Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leon, Adriana Duarte
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Amaral, Giana Lange do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533
Resumo: The main goal of this article is to take some annotations about the performance of the Rio Grande do Sul State Teachers Association and the Catholic Teachers and Social Culture Association, which used to act in the city of Pelotas since the 1930’s, in the sense of their influence on the teaching force. The temporal design tries to cover the trajectories of these associations from the beginning. The written sources are book of meeting records and registers, and three journals, which uninterruptedly circulated in that period. It concludes that those associations had a relevant role in terms of consolidating teaching profession, had a strong representation, and had a significant contribution to improve teachers prestigious locally. 
id RBHE-1_b069f08f48e81edabf6ce37e9f4b985b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38533
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’sAssociação Sul Rio-Grandense de Professores e Associação Católica de Professores: apontamentos sobre a organização do professorado nas décadas de 1930 e 1940Teachers AssociationTeaching ProfessionTeachers PrestigiousAssociações de ProfessoresProfissão DocenteValorização DocenteThe main goal of this article is to take some annotations about the performance of the Rio Grande do Sul State Teachers Association and the Catholic Teachers and Social Culture Association, which used to act in the city of Pelotas since the 1930’s, in the sense of their influence on the teaching force. The temporal design tries to cover the trajectories of these associations from the beginning. The written sources are book of meeting records and registers, and three journals, which uninterruptedly circulated in that period. It concludes that those associations had a relevant role in terms of consolidating teaching profession, had a strong representation, and had a significant contribution to improve teachers prestigious locally. O objetivo deste trabalho é trazer apontamentos sobre a atuação da Associação Sul Rio-Grandense de Professores e da Associação Católica de Professores e Cultura Social, instituições que existiram na cidade de Pelotas, Rio Grande do Sul, desde a década de 1930 e realizaram diversas ações no sentido de respaldar o trabalho do professorado. O recorte temporal estabelecido corresponde ao período inicial de atuação dessas instituições. As fontes utilizadas são escritas e constituem-se de livros de atas e três periódicos que circularam ininterruptamente no período em questão. Conclui- e que as associações ocuparam papel relevante no que se refere à consolidação da profissão docente, constituíram-se como importantes entidades representativas e contribuíram para a profissionalização e a valorização do professorado em âmbito local. RBHE2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-1952238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533/20064Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeon, Adriana DuarteAmaral, Giana Lange do2022-02-22T22:21:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38533Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
Associação Sul Rio-Grandense de Professores e Associação Católica de Professores: apontamentos sobre a organização do professorado nas décadas de 1930 e 1940
title Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
spellingShingle Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
Leon, Adriana Duarte
Teachers Association
Teaching Profession
Teachers Prestigious
Associações de Professores
Profissão Docente
Valorização Docente
title_short Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
title_full Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
title_fullStr Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
title_full_unstemmed Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
title_sort Rio Grande do Sul State Teachers Association and Catholic Teachers Association annotations on teachers organization in the 1930’s and 1940’s
author Leon, Adriana Duarte
author_facet Leon, Adriana Duarte
Amaral, Giana Lange do
author_role author
author2 Amaral, Giana Lange do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leon, Adriana Duarte
Amaral, Giana Lange do
dc.subject.por.fl_str_mv Teachers Association
Teaching Profession
Teachers Prestigious
Associações de Professores
Profissão Docente
Valorização Docente
topic Teachers Association
Teaching Profession
Teachers Prestigious
Associações de Professores
Profissão Docente
Valorização Docente
description The main goal of this article is to take some annotations about the performance of the Rio Grande do Sul State Teachers Association and the Catholic Teachers and Social Culture Association, which used to act in the city of Pelotas since the 1930’s, in the sense of their influence on the teaching force. The temporal design tries to cover the trajectories of these associations from the beginning. The written sources are book of meeting records and registers, and three journals, which uninterruptedly circulated in that period. It concludes that those associations had a relevant role in terms of consolidating teaching profession, had a strong representation, and had a significant contribution to improve teachers prestigious locally. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38533/20064
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195
Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 169-195
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529492484096