e Associação Católica de Professores: apontamentos sobre a organização do professorado nas décadas de 1930 e 1940 |
title |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s |
spellingShingle |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s Leon, Adriana Duarte Teachers Association Teaching Profession Teachers Prestigious Associações de Professores Profissão Docente Valorização Docente |
title_short |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s |
title_full |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s |
title_fullStr |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s |
title_full_unstemmed |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s |
title_sort |
Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s |
author |
Leon, Adriana Duarte |
author_facet |
Leon, Adriana Duarte Amaral, Giana Lange do |
author_role |
author |
author2 |
Amaral, Giana Lange do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leon, Adriana Duarte Amaral, Giana Lange do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teachers Association Teaching Profession Teachers Prestigious Associações de Professores Profissão Docente Valorização Docente |
topic |
Teachers Association Teaching Profession Teachers Prestigious Associações de Professores Profissão Docente Valorização Docente |
description |
The main goal of this article is to take some annotations about the performance of the Rio Grande do Sul State Teachers Association and the Catholic Teachers and Social Culture Association, which used to act in the city of Pelotas since the 1930’s, in the sense of their influence on the teaching force. The temporal design tries to cover the trajectories of these associations from the beginning. The written sources are book of meeting records and registers, and three journals, which uninterruptedly circulated in that period. It concludes that those associations had a relevant role in terms of consolidating teaching profession, had a strong representation, and had a significant contribution to improve teachers prestigious locally. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533/20064 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195 Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529492484096 |